Djøf om overenskomstforliget i staten: Pæne lønforbedringer og vigtige Djøf-aftryk

Allerede den 1. april vil medlemmerne kunne mærke, at deres løn stiger betragteligt. Det er tiltrængt efter en periode med høj inflation.

Her søndag eftermiddag er forhandlingerne om OK24 på statens område endelig faldet på plads.

Der er med OK24-forliget i staten aftalt en samlet økonomisk ramme på 8,8 procent, som rummer plads til, at de statslige lønninger får et tiltrængt løft i den kommende overenskomstperiode på 2 år. Og allerede den 1. april får de statslige ansattes løn et løft på 5,9 procent.

Formand for Djøf Offentlig Johanne Nordmann siger om overenskomstresultatet:

”Vores medlemmer har som alle andre lønmodtagere mærket inflationen spise af deres købekraft i den forgangne overenskomstperiode. Jeg er derfor tilfreds med, at vi er nået frem til en solid økonomisk ramme for OK24-forliget og nogle pæne lønforbedringer i løbet af perioden”

Resultatet indeholder også en markant lønforbedring til special- og chefkonsulenterne i departementerne, hvor der er blevet aftalt et såkaldt departementstillæg.

Udover forbedring af lønnen har det for Djøf været vigtigt, at der ved forhandlingerne blev fundet fælles løsninger, som giver vores medlemmer i statsadministrationen mere fleksibilitet. Johanne Nordmann konstaterer:

”Det har været afgørende, at vi som parter finder fælles løsninger. Derfor er jeg utroligt glad for, at der aftalt en opsparingsordning for alle statsansatte, som betyder, at det nu bliver muligt at opspare frihed bl.a. via fx 6. ferieuge. Og vi har også aftalt en opsparingskonto, som skaber økonomisk grundlag for at kunne tage pauser eller foretage skift i arbejdslivet” og fortsætter ”men vi er ærgerlige over, at vi ikke i fællesskab fandt nogle solide løsninger i forhold til arbejdspres, men vi dog taget et skridt i den rigtige retning”

For chefer og ledere i staten er der aftalt generelle lønforbedringer – hertil kommer særlige lønforbedringer for den store gruppe af kontor- og afdelingschefer mv.

Formand for offentlige chefer i Djøf Hanne Fugl Eskjær siger:

”Jeg er tilfreds med, at der har været fokus på at få løndannelsen et skridt i den rigtige retning, så effekten af høj inflation for medlemmernes løn minimeres mest muligt.

Udover de generelle lønforbedringer er det lykkedes at få sat et par tydelige aftryk for cheferne på statens aftaleresultat:

Hanne Fugl Eskjær siger i den anledning

”Det er positivt, at vores langsigtede sigtelinjer for lønudviklingen for chefer på kontraktrammeaftalen bærer frugt. Det er lykkedes at få løftet løndannelsen for en gruppe af kontor- og afdelingschefer mv."

For yderligere kommentarer fra Johanne Nordmann eller Hanne Fugl Eskjær kontakt pressechef Torben Gross, tlf. 21 49 01 73.

Om Djøf

Djøf er faglig organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 107.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet. Mange arbejder med analyse, strategi, økonomi, jura, udvikling og kommunikation. En stor del er ledere, og endnu flere ønsker at blive det.

Som fagforening arbejder vi for at optimere medlemmernes arbejdsliv ved at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og give inspiration til karrierevalg, faglig udvikling, netværk og nye muligheder. Som medlemmer bruger vi hinanden til at blive bedre og skaber et solidt grundlag for at træffe vigtige beslutninger i vores arbejdsliv og studieliv. Sammen arbejder vi for at udvikle samfundet til gavn for alles bedste.

Djøfs Trivselsalliance: Universiteter tager hånd om studerendes trivsel og indgår løfte21.3.2024 06:05:17 CET | Pressemeddelelse

Seks universiteter har nu indgået og forpligtet sig på et trivselsløfte, der skal forbedre de studerendes trivsel ved at inddrage trivsel som en del af de faglige aktiviteter. “Hvis vi virkelig skal lykkes med at gøre en forskel, er det vores overbevisning, at trivselsarbejdet skal ind i undervisningen på uddannelserne,” siger Kristian Lauta, formand for Djøfs Trivselsalliance og prorektor på Københavns Universitet.