Coop Danmark A/S

Danskernes indkøb viser Christiansborg vejen: Mere frugt og grønt

Del

I den forgangne uge har 365discount investeret i et initiativ på tværs af alle kædens 363 butikker i landet. Her har danske forbrugere haft mulighed for at købe frugt og grønt til priser, hvor momsen er fratrukket. Discountkæden Lidl fulgte trop med et lignende initiativ, og generelt har uge 4 affødt mange reaktioner på, hvorfor frugt og grønt bør være billigere i forhold til danskernes sundhed generelt. Skatteministeren har også indkaldt til et møde.

København, 5. februar 2024 - I uge 4 dedikerede kæden 365discount sig til initiativet 'Skær Momsen', hvor de fra den 25. januar til den 1. februar fjernede momsen på alle varer inden for kategorien ‘frugt og grønt’ i samtlige butikker. Nu offentliggøres tallene, der tydeligt viser, at danske forbrugere reagerer positivt på de nedsatte priser på frugt og grønt. Frugt steg i ugen hele 43% og grønt med 37%. Det er meget høje tal, som direktøren fra 365discount håber for alvor giver genklang på Christiansborg.

“Det er jo anden gang, vi investerer massivt i sådan et initiativ, og de aktuelle tal slår endnu hårdere ud, end de gjorde i 2022. De danske forbrugere viser mig, og forhåbentlig også politikerne, at der er en vej at gå for folkesundheden. Vi ved, at frugt og grønt er sundere tilvalg, og for os er det også en opfordring til Christiansborg om at sænke momssatsen på disse varer. Om det er permanent, eller om der findes andre løsninger, vil jeg lade være op til politikerne. Jeg synes, vi fra handelen har sendt et klart signal nu,” siger Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount.

Større reaktion end tidligere
Der har været meget travlt i frugt- og grøntafdelingerne ude i landet, men også på hovedkontoret i Albertslund, da initiativet har skabt en del bølgeskvulp. Der er kommet en række henvendelser fra NGO'er, der har udvist interesse for initiativet og har støttet det i medierne. Der er også modtaget henvendelser fra politikere, og direktøren har desuden bemærket, at konkurrenterne på det danske discountmarked, tyske Lidl, også har fulgt efter med et lignende momsinitiativ.

"Vi ved fra en ny undersøgelse*, der er udarbejdet for Kræftens Bekæmpelse, Sundhedsstyrelsen, Diabetesforeningen og Hjerteforeningen, at hele 81% af respondenterne støtter idéen om lavere priser på sunde fødevarer for at fremme et sundere liv. Det er det, vi mærker reaktioner på fra alle sider. Jeg synes, det er meget positivt, at en anden kæde følger trop. For mig er det nemlig ikke kun en idé fra 365discount. Vi er grønne, ikke kun i vores visuelle identitet, men i hele vores fokus. Og det er klart, at jo flere kæder, der bakker op om initiativet, jo større pres lægger vi på dem, der skal komme med den endelige løsning," siger Michael Tilsted, og fortsætter: 

“Antallet af solgte stykker frugt og grønt steg med hhv. 43% og 37% i vores butikker. Det viser mig, at der er en stor opbakning hos danskerne, og vi skal se på løsninger for at sænke priserne på sundere fødevarer permanent.”

365discount er tidligere blevet spurgt, hvorfor kæden ikke gør dette initiativ permanent, og svaret er ganske enkelt: Det er for dyrt. Kæden er klar til at investere i nye løsninger og viser forståelse for, at andre varer, som ikke falder ind under kategorien sund, måske skal pålægges afgifter eller lignende.

"Nogen siger, at de sparede penge, der lander mellem hænderne på forbrugerne, muligvis bliver brugt på usunde varer. Det vil jeg ikke være dommer over, og jeg vil ikke komme med en løftet pegefinger til forbrugerne. Jeg vil bare appellere til, at politikerne kommer på banen med nogle løsninger, som vi kan drøfte for at imødekomme forbrugernes ønsker. Måske ser jeg ikke selv løsningen, men der er brug for debatten, og jeg vil starte med mit møde med skatteministeren," afslutter Michael Tilsted.

Kontakter

Billeder

Michael Tilsted, Kædedirektør 365discount.
Michael Tilsted, Kædedirektør 365discount.
Download

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coops IT-selskab fortsætter væksten24.6.2024 08:50:00 CEST | Pressemeddelelse

Lobyco – der er specialiseret i digital kommunikation mellem detailhandel og forbrugere – øgede i 2023 omsætningen fra 142 mio. kr. til 156 mio. kr. Resultatet blev et overskud på 8,9 mio. kr. mod 11,1 mio. kr. året før. En væsentlig årsag til væksten i salget er, at flere internationale aktører er begyndt at anvende Lobycos løsninger, som danskerne kender fra bl.a. den prisvindende og meget anvendte Coop App. Lobycos produkter anvendes nu af kæder i Nordamerika, New Zealand, Island, Rumænien, Irland, Finland, Grønland og selvfølgelig Danmark. Og er på vej ud på flere markeder. ”Der er i hele verden lige nu stor interesse for at flytte kommunikationen over på effektive digitale kanaler, som kan give kunderne nogle ekstra fordele. De resultater, vi har skabt med Coop Appen, åbner døre på mange markeder, fordi vi kan dokumentere, at man kommer effektivt ud til mange kunder på denne måde,” siger adm. direktør Jan Madsen, Lobyco. Coop Appen er Danmarks førende digitale medlems- og loyalite

Ny adm. direktør for Coop6.6.2024 13:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Thor Skov Jørgensen, 42 år, tiltræder 19. juni som ny adm. direktør/CEO for Coop Danmark A/S. Han kommer fra jobbet som finansdirektør/CFO i energiselskabet OK. “Efter at vi har haft en grundig afdækning af mulige kandidater, er vi overbeviste om, at vi med Thor har fundet den helt rigtige CEO til at stå i spidsen for de omfattende forandringer, som Coop skal igennem. Jeg har haft fornøjelsen af at lære Thor at kende igennem de seneste 6 måneder og har mødt et godt menneske, en god leder og en yderst kompetent dagligvareleder. Thor vil sikre et stærkt fokus på drift og lønsomhed og samtidigt styrke Coops særkende, herunder vores kollegaers potentiale og forstærke Coops position på markedet,” siger bestyrelsesformand Jeff Gravenhorst. Coop indgik for knap to måneder siden en historisk aftale med OK, der indebærer, at OK køber en del af Coop Danmark og sammen med Coop amba tilfører selskabet to milliarder kr. i ny kapital. Med aftalen får OK bestemmende indflydelse over Coop Danmark. Lig

700 Coop-butikker holder åbent Grundlovsdag3.6.2024 08:34:48 CEST | Pressemeddelelse

Alle større butikker skal være lukkede Grundlovsdag, 5. juni. Men de mindre butikker må gerne holde åbent. Derfor kan man på onsdag handle helt som normalt i ca. 700 af Coops butikker. Det er først og fremmest Brugsen/Dagli´Brugsen og 365discount, hvor godt 630 butikker holder åbent hele Grundlovsdag. De resterende er Kvickly og SuperBrugsen, som er placeret ved havne- eller turistområder, hvor der er dispensation for lukkeloven. Man kan se åbningstiderne i den lokale butik, på butikkens hjemmeside eller i Coop appen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye