Universitetsstuderende og højtuddannede byboere er storforbrugere af kulturbiografer
Når landets kulturbiografer byder inden for, er det særligt to typer af biografgængere, som sætter sig i mørket med en café latte i hånden for at se en god film. En analyse fra Dansk Reklame Film viser, at kulturbiografernes kernepublikum er hhv. 20-34-årige studerende på en lang videregående uddannelse og byboere over 50 år med en lang uddannelse og høj indkomst. Det er disse to grupper, som udgør gæstesegmentet ”den kulturelle biografgænger”. Dette segment besøger oftest kulturbiograferne og er karakteriseret ved at være meget kulturinteresserede, veluddannede og urbane.
Dansk Reklame Film har lavet en stor analyse af ”den kulturelle biografgænger”, som udgør en væsentlig del af kernepublikummet i kulturbiografer som Grand Teatret, Nordisk Film Biografer Dagmar, Gentofte Kino, Gloria Biograf, Empire Bio, Reprise Teatret, Nordisk Film Biografer Trøjborg og Café Biografen Odense. ”Den kulturelle biografgænger” er et gæstesegment, der besøger biografen med høj frekvens og betragter biografoplevelsen som mere end blot underholdning; det er en kulturel begivenhed, hvor fordybelse og filmens audiovisuelle aspekter er i centrum. Segmentet værdsætter ikke bare biografoplevelsen; de er også kvalitetsbevidste forbrugere, der i højere grad udnytter byens tilbud og kulturelle aktiviteter og udgør dermed et særdeles interessant forbrugersegment.
”Den kulturelle biografgænger mener, at film skal ses i biografen, hvor filmoplevelsen bliver til en kulturel oplevelse. Kulturbiografgængerne besøger også biografen med højere frekvens og øget hyppighed, sammenlignet med den generelle biografgænger. I det hele taget er den kulturelle biografgænger storforbruger af byens kulturelle tilbud – fra koncerter og stand-up shows, til museumsbesøg og foredrag, ligesom de oftere går på restauranter, caféer eller vin- og cocktailbarer – ofte også i forbindelse med et biografbesøg. De er kvalitetsbevidste, har stor købevillighed og en stærk miljøbevidsthed,” forklarer Asbjørn Shee Crusell, der er Head of Inventory & Sales Research i Dansk Reklame Film.
En social oplevelse
En af de otte kulturbiografer i analysen er Grand Teatret i København. Her kan biografdirektør Kim Foss sagtens genkende sit kernepublikum:
”Jeg kan godt genkende billedet, men vil dog, for egen regning, tilføje, at det sociale element er af betydning for samtlige af vores forskellige målgrupper. Biografoplevelsen fører bestemte ting med sig, som bare er blevet en indgroet del af ”pakken”. Det gælder også mødet med andre mennesker – og reklamerne før forestillingen,” siger Kim Foss.
Hos Gentofte Kino kan biografdirektør Sune Lind Thomsen især genkende den ene af de to typer:
“I Gentofte Kino møder vi især målgruppen over 50 år. De foretrækker især vores events og særvisninger, og vi gør os hver dag umage for at levere gode oplevelser i biografen. De unge har vi i mindre grad, men mon ikke de kommer igen på et senere tidspunkt,” siger han.
Dansk Reklame Film understreger, at der selvfølgelig også er andre typer af gæster, som besøger kulturbiograferne end de universitetsstuderende og de veluddannede byboere over 50 år. ”De kulturelle biografgængere” er et særligt interessant gæste- og forbrugersegment, hvor de aspekter der generelt karakteriserer biografgængere i højere grad, er udpræget og fremtrædende.
Læs hele analysen her: https://drf.dk/nyheder/den-kulturelle-biografgaenger/
Kontakter
Asbjørn Shee CrusellHead of Inventory & Sales Research, Dansk Reklame Film
Tlf:+45 50 92 59 81asb@drf.dkJesper EisingPressechef, Nordisk Film
Tlf:+45 29 60 30 19jesper.eising@egmont.comBilleder
Om Dansk Reklame Film
Dansk Reklame Film blev stiftet i 1985 som en fusion af Gutenberghus Reklame Film og Dansk Biograf Reklame, og har været markedsleder i kategorien biografreklame lige siden. Vi er især velkendt for de ikoniske tre trompetpiger, der har været med til at indlede film i biografen i en lang årrække. Vi er et moderne salgshus med både sælgere, kreative, akademikere, analysekonsulenter, studentermedhjælpere, teknikere og administrativt personale, der har solid erfaring i at matche et krævende og konstant foranderligt mediemarked. Dansk Reklame Film er ejet af Nordisk Film og er en del af Danmarks største mediekoncern, Egmont.
Om Nordisk Film
Nordisk Film skaber underholdning og oplevelser fokuseret på storytelling på tværs af platforme. Vi producerer, markedsfører og distribuerer film og serier, driver Nordisk Film Biografer, står bag globale computerspilselskaber og PlayStation i Norden og Baltikum samt leverer digitale gavekortsløsninger til hele verden. Vi er en del af den nordiske mediekoncern Egmont, som hvert år uddeler omkring 100 millioner kroner til børn og unge med svære livsvilkår. We bring stories to life.
Følg pressemeddelelser fra Nordisk Film
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Nordisk Film
Nordisk Film Production opruster og ansætter to erfarne producere8.11.2024 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nordisk Film Production, som er Nordisk Films film- og serieproduktionsselskab, udvider og har ansat Helena Danielsson og Deborah Bayer Marlow som producere med base i København. De vil bidrage med omfattende erfaring og et stort netværk til Nordisk Film Productions ambition om at producere store danske film af internationalt format.
Nordisk Film Production opruster og ansætter to serieproducere24.6.2024 14:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Nordisk Film Production har gennem en årrække satset på udvikling af serier, og derfor er vi meget glade for at kunne præsentere yderligere to erfarne serieproducere til vores team – nemlig Mia Marie Borup og Michael Bille Frandsen. Begge har de været med til at hæve niveauet for dansk serieproduktion over mange år gennem deres store erfaring med udvikling af langt løbende tv-serier.
Drive Studios leverede tilfredsstillende resultat i 202310.6.2024 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Både bruttofortjeneste og resultat blev løftet i 2023 for Drive Studios, der foretog væsentlige omkostningsreduktioner, men også havde øget aktivitet i et udfordret produktionsmarked.
Ny adm. direktør for Flashbulb Games1.11.2023 11:00:00 CET | Pressemeddelelse
Flashbulb Games, det danske computerspilselskab bag spillene ”Trailmakers” og ”Rubber Bandits”, har udnævnt Pim Holfve som ny adm. direktør.
Kom i biografen til 60 kroner31.10.2023 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Søndag den 5. november afholder Nordisk Film Biografer den Store Biografdag. Det betyder, at alle billetter koster 60 kroner uanset hvilken film, du vælger.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum