Företag ökar engagemanget hos nyanställda med onboarding-kit

Du har förmodligen hört det gamla ordspråket att du bara får en chans att göra ett första intryck. Onboarding är introduktionen av ditt företags nya tillskott som allt för ofta får för lite uppmärksamhet. Du behöver välkomna dina nya medarbetare på allra bästa sätt! Hur då kanske du undrar nu? Jo, med en ordentlig introduktion av företaget, tjänsten, kollegorna – och så med ett riktigt bjussigt onboarding-kit såklart!

En studie av Brandon Hall Group visade att företag med en strukturerad och engagerande onboarding kan öka möjligheten att behålla nyanställda med över 80 %, samt öka produktiviteten med mer än 70 %. Omvänt kan dålig onboarding leda till att nya medarbetare är mer benägna att sluta under det första året. 69 % uppger att de mer troligt kommer stanna kvar i ett företag om de får en utmärkt onboarding.

“Hur välkommen är jag?” “Hur bra kommer jag att trivas?” “Känner jag mig motiverad att anstränga mig för företagets skull?” Hur mycket du lyckas motivera dina nya kollegor från start är avgörande för deras framtida prestationer. En onboarding ska vara rolig, engagerande och personlig.

Onboarding-kit är en personlig gåva till nyanställda och har visat sig vara ett mycket framgångsrikt koncept. Du vet säkert själv hur det känns att komma till en ny arbetsplats. Det är mycket att ta in de första dagarna. Nya ansikten och namn, andra arbetsuppgifter och rutiner, nya sociala regler. Och hur fungerar egentligen kaffemaskinen? En fin och personlig gåva kan ta bort oron på en sekund.

Många företag, stora som små, har de senaste åren valt att öka sin satsning på onboarding. Ett av dem är det snabbväxande företaget Novum. Även de har valt att dela ut onboarding-kit till alla sina nyanställda.

Anders Ekelund, VD på Novum, berättar:

“När vi hittat rätt person är det väldigt viktigt för oss att han eller hon känner sig välkommen redan första dagen. En viktig del av introduktionen är vårt onboarding-kit som vi har satt ihop tillsammans med Tidaj.”

Tidaj tillverkar profilprodukter, reklamprodukter och trycksaker. Med vetskapen om hur avgörande onboarding är för företag vill de nu göra skillnad med sina skräddarsydda onboarding-kit. Med Tidajs tjänst kan företag ta fram det optimala kitet till sina nya stjärnskott och skräddarsy dem precis som de vill. Varje förpackning är personaliserad med den anställdes namn och fylld med användbara profilprodukter. Det kan vara allt från logoband till en anteckningsbok, vattenflaska, penna, tröja eller kapsylöppnare. Snacka om välkomnande!

Onboarding-kit är ett effektivt och viktigt redskap för att välkomna nya medarbetare”

Tidaj har även samarbetat med det globala företaget Nord-Lock. Som en del av Nord-Locks onboarding får nyanställda världen över har de tagit fram kit som boostar en positiv känsla första dagen på jobbet! Kiten fylls med användbara reklamprodukter som tryckts med Nord-Locks logotyp.

På Nord-Lock Group är det viktigt att nya kollegor känner sig uppskattade redan vid deras första arbetsdag. Onboarding-kit är ett effektivt och viktigt redskap för att välkomna nya medarbetare. Vi upplever stor skillnad i engagemang sedan vi började med våra kit från Tidaj”, säger Katrine Pedersen, HR-manager Nord-Lock Group.

Läs på Tidaj.se: Företag ökar engagemanget hos nyanställda med onboarding-kit

Följ Bonzer

Senaste pressmeddelandena från Bonzer

Udiagnosticerede mentale lidelser er en skjult krise i Danmark: Disse signaler skal du være opmærksom på29.4.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

I Danmark lider mange mennesker i stilhed med mentale lidelser, som aldrig bliver diagnosticeret. Disse udiagnosticerede tilstande spænder fra milde til moderate former for stress, angst, depression, OCD, ADHD og spiseforstyrrelser. Skjulte lidelser har stor betydning på både personligt og samfundsmæssigt plan, og derfor er det vigtigt at være ekstra opmærksom, hvis man oplever symptomer på mentale lidelser, mener ekspert.