Flotte resultater med selvstyrende teams i hjemmeplejen
Det omfattende projekt med at skabe selvstyrende og tværfaglige teams i hjemmeplejen har skabt klare forbedringer – bl.a. mindre sygefravær og færre opsigelser.
Kommunens hjemmepleje har i knap to år arbejdet intensivt på at indføre selvstyrende og tværfaglige teams. Nu viser den afsluttende evaluering, at en lang række af de ønskede resultater er opnået.
”Det glæder mig inderligt, at vores store satsning er lykkedes så fint. Vi har alle en interesse i, at hjemmeplejen er et godt sted at arbejde, så borgerne modtager kompetent og værdig hjælp af dygtige og motiverede medarbejdere”, siger Louise Mehnke, formand for Social- og Sundhedsudvalget, som på dets møde den 30. januar roste medarbejdere og ledere for deres store arbejde, og som ser frem til at følge udviklingen af de selvstyrende teams.
”Med dette projekt har vi ønsket at skabe en ny hjemmepleje, hvor medarbejderne har mest mulig frihed til at tilrettelægge deres arbejde og samarbejde på tværs af deres fag. Og vi er kommet rigtig langt på knap to år. Slutevalueringen viser blandt andet, at sygefraværet er faldet med ca. 20 pct. ligesom antallet af opsigelser. Derudover oplever ca. 80 pct. af medarbejderne, at de er stolte af deres arbejdsplads og vil anbefale den til andre. Det er alt sammen super vigtige resultater i en situation, hvor der er intens kamp om dygtige medarbejdere blandt landets kommuner.
Men ligeså vigtig er borgernes vurdering af hjemmeplejen. Her hæfter jeg mig ved, at langt størstedelen af de borgere, som får hjemmehjælp, er tilfredse og kender de medarbejdere, der kommer i deres hjem og er trygge ved plejepersonalets kompetencer”.
Social- og Sundhedsudvalget har tidligere besluttet, at fortsætte indsatsen med at udvikle hjemmeplejen de kommende år, selvom bevillingen på 7,8 mio. kr. fra Socialstyrelsen til projektet udløb ved nytår.
”Selvom vi er kommet imponerende langt allerede, er vi ikke i mål endnu. Vi har derfor prioriteret at arbejdet med at ændre hjemmeplejen skal fortsætte, da det er en meget stor og krævende omstilling, som oven i købet skal ske samtidig med, at hjemmeplejen skal køre døgnet rundt, året rundt”, slutter Louise Mehnke.
Hjemmeplejen i Fredensborg Kommune har ca. 220 medarbejdere i alt fordelt på kommunens fire byer. Projektet omfatter ikke de private leverandører af hjemmehjælp.
Sammenlignet med de andre kommuner, som har fået puljemidler til at indføre selvstyrende teams i hjemmeplejen, adskiller Fredensborg Kommunes projekt sig ved, at det er hele hjemmeplejen, som er i forandring på én gang. I de øvrige kommuner har man typisk iværksat pilotprojekter i mindre enheder.
Kontakter
Udvalgsformand Louise Mehnke (A) tlf. 51 23 22 51
Følg pressemeddelelser fra Fredensborg Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Fredensborg Kommune
Digital hjælper giver færre fald og mere tid til kvalitet på plejehjem18.12.2024 12:09:55 CET | Pressemeddelelse
Et testforløb med digitalt tilsyn på plejehjemmet Skovgården viser meget lovende resultater med både færre faldulykker, større tryghed blandt medarbejdere og kvalitet i opgaveløsningen.
Kommunen får 1,6 mio. kr. til bedre trivsel på plejehjemmene16.12.2024 12:33:39 CET | Pressemeddelelse
Med et stort tilskud fra Social- og Boligstyrelsen i ryggen skal medarbejderne på kommunens seks plejehjem blive endnu bedre til at styrke beboernes trivsel og mindske ensomhed
Ældre Sagens reparationscafe får første tilskud fra ny Bæredygtighedspulje12.12.2024 13:12:23 CET | Pressemeddelelse
Gode ideer til at fremme lokale, grønne fællesskaber og aktiviteter kan nu få kontant støtte fra kommunens nye Bæredygtighedspulje
Monica Lylloff modtager Handicapprisen 20245.12.2024 09:03:55 CET | Pressemeddelelse
Stifteren af bevægelsen #enmillionstemmer kæmper for borgere med handicap eller psykiske lidelser. For den indsats modtog hun tirsdag årets Handicappris
Ny AI-chatbot på kommunens hjemmeside gør det let af få svar22.11.2024 08:31:43 CET | Pressemeddelelse
Det skal være let at finde information og svar på kommunens hjemmeside. Det kan kommunens nye chatbot – som er baseret på kunstig intelligens – nu hjælpe borgerne med
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum