Ny og smuk Madame Butterfly i Operaen

Når Puccinis elskede klassiker får premiere i Operaen med et stærkt internationalt sangerhold, så er der tilføjet en vigtig karakter i instruktøren Floris Vissers fortolkning af Madame Butterfly.

Alle rives med af Puccinis dramatiske opera Madame Butterfly om den unge kvinde, der udnyttes og brutalt får sine sommerfuglevinger revet af. Den tragiske kærlighedshistorie om den japanske geisha Cio-Cio-Sans møde med en amerikansk løjtnant er både bevægende og stærk med sit gribende portræt af en kvinde, som drømmer om, at et andet liv er muligt.

I den internationalt efterspurgte, hollandske instruktør Floris Vissers iscenesættelse af Puccinis mesterværk fortælles historien gennem Madame Butterflys voksne søn, der er splittet mellem to kulturer og søger tilbage til sine rødder og sandheden om, hvad der skete med hans mor. Floris Vissers opsætning udspiller sig i Tokyos Nationalmuseum, og scenografien og kostumerne afspejler i sin detaljerigdom Vissers store kærlighed til japansk kultur.

Sydkoreanske Karah Son synger titelrollen. Hun er elev af den verdensberømte sopran Mirella Freni og har med sin smukke stemme gjort netop dette parti til sin signaturrolle over store dele af verden. Hun alternerer med Den Kongelige Operas Gisela Stille, som debuterer i det ikoniske parti. Pinkerton synges af de to internationalt anerkendte tenorer Evan LeRoy Johnson og Thomas Atkins.

Puccinis storslåede musik til Madame Butterfly forløses af Det Kongelige Teaters italienske 1. gæstedirigent Paolo Carignani, der står i spidsen for det internationale sangerhold, Det Kongelige Operakor og Det Kongelige Kapel.

I samarbejde med Oper Graz.
Tak til Den Danske Forskningsfond, der ved en donation har muliggjort opsætningen af denne forestilling.

Se mere om Madame Butterfly HER

PREMIERE | Operaen, Store Scene | 25/02 - 30/04 2024

Det Kongelige Teater fremlægger resultaterne af advokatundersøgelse for Balletskolen18.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Det Kongelige Teaters bestyrelse offentliggør advokatundersøgelsen af forholdene på Den Kongelige Balletskole. Bestyrelsen konkluderer på baggrund af undersøgelsen, at tidligere elever i flere tilfælde har været udsat for et uacceptabelt hårdt undervisningsmiljø, og at mistrivlsen ikke skyldes enkeltpersoner, men at skolen har været præget af en tavshedskultur. Bestyrelsesformand Lars Barfoed undskylder på vegne af teatret overfor de tidligere balletelever. Sammen med teatrets ledelse vil bestyrelsen nu fortsætte forandringsprocessen og straks påbegynde arbejdet med rapportens anbefalinger.

Solodanser Stephanie Chen Gundorph modtager Hans Becks Mindelegat22.5.2024 15:54:28 CEST | Pressemeddelelse

I dag har solodanser Stephanie Chen Gundorph modtaget det prestigefyldte Hans Becks Mindelegat på 30.000 kr. Legatet er uddelt med følgende motivation: "Stephanie Chen Gundorph er en danser med et helt særligt talent, der har beriget publikum med sin indlevelse, teknik og udtryk. Hans Becks Mindelegat er oprettet til minde om balletmesteren, der især gjorde sig bemærket ved at sikre Bournonvilles balletter for eftertiden, og Stephanie er som barn af teatrets balletskoler i Odense og siden København en fornem eksponent, også for den særlige stil, Bournonvilles balletter danses i." Om Stephanie Chen Gundorph: Født: 1993 Nationalitet: Dansk Uddannelse: Den Kongelige Balletskole i Odense og København Karriere: Stephanie blev optaget som aspirant ved Den Kongelige Ballet i 2010, blev medlem af corps de ballet i 2012, forfremmet til solist i 2019 og til solodanser i 2022. Tidligere modtagere af Hans Becks Mindelegat inkluderer prominente dansere som Vivi Flindt, Silja Schandorff og Caroline