Ny undersøgelse: Mange er bekymrede for elcyklernes fart

Elcyklerne vinder frem, og det går hurtigt. Men elcykler er ikke bare en nem måde at komme frem, de skaber også utryghed i trafikken og hver fjerde dansker synes, at de kan køre for hurtigt. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige.

Der er vind i håret på cykelstierne, når danskerne drøner afsted på en af de mange elcykler, der de seneste år er steget voldsomt i popularitet og antal. Men samtidig med begejstringen for elcyklerne, så har mange også oplevet, hvad bagsiden af medaljen ved de smarte cykler kan være.

Hver fjerde dansker svarer nemlig i en ny undersøgelse, at de mener elcykler er i stand til at køre for stærkt, mens hver femte mener, at cyklister på elcykler generelt set kører for hurtigt på cykelstierne. Undersøgelsen er lavet af Kantar Public for Gjensidige.

Men med muligheden for at køre stærkere end de fleste på almindelige cykler på cykelstien følger dog også et ansvar for at være ekstra opmærksom. Sådan lyder det fra skadedirektør i Gjensidige, Lene Rasmussen.

”Når farten er markant højere, så har man også et større ansvar for at passe på andre og på sig selv. Man er stadig en blød trafikant, selvom man har en motor på cyklen. Derudover skal man også være opmærksom på, at ens medtrafikanter kan have sværere ved at afstemme afstande, når man pludselig kommer med højere fart, end hvad vi er vant til på en cykel uden el,” siger Lene Rasmussen.

Og netop det bakkes også op af danskerne. Tæt på tre ud af ti svarer nemlig i undersøgelsen, at elcyklernes høje fart gør det sværere at forudse trafikken som bilist.

Flere alvorlige ulykker med elcykler

Til trods for elcyklens positive indvirkning på mange danskeres cykelvaner, så giver den høje fart fortsat problemer i trafikken. Ser man på undersøgelsen fra Kantar Public, så svarer godt hver femte dansker, at de har oplevet eller været vidne til en farlig situation hvor en elcykel var involveret.

Tal fra Vejdirektoratet viser også, at der i 2022 var flere trafikuheld hvor elcyklister var involveret end tidligere år. Dette skal dog også ses i lyset af, at der de senere år er kommet væsentligt flere elcykler på de danske veje. Derfor skal man heller ikke være bekymret for at sætte sig op på en elcykel, lyder rådet fra Lene Rasmussen.

“Der er meget positivt at sige om elcyklen, og den mulighed som de giver mange mennesker, der måske ikke er i stand til at cykle på en almindelig cykel. Men vi er stadig ikke i mål med at vænne os til den høje fart, og derfor er det også vigtigt, at man både som el- og almindelig cyklist sørger for at tage hensyn til hinanden og være opmærksomme i trafikken.”

I Danmark skelnes der mellem to typer af elcykler. Dem som kan køre op til 25 km/t, og speed pedelecs der kan køre helt op til 45 km/t. Man skal være opmærksom på, at hvis man kører på en såkaldt speed pedelec er det lovpligtigt at have en ansvarsforsikring.

Undersøgelsen er foretaget blandt 1.044 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige i november 2023.

Hvilke af nedenstående aspekter ved elcykler er du enig i?

Elcykler kan køre for hurtigt

24 %

Elcyklister kører for hurtigt

20 %

Elcykler kan give mere alvorlige skader/ulykker

29 %

Elcykler er mindre sikre end normale cykler

14 %

Elcykler gør mig utryg på cykelstien

10 %

Elcykler gør det sværere at forudse trafikken som bilist

28 %

Elcykler gør generelt trafikken mere usikker

15 %

Elcykler er gode for Miljøet

28 %

Det er positivt, at folk der ellers ikke kunne cykle/pendle distancerne, kan det med elcyklen

64 %

Ingen af ovenstående

5 %

Ved ikke

11 %

Har du oplevet eller været vidne til farlige situationer, der var forårsaget af, eller inkluderede, en elcykel?

Ja, et uheld hvor elcyklen var involveret

2 %

Ja, et uheld hvor elcyklen/føreren var årsagen til uheldet

2 %

Ja, en farlig situation som ikke endte med et uheld

14 %

Nej

79 %

Ved ikke

3 %

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.