Studerendes motivation falder i løbet af første år på studiet
Studerende har en høj motivation for at studere inden første dag på uddannelsen, men i løbet af det første år på studiet falder den med 17 procent. Faldet er størst blandt efterkommere og studerende med lave snit fra gymnasiet. Det er vigtigt at imødegå, da lavere studiemotivation øger risikoen for frafald.
Danske studerende er generelt meget motiverede for at studere, når de møder op på landets videregående uddannelser. Men i løbet af det første år falder studiemotivationen med 17 procent.
Det viser en ny analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), der bygger på spørgsmål stillet til førsteårsstuderende lige inden studiestart og et år efter. Analysen omfatter de studerende, som startede på deres uddannelse i 2016, 2017 og 2021.
Studiemotivationen måles på en skala fra 1-10, og generelt ligger de danske studerende højt i tiden op til studiestart, hvor de i gennemsnit scorer 8,4, men motivationen falder til 7,0 efter et år.
”Det vil selvfølgelig være forskelligt, hvad der får motivationen til at falde hos den enkelte, men vi kan generelt se, at høj studiemotivation hænger tæt sammen med den studerendes faglige engagement og med social tilknytning til de andre studerende, og derfor er det også oplagte områder at se på, når man skal finde forklaringer og løsninger - især inden for de grupper, hvor studiemotivationen falder mest. Samtidig er der et stærkt sammenfald mellem lav studiemotivation og høj risiko for frafald, og det understreger vigtigheden af at følge den,” siger Andreas Pihl Kjærsgård, seniorkonsulent i EVA og projektleder på undersøgelsen.
Studiemotivationen er næsten lige høj på universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier, men universitetsstuderende bevarer i højere grad motivationen.
Størst fald blandt efterkommere og studenter med lavt snit
Det største fald i studiemotivation sker blandt efterkommere af indvandrere med anden etnisk baggrund og studerende med lave snit fra gymnasiet. Efterkommeres studiemotivation falder fra en score på 7,8 til 5,3 i løbet af det første år. For studerende med lave gymnasiekarakterer falder den gennemsnitlige motivationsscore fra 8,8 til 6,3.
”Det er to grupper, hvor faldet virkelig er markant, og hvor der særligt vil være noget at vinde, hvis man kan vende udviklingen. Uddannelserne kan overveje, hvilke centrale elementer der er i den gode undervisning eller det gode studiemiljø, som kan øge det faglige engagement, og hvor man skal sætte ind for at øge den sociale tilknytning,” siger Andreas Pihl Kjærsgård.
De mindste fald i studiemotivation findes blandt universitetsstuderende og studerende med gymnasiesnit over 10.
Ældre studerende har højest motivation
Studerende, der forinden har taget en erhvervsuddannelse, samt ældre studerende på +26 år scorer 9,0 i studiemotivation inden studiestart, og det er det højeste på tværs af grupper.
”Både studerende, der har en højere alder end gennemsnittet, og studerende, der allerede har gennemført en erhvervsuddannelse, har truffet deres studievalg senere i livet og er mere afklarede omkring deres studievalg. Det kan være en del af forklaringen på, at de har lettere ved at fastholde studiemotivationen det første år,” siger Andreas Pihl Kjærsgård.
Nøgleord
Kontakter
Rasmus Giese JakobsenKommunikationskonsulentDanmarks Evalueringsinstitut
Tlf:51208172rgj@eva.dkLinks
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ny undersøgelse: Forældre ønsker mere dialog med pædagogisk personale25.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Leger Sigurd altid alene, når han er på legepladsen? Og er det en udfordring for Carla, at hun ikke har et større ordforråd? En god dialog om barnet er afgørende for et velfungerende forældresamarbejde. Sådan siger både ledere og forældre i daginstitutioner i ny undersøgelse fra EVA, der samtidigt peger på betydningen af at tænke mulighederne for en god dialog grundigt igennem.
Ny kortlægning: Hvem er lærerne i grundskolen?12.8.2024 05:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Elever i folkeskolen og fri- og privatskoler møder lærere med mange forskellige uddannelsesbaggrunde, men hvem er lærerne, hvor mange af dem er 4.g’ere, der kommer direkte fra gymnasiet, og hvilken baggrund har meritlærerne? Det har EVA kortlagt i en ny rapport.
Vigtigt at vide om elever på 2-årig hf: Så godt trives de, og så mange af dem vælger en professionsuddannelse7.8.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På Sorø-mødet torsdag og fredag er den nye ungdomsuddannelse, som regeringen har varslet et udspil om i efteråret 2024, på dagsordenen. Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye har allerede løftet sløret for, at uddannelsen formentlig vil rette sig mod bl.a. elever, der i dag går på den 2-årige hf. Men hvem er hf- eleverne, og hvad bruger de deres ungdomsuddannelse til? Det svarer EVA på i ny analyse.
Studerende med udsigt til ledighed er i større risiko for mistrivsel og stress10.6.2024 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at studerende på uddannelser med lang dimittendledighed er i større risiko for mistrivsel og føler sig mere stressede end andre studerende – allerede på studiet. Undersøgelsen viser også, at studierelevante lønnede job kan lette overgangen til arbejdsmarkedet.
Ledere i daginstitutioner: Vi har flere børn i mistrivsel og flere børn med komplekse udfordringer14.5.2024 06:46:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at daginstitutionsledere landet over oplever flere børn i udsatte positioner og i mistrivsel. Undersøgelsen viser også markante forskelle på, hvornår daginstitutioner vurderer, at et barn er i en udsat position.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum