R-24

Stort europæisk robotevent sætter spot på AI, den grønne omstilling og fremtidens arbejdsmarked

Flere højaktuelle emner står øverst på dagsordenen, når den europæiske robotindustri samles i Odense midt i marts. Roboteventet R-24 løber af stablen på Odense Congress Center i en by, der har udviklet sig til en af verdens førende robotbyer.

R-24 finder sted den 13.-15. marts, og det er tredje gang, at Odense Congress Center lægger rammer til det, der er blevet et af de største robotevents på europæisk grund. Odense Sport & Event

Når R-24, Nordens største robotevent, åbner dørene i Odense den 13.-15. marts, vil besøgende blive mødt af et konferenceprogram, der har fokus på nogle af tidens allerstørste trends. Med keynotes inden for blandt andet AI, den grønne omstilling, cybersecurity og fremtidens arbejdsmarked, står et stærk lineup af keynote-speakers og oplægsholdere fra hele verden klar til at udforske og forme fremtiden inden for robotteknologi.

Det er store spørgsmål, som det omfattende konferenceprogram forsøger at besvare i løbet af messens tre dage. Kombinationen af den grønne omstilling, mangel på kvalificeret arbejdskraft og fremadstormende teknologier som AI og avanceret robotteknologi er i disse år i gang med at transformere det globale arbejdsmarked.

Men hvor er arbejdsmarkedet, og ikke mindst fremstillingsindustrien, på vej hen? Og hvordan kan netop AI, robotter og andre avancerede automationsteknologier afhjælpe den globale mangel på kvalificeret arbejdskraft og samtidig bidrage til den grønne omstilling?

”Alle er enige om, at såvel vores arbejdsmarked som vores dagligdag er under forvandling. Det sker som følge af dels klimakrisen og dels nogle fuldstændig banebrydende teknologier. Men det er de færreste, der ved, hvor vi ender henne. På R-24 vil vi forsøge at give nogle svar ved at samle de skarpeste hjerner fra både industrien og forskningsverdenen,” siger Michael Helm, projektleder på R-24.

AI skubber grænserne
Overskrifterne på R-24’s konferenceprogram er emner som AI, fremtidens arbejdsmarked, den grønne omstilling, cybersecurity og nye softwareplatforme.

En af konferenceprogrammets bekræftede keynote speakers er Ryan Gariepy, som er grundlægger af de canadiske virksomheder Clearpath Robotics og OTTO Motors. Derudover er Ryan Gariepy kendt som værende en af de første forskere til offentligt at italesætte farerne ved såkaldte dræberrobotter, altså AI-baserede våbensystemer.

Han vil på sit oplæg blandt andet komme ind på, hvordan AI skubber til grænserne for, hvad robotter, droner og andre avancerede automationsteknologier er i stand til, og hvilke konsekvenser det får for såvel organisationer som mennesker.

Vigtigt at vise en vej frem
Andre bekræftede keynote-speakers omfatter Jennifer M. Apicella fra Pittsburgh Robotics Network, fremtidsforsker Liselotte Lyngsø, Anders Billesø Beck fra Odense Robotics, Thomas Houden fra OnRobot, Jan Ciechanowicz fra Mobile Industrial Robots, Kent Norman fra Dubex samt Peter Christensen fra den danske pumpeproducent Grundfos, der vil fortælle om koncernens arbejde med fremtidig bæredygtig produktion via robotter.

Derudover kan de besøgende se frem til en række inspirerende cases fra virksomheder, der er lykkedes med at implementere nye teknologier og vækste deres forretning. Der vil således være en række oplæg målrettet slutbrugere inden for både produktion, landbrug og gartneri, byggeri og sundhed.

”Det er vigtigt for os, at vi, som et stort europæisk robotevent, viser en vej frem og præsenterer konstruktive bud på løsninger og cases, der kan inspirere andre. Fremkomsten af AI, robotter og droner giver selvfølgelig nogle dilemmaer og problemstillinger, men disse teknologier rummer også et enormt potentiale, hvis de bliver brugt rigtigt,” siger Michael Helm.

Robotternes hovedstad
R-24 finder sted den 13.-15. marts, og det er tredje gang, at Odense Congress Center lægger rammer til det, der er blevet et af de største robotevents på europæisk grund. Således samlede forgængeren, R-22, mere end 5.000 besøgende fra hele verden.

Eventet finder sted i Odense, der har udviklet sig til at blive en af verdens førende robothubs med et økosystem bestående af mere end 160 virksomheder og organisationer inden for robotteknologi og droner - herunder robotpionerer som Universal Robots og Mobile Industrial Robots (MIR).

Totalt beskæftiger robotindustrien i Odense i omegnen af 3.600 mennesker.

Læs mere om R-24 her: www.roboticsevent.eu

For yderligere information og kommentar kontakt projektleder Michael Helm på tlf.: 20470924 og mail: mh@occ.dk

R-22 samlede mere end 5.000 besøgende fra hele verden i Odense.
Download
Robotmessen i 2022 havde besøgende fra 25 forskellige lande.
Download
Få en helt unik indsigt i en verden fyldt med robotter, automatisering og droner på R-24.
Download
På R-24 møder du hele robotmiljøet og finder inspiration til, hvordan du optimerer din virksomhed og gør den klar til fremtiden.
Download
Odenses Borgmester, Peter Rahbæk Juel, åbner robotmessen i 2022.
Download
R-24 ambassadør, Esben Østergaard, og Borgmester Peter Rahbæk Juel.

Om R-24

R-24 er Nordens største robotmesse, der finder sted hvert andet år midt i landet på Odense Congress Center. Messen tilbyder indsigt i de nyeste trends og teknologier inden for robotter, automatisering og droner.

R-24 byder velkommen til både danske og internationale gæster og er henvendt til slutkunder og professionelle inden for brancher som byggeri, landbrug, gartneri, produktion, energi og sundhed.

R-22 blev afholdt med stor succes i marts 2022. Messen tiltrak blandt andet en stor delegation af udenlandske gæster og samlet bød de 3 dage på mere end 5.000 besøgende.