SYNERGI: EU’s nye klimamål er ”ret ambitiøst” og kræver øget fokus på energieffektivitet

EU-Kommissionen har i dag lanceret sit bud på et klimamål for 2040. Vejen derhen er i betydelig grad bundet op på et lavere energiforbrug, viser et lækket dokument fra EU-Kommissionen. SYNERGIs direktør, Katrine Bjerre, er tilfreds med det nye klimamål og understreger, at der fortsat er masser af klimabidrag at hente i øget energieffektivitet.

EU skal skære 90 pct. af sin udledning af drivhusgasser i 2040 sammenlignet med 1990. I hvert fald hvis det står til EU-Kommissionen, der i dag lancerer sit forslag til et nyt reduktionsmål.

SYNERGIs direktør, Katrine Bjerre, tager godt imod forslaget og ser det som et pænt skridt i den rigtige retning i det nødvendige arbejde for et langt mere energieffektivit EU.

“EU’s nye 2040-mål er ret ambitiøst og kommer til at presse alle medlemsstaterne til det yderste. En betydelig del af målet skal opfyldes gennem øget energieffektivitet. Det er positivt – for der er fortsat masser af potentialer i at spare på energien. Det gælder ikke mindst ift. digitalisering, bedre energistyring og i bygninger, hvor energiforbruget i kraft af en gammel og udslidt bygningsmasse fortsat er alt for højt. Kommissionen vurderer, at et 90 pct.-reduktionsmål vil kræve en ”høj gennemsnitlig årlig renoveringsrate i 2031-2040”. Det er fornuftigt, og det er der i den grad behov for,” siger SYNERGI-direktør Katrine Bjerre og uddyber:

”Foruden en lavere udledning af drivhusgas har vi et akut behov for at øge forsyningssikkerheden og mindske EU’s energiimport fra lande som fx Rusland. Samtidig blev det under energikrisen tydeligt for enhver, at kombinationen af et højt energiforbrug og afhængighed af importeret energi er en farlig og dyr cocktail. Det gælder både for forbrugerne og de europæiske statskasser, der måtte investere knap 5.000 mia. kr. i at afbøde effekterne af krisen. Kommissionen vurderer, at det nye mål bl.a. gennem øget energieffektivitet vil mere end halvere unionens energiimport i perioden 2030 til 2040. Det er ekstremt vigtigt.”

Forslaget skal forhandles på plads med medlemslandenes repræsentanter i Ministerrådet, før et endeligt mål er en realitet.

Se det lækkede dokument fra EU-Kommissionen her.

Om Synergi

SYNERGI: Nye EU-krav til bygninger er et betydeligt skridt i den rigtige retning8.12.2023 05:05:00 CET | Pressemeddelelse

EU’s medlemslande skal gøre meget mere for at energieffektivisere bygninger. Det står klart, efter der er opnået politisk enighed om et nyt EU-bygningsdirektiv i går aftes. Selv om ambitionsniveauet i direktivet ikke står mål med klimaudfordringen i vores bygninger, er aftalen et betydeligt skridt i den rigtige retning, mener Bendt Bendtsen, SYNERGI-formand og tidligere chefforhandler på Bygningsdirektivet. Han kalder aftalen et ambitiøst resultat opnået i uambitiøse rammer.

Massive energisparepotentialer i virksomhederne - 600 mio. kr. kan søges fra i dag1.11.2023 05:05:00 CET | Pressemeddelelse

De danske virksomheder kan årligt spare klimaet for en mio. ton CO2 og skære tre milliarder kroner af energiregningen gennem investeringer i energieffektivitet og elektrificering. Jagten på de grønne og økonomiske gevinster er netop formålet med Erhvervspuljen, der i dag åbner for ansøgninger til den mere end 600 mio. kr. store pulje for 2024. Puljen bliver dog væsentligt mindre de kommende år, samtidig med at et ny EU-direktiv kræver, at Danmark fordobler sine årlige energibesparelser. Derfor advarer SYNERGI politikerne mod at udvande indsatsen for energieffektivitet. COOP er en af de virksomheder, der med succes har gjort brug af Erhvervspuljen.