20-års jubilæum: Tilmeld dig Økodag® nu!

Tilmeldingen til Økodag er nu åben. Skynd dig ind på Økodag og tilmeld dig til din yndlingsgård, hvis du vil være med til at fejre det gode dyreliv søndag den 14. april 2024 kl. 12.00

Sortbrogede køer på græs

Vær med til at fejre dyrevelfærden for 20. år i træk! Alle økologiske køer skal på græs i sommerhalvåret, og det fejrer vi på Økodag søndag den 14. april kl. 12.00, når de økologiske gårde åbner gårdspladsen for danskerne og stalddøren for køerne. Tilmeld jer allerede nu.

Det er ikke en helt almindelig Økodag. Vi fejrer nemlig 20-års jubilæum for Økodag. Dét er værd at fejre, at alle økologiske skal på græs.

”Når køerne kommer på græs, så er det forår. I år har vi holdt Økodag siden 2005. Hvert år har været en fest, der samler folk fra nær og fjern, der kommer ud for at se, hvad det gode dyreliv er: Køer på græs under åben himmel,” fortæller konstitueret forperson i Økologisk Landsforening Sten Dissing.

Det er ikke alle køer forundt at komme på græs. Det er kun 17,3 procent af alle konventionelle køer, der bliver lukket ud på det grønne græs, men det er 100 % af alle økologiske køer, der skal på græs om foråret.

”Dyr er sansende væsener – og skal behandles derefter. Vi arbejder for, at husdyr lever i overensstemmelse med deres naturlige behov og adfærd. Husdyr i økologien lever i det fri, når årstiden tillader det og har udgang til udearealer med masser af plads. Det er et godt dyreliv,” fortæller konstitueret forperson Sten Dissing.

Gå ind på kortet, find den gård, du vil besøge og tilmeld dig med det samme.

Igen i år er det gratis at deltage i Økodag.

Om Økodag

Som dansker er du en del af verdens økologination nummer ét. Vi er det land i verden, der køber flest økologiske fødevarer. Så når de økologiske landmænd over hele landet hvert år inviterer til Økodag, plejer det at være et stort tilløbsstykke!

• Økodag® er et registreret varemærke, hvilket betyder, at man altid skal nævne Økologisk Landsforening i sammenhæng med Økodag.
  • Økodag har eksisteret siden 2005.
  • Økodag arrangeres af Økologisk Landsforening i samarbejde med de økologiske landmænd og de økologiske mejerier. Økodag har fået midler fra Mælkeafgiftsfonden og Fonden for Økologisk Landbrug.

Om Økologisk Landsforening