Lederskifte i Folkekirkens Nødhjælp

Generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen forlader Folkekirkens Nødhjælp. International direktør Jonas Vejsager Nøddekær konstitueres som generalsekretær.

Birgitte Qvist-Sørensen har valgt at stoppe fra dags dato af familiemæssige årsager efter 13 år i Folkekirkens Nødhjælp, først som international chef og de seneste 9 år som generalsekretær.

”Stor tak til Birgitte, som har løftet en vigtig opgave og bragt Folkekirkens Nødhjælp frem til en meget stærk position. Efter 100 år er Folkekirkens Nødhjælp stadig en vigtig og fremtrædende organisation,” siger forperson i Folkekirkens Nødhjælps bestyrelse Marianne Hoff Andersen.

“Jeg er utrolig stolt af de resultater, jeg i samarbejde med hele organisationen har opnået gennem mine mange år i Folkekirkens Nødhjælp. Til glæde og gavn for mennesker i verdens fattigste lande og i glemte kriser,” udtaler Birgitte Qvist-Sørensen.

50-årige Jonas Vejsager Nøddekær har været ansat i 23 år i Folkekirkens Nødhjælp, de seneste 7 år som international direktør. Han har været udstationeret for Folkekirkens Nødhjælp i Etiopien, Cambodja og Myanmar. Jonas Nøddekær er uddannet i statskundskab fra Københavns Universitet.

Folkekirkens Nødhjælp samarbejder med mere end 200 lokale partnere i 20 lande. Organisationen hjælper millioner af mennesker med langsigtet udviklingsbistand og nødhjælp, og omsatte sidste år for cirka en milliard kroner.

Kontaktpersoner:

Marianne Hoff Andersen, forperson for bestyrelsen, tlf. 24991440

Solvej Gasseholm Bang, næstforperson for bestyrelsen, tlf. 60806082

Kst. generalsekretær Jonas Vejsager Nøddekær, tlf. 29699121

Om Folkekirkens Nødhjælp

Udviklingsprojekter skyller væk uden klimaløsninger31.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Udvikling og klima hænger uløseligt sammen. Klimakrisen truer med at rulle årtiers udviklingsarbejde tilbage, mens fattigdom presser naturen og klimaet i mange sårbare områder. Der er derfor behov for at nedbryde silo-tilgangen og i stedet integrere klima og udviklingsarbejdet. Udviklingsbistanden skal indarbejde fremtidens klimascenarier og udnytte nye grønne teknologier som for eksempel decentral solenergi. Øget sammentænkning mellem klima og udvikling er en forudsætning for at nå både verdensmålene og Paris-aftalen. En styrket kobling vil øge de enkelte landes modstandsdygtighed over for klimaforandringer og merværdien af en grøn energiomstilling. Bedre integrerede tilgange til at sikre gensidige klima- og udviklingsgevinster vil kunne spare milliarder af kroner. Med en fælles event ’Integrating climate and development – a way forward’, sætter Udenrigsministeriet, CONCITO og Folkekirkens Nødhjælp fokus på debatten om, hvordan klima og udvikling kan integreres. Ministeren for udvikli

Folkekirkens Nødhjælp advarer om hungersnød og folkedrab i Sudan26.5.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Situationen i Sudan eskalerer dag for dag, og Folkekirkens Nødhjælp advarer nu om risiko for folkedrab. Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp Jonas Nøddekær siger: ”Den sudanesiske civilbefolkning er fanget i krydsilden i en forfærdelig blodig konflikt, der har tvunget millioner af mennesker på flugt. Nu får vi meldinger fra FN om risikoen for, at civile bliver slået ihjel på baggrund af deres etnicitet. Verdenssamfundet står overfor et nyt folkedrab, der bringer minderne tilbage til Rwanda”. Det sudanesiske militær har i over et år været i væbnet konflikt med den paramilitære gruppe ’Rapid Support Forces’. Konflikten har kostet over 15.000 menneskeliv og drevet mere end 8,8 millioner mennesker på flugt. Over 17,5 millioner mennesker oplever fødevareusikkerhed i Sudan, og tusindvis af mennesker risikerer at dø af sult inden for de næste måneder. Jonas Nøddekær opfordrer kraftigt verdenssamfundet til at løfte et større ansvar for at deeskalere situationen: “Der er brug for et maksimal

Ny generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp29.4.2024 10:11:51 CEST | Pressemeddelelse

50-årige Jonas Vejsager Nøddekær er udpeget til ny generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp. Stillingen blev slået op, da Birgitte Qvist-Sørensen forlod posten tidligere på året. Jonas Nøddekær har været fungerende generalsekretær i de seneste 3 måneder og kommer fra en stilling som international direktør i organisationen. Marianne Hoff Andersen, forperson for bestyrelsen i Folkekirkens Nødhjælp, siger: “Vi er meget glade for det stærke felt, der søgte stillingen som generalsekretær - og selvfølgelig også meget stolte over, at Folkekirkens Nødhjælp selv kunne levere den stærkeste kandidat til den vigtige post. Ansættelsesudvalget og bestyrelsen pegede enstemmigt på Jonas Nøddekær på baggrund af en grundig ansættelsesproces." “Jonas Nøddekær har stærke kvalifikationer både fagligt og ledelsesmæssigt. Han er den rette til at videreføre Folkekirkens Nødhjælps værdidrevne engagement i samarbejde med vores kirkelige og folkelige bagland og drive vores stærke nødhjælps- og udviklingsarbejde b