PROSA

Fire fagforeninger går sammen om at styrke arbejdsforhold og vilkår i spilbranchen – lancerer fælles website

Del

Spilbranchen har i mange år været kendetegnet ved lav organiseringsgrad, lavere lønninger end den øvrige it-branche og pressede arbejdsforhold. Ofte må spiludviklere forlade branchen efter få år, fordi vilkårene er så pressede. Der er samtidig blevet spekuleret i, at mange medarbejdere har spiludvikling som passion, og det har kunnet udnyttes til at presse lønninger og hæve arbejdstiden. Spilbranchen tiltrækker samtidig mange udenlandske udviklere, som ikke har samme blik for rettigheder og arbejdsvilkår i den danske model.

Grafik gameworkers.dk
Grafik gameworkers.dk Grafik: Frederik Pedersen

Det vil fire fagforeninger nu gøre op med:  PROSA – It-professionelle i Danmark, DM Akademikerforeningen, FAF Film- og tv-arbejderforeningen og HK/Privat er gået sammen om at skabe bedre arbejdsvilkår og fremme fordelene ved at være organiseret og have overenskomster ved at lancere en hjemmeside: gameworkers.dk.

Lanceringen sker i dag den 8. februar.

Det nye websted er dedikeret til at forbedre arbejdsvilkårene for dem, der er ansat i spiludviklingsindustrien.

Forbundssekretær i PROSA - Mirza Cirkinagic udtaler i forbindelse med lanceringen af sitet:

"Samarbejdet sigter mod at løse de udfordringer, som it-fagfolk står over for i spilsektoren, herunder spørgsmål relateret til arbejdstid, lønninger og fraværet af overtidsbetaling. Vores fælles mål er at forbedre arbejdsforholdene og professionalisere branchen. I sidste ende ved hjælp af en kollektiv aftale på tværs af spiludviklingsvirksomheder: En kreativ aftale for en kreativ industri”.

Gameworkers' hjemmeside drives af de fire fagforeninger, der er aktive i den danske spiludviklingsbranche. Det er meningen, at gameworkers-websitet gradvist skal blive et lager af relevant viden om rettigheder, mens man arbejder i spiludviklingsindustrien i Danmark.

Anders Dalsager, formand for de kultur- og medieansatte medlemmer af DM, udtaler:

"De ansatte i spiludviklingsindustrien skaber kæmpe kulturel og økonomisk værdi, men de bliver ikke mødt med den støtte, de lønninger og de arbejdsvilkår, de fortjener. Derfor igangsætter vi gameworkers.dk: Det skal bane vejen for stærke fagforeningsfællesskaber, faglig udvikling og bedre vilkår for industriens ansatte!

Kim Jung Olsen, formand for HK Privat, siger:

”Spilindustrien giver beskæftigelse til en del af vores medlemmer inden for it og grafisk kommunikation, og med tiltaget her håber vi at sætte fokus på en branche i rivende udvikling. Ved at samle kræfterne kan vi nå bredere ud og få startet en dialog om fair arbejdsforhold også på denne del af det danske arbejdsmarked. Det glæder vi os til.”

Forholdene i spilindustrien, er tidligere blevet belyst af en PROSA-undersøgelse fra 2019, som afslører en branche præget af høje arbejdstider, utilstrækkelige lønninger og fraværet af overtidsbetaling.

De deltagende fagforeninger, der tilsammen repræsenterer en betydelig del af arbejdsstyrken i spilindustrien, har identificeret behovet for en fælles platform til at informere om spiludvikleres rettigheder.

Resultater fra PROSAs minisurvey blandt it-professionelle i spilbranchen, juni 2019

Om undersøgelsen:

  • Undersøgelsen blev gennemført i tidsrummet 27. juni til 1. juli 2019, og kunne besvares på enten dansk eller engelsk.
  • 73 it-professionelle i branchen fik tilsendt et link til surveyen pr. mail. Derudover blev alle inviterede opfordret til at dele linket med relevante kolleger, venner og bekendte etc. inden for spilbranchen.
  • I alt 71 personer har udfyldt surveyen, dvs. umiddelbart en høj svarrate ift. målgruppen, selv om den eksakte fordeling mellem PROSA-medlemmer og ikke-medlemmer er ukendt.

Overordnede fund:

  1. Fastansættelser er normen: Næsten 9/10 oplyser at være fastansatte, resten er freelancere eller har en tidsbegrænset ansættelse.
  2. Lønniveauet er lavt, idet 61% oplyser, de tjener mindre, end de ville kunne få andre steder i it-branchen. 27% er på niveau, mens 7% mente, at de tjente mere, end hvad de ville kunne få uden for branchen.
  3. Et betydeligt mindretal på 14% er ansat på 40-timers kontrakter, sammenlignet med kun 3,5% på tværs af privat sektor: Selv om 8 ud af 10 har en normalarbejdsuge på ca. 37-37,5 timer – og hvor enkelte firmaer selv har indført begrænsninger på overtid – er der tydeligvis flere, der arbejder mere end gennemsnittet. Kun 5% er ansat på deltid (22-32 timer).

Til sammenligning viser PROSAs lønstatistik på tværs af brancher, at kun 3,5% af alle privatansatte har en arbejdstid på 40 eller flere timer pr. uge. Heraf 1,8% med en arbejdstid på 40 timer.

  1. 20% arbejder regelmæssigt (*) op til 45 timer om ugen eller mere. Det store flertal på 2/3 oplever sjældent eller aldrig at skulle arbejde ud over normal arbejdstid, dvs. mindre end eller højst 1-2 gange om året. Til gengæld oplyser et betydeligt mindretal, at de jævnligt når op på 45-50 timer eller endda 50-60 timer. (*8-9% arbejder ud over normal arbejdstid et par gange om året, mens 11% gør det ugentligt)
  2. Ift. honorering af overtid har næsten 60% ingen aftaler: Kun 4% får eksplicit en højere løn på grund af forventet overarbejde, mens yderligere 4% udtrykkeligt har overarbejde indregnet i lønnen (men ikke nødvendigvis en højere løn). Resten har intet om honorering af overarbejde i deres kontrakt. 16% kan udtrykkeligt kun flekse/timeudligne som kompensation.
  3. Generelt stor fleksibilitet omkring arbejdstid og afspadsering, og flere steder har indført begrænsninger på overarbejde. Flertallet har ingen problemer med at afspadsere og flekse. Imidlertid oplever 15%, at der ikke er klare regler og derfor begrænset transparens. Samtidig oplever 17%, at de har begrænsede muligheder for fleks, f.eks. maksimalt 15 overarbejdstimer inden for en måned. 33% kan grundlæggende timeudligne, når det passer dem. 7% har dog kontrakter, der eksplicit slår fast, at der ikke er en højeste arbejdstid.
  4. Ift. oplevelsen af spilbranchen er der masser af positive tilkendegivelser (sjovt, faglige udfordringer etc.), men mange fremhæver også den dårlige løn og udfordringer omkring arbejdstid. Flere skriver udtrykkeligt, at artiklerne på dr.dk ikke er dækkende for i dag, men at de mere beskriver branchen for nogle år siden. Andre er rigtigt trætte og overvejer, om branchen er besværet værd.

Nøgleord

Kontakter

Links

Følg pressemeddelelser fra PROSA

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra PROSA

PROSA om digitaliseringsudspil: På rette vej, men slet ikke ambitiøst nok16.11.2023 13:59:30 CET | Pressemeddelelse

De it-professionelles fagforening, PROSA, er ved første gennemsyn af regeringens nye digitaliseringsudspil ikke specielt begejstrede: "Teknologiforståelse er stadig blot et valgfag i Folkeskolen, og der er ikke for alvor sat rammer for udrulning af digitale offentlige systemer. Kun 800 millioner kroner over 4 år til digital udvikling. Men mange gode takter i forhold til efteruddannelse, implementering af AI og grøn energi". Det konstaterer PROSAs formand, Niels Bertelsen

Digitaliseringen er alle steder – blot ikke på finansloven31.8.2023 13:54:01 CEST | Pressemeddelelse

Digitaliseringen buldrer derudover – ikke bare landet over, men i hele verden. Det går så stærkt med den digitale udvikling, at regeringen udviste rettidig omhu og oprettede et digitaliseringsministerium i starten af året. Derfor var PROSA – forbundet af it-professionelle fulde af forhåbninger for fremtiden, men hvad der startede med gode intentioner, ser ikke så godt ud i øjeblikket. Regeringen har netop fremsat finanslovsforslag for 2024, men borgernære initiativer på digitaliserings-fronten glimrer ved sit fravær.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye