Business Skive - Green Innovation Week

Skive-event får millionstøtte til at skabe grønt nationalt samlingspunkt

Tietgenfonden støtter Business Skive med 4,9 millioner kr. til at sætte yderligere fart på udvikling af bæredygtige erhvervsløsninger.

Unge på scenen om i dialog med DR-værten, Anna Lin, om det grønne arbejdsmarked

Når den stort anlagte Green Innovation Week løber af stablen i Skive til september bliver det i samarbejde med Tietgenfonden.

Tietgenfonden har besluttet at støtte eventet med 4,9 mio. kroner over de næste tre år. Dermed kan 4.500 elever, studerende, virksomheder, forskere og iværksættere se frem til at samles om den fælles ambition at sætte fart på den grønne omstilling helt frem til og med 2026.

Eventet er kulminationen på et års samarbejde mellem lokale og regionale virksomheder og uddannelsesinstitutioner med fokus på, hvordan særligt de håndværksrettede uddannelser kan bidrage til bæredygtighed og innovation.

"Ved aktivt at inddrage virksomheders grønne udfordringer i uddannelsernes læringsmål arbejder vi hen mod at skabe et nationalt samlingspunkt, der sætter turbo på arbejdet med den grønne omstilling, " fortæller Louise Vilsgaard, partnerskabsansvarlig i Green Innovation Week, der hører under Business Skive.

I Tietgenfonden hæfter uddelingschef Christine Paludan-Müller sig ved, at man i Skive formår at samle uddannelser og virksomheder om en fælles sag, som de unge kan se sig selv i.

"Det er godt set af Business Skive at lade de unge udforske nye veje inden for de håndværksrettede uddannelser og kombinere det med fokus på grønne bæredygtige løsninger til virksomhederne. Løsningerne får vi som samfund brug for i fremtiden," siger hun.

Green Innovation Week er afviklet hvert år siden 2021 og er vokset med gradvist flere aktører lokalt og regionalt. Nu er projektet klart til en national skalering.

"Vi ser frem til i samarbejde med Tietgenfonden at kunne skalere vores lokale erfaringer til nationalt niveau, så vi den måde er med til at sikre, at vi som nation får udviklet de rette kompetencer indenfor den grønne omstilling,” siger Louise Vilsgaard.

Eventet finder sted i Skive torsdag d. 26. september 2024.

Unge på scenen om i dialog med DR-værten, Anna Lin, om det grønne arbejdsmarked
Download
Aktiviteter og workshops ved standområdet under sidste års Green Innovation Week i Skive
Download
Nordic Food College serverer smagsprøver med søstjerneprotein og græsprotein.
Download
Store dele af eventområdet er indrettet med værksteder og workshops, hvor man kan få fingrene i teknologier, værktøj, maskiner mv.

Om Tietgenfonden

Tietgenfonden støtter almennyttige aktiviteter, der fremmer virkelyst og vækst i erhvervslivet med særligt fokus på kvalitet og stolthed i håndværksfagene. Fonden uddeler årligt ca. 40 mio. kr.

Om Green Innovation Week

Green Innovation Week samarbejder med uddannelser og erhvervslivet om at udvikle grønne bidrag, der tilsammen skaber eventet. Green Innovation Week vil skabe en bevægelse på tværs af fagligheder, der i et inspirerende miljø viser, hvordan de håndværksrettede uddannelser bidrager til den grønne omstilling, bæredygtighed og innovation.

Eventet finder sted i Skive torsdag d. 26. september 2024.

Følg pressemeddelelser fra Business Skive - Green Innovation Week

Flere pressemeddelelser fra Business Skive - Green Innovation Week