Dansk Flygtningehjælp

Fasthold støtten til UNRWA – Gazastribens humanitære livline

UNWRA er den største nødhjælpsaktør i Gazastriben, og ingen andre organisationer kan erstatte deres indsatser. Regeringen skal derfor fastholde støtten til UNRWA, mener ni danske nødhjælpsorganisationer.

Afsendere: Oxfam Danmark, SOS Børnebyerne, Planbørnefonden, International Media Support, Mellemfolkeligt Samvirke, DIGNITY, Dansk Flygtningehjælp, Folkekirkens Nødhjælp, Red Barnet.

Som danske nødhjælpsorganisationer bakker vi op om den danske og en række andre landes beslutning, herunder Norge, Frankrig, Belgien, Irland og Spanien, om at fastholde støtten til FN's hjælpeorganisation for palæstinensiske flygtninge (UNRWA). Det er en klog beslutning, for som udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen skriver i et opslag på Facebook, vil den i forvejen ekstremt kritiske humanitære situation eksplodere totalt, hvis UNRWA kollapser.

UNWRA er den største nødhjælpsaktør i Gazastriben, og ingen andre organisationer kan erstatte deres indsatser. Derfor spiller UNRWA en helt afgørende rolle for over 2 millioner menneskers overlevelse i forhold til alt fra mad, vand, sanitet og vacciner for at begrænse epidemier. På nuværende tidspunkt sikrer UNRWA desuden husly for over 1 million internt fordrevne palæstinensere i Gazastriben. Organisationen har også været udsat for gentagne angreb i den nuværende konflikt. Så mange som 145 skoler, nødhjælpslagre og andre bygninger er blevet ødelagt, og 152 medarbejdere har mistet livet.

Anklagerne mod UNRWA-medarbejdere er alvorlige, og de skal efterforskes. Men som humanitære aktører ser vi med stor alvor på den pludselige suspension af finansieringen fra nogle lande, idet helt afgørende humanitære indsatser bringes i fare.

Vi støtter en effektiv og omfattende undersøgelse af sagen, og noterer også, at UNRWA har reageret hurtigt på anklagerne ved at opsige kontrakter og iværksætte en gennemsigtig, uafhængig undersøgelse gennem FN's Interne Overvågningskontor (OIOS).

Ansvarlighed og gennemsigtighed er afgørende i international bistand, og donorer har en forpligtelse til regelmæssigt at gennemgå finansiering. Denne suspension har dog alvorlige og umiddelbare humanitære og politiske konsekvenser.

Tidspunktet for disse suspensioner af finansiel støtte er yderst problematisk, fordi den humanitære situation i Palæstina er kritisk. Den nylige afgørelse fra Den Internationale Domstol (ICJ) understreger, hvor desperat situationen er i Gazastriben, og at der tværtimod er brug for en hurtig opskalering af nødhjælpsindsatsen for at imødegå de frygtelige forhold, som civilbefolkningen står overfor. Samarbejdet med UNRWA er afgørende for at imødekomme disse akutte behov og er en afgørende humanitær livline for Gazastriben.

Som danske nødhjælpsorganisationer fordømmer vi alle handlinger, der hindrer humanitær adgang, og støtter den danske regerings beslutning om at forhindre kollektiv afstraffelse af en umenneskeligt hårdt presset civilbefolkning, der står på kanten af hungersnød og over for sygdomsudbrud i et kollapsende sundhedssystem.

Vi står bag Danmarks beslutning om at fortsætte støtten til UNRWA’s afgørende arbejde for at hjælpe civilbefolkningen til at overleve en af vor tids værste humanitære katastrofer. Vi opfordrer også den danske regering til at tilskynde andre lande at genoptage den finansielle støtte til UNRWA.

Om Dansk Flygtningehjælp

Dansk Flygtningehjælp er Danmarks største NGO. Vi er samtidig en af verdens førende organisationer med speciale i at hjælpe mennesker på flugt. Vi arbejder for verdens flygtninge i 40 lande rundt om i verden.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Flygtningehjælp

Flere pressemeddelelser fra Dansk Flygtningehjælp