MENY vælger københavnske Reduced som partner i ny satsning, der skal fremme dansk madkultur

I uge 6 lancerer MENY sit initiativ ’Danske Madskatte’, hvor kæden indledningsvis introducerer fire leverandører og partnere. En af de fire producenter er den københavnske madspildsvirksomhed Reduced, som nu får mere synlighed i alle MENYs butikker.

William Lauf, co-founder i Reduced glæder sig over, at deres fire produkter bliver en del af ’Danske Madskatte’ i MENY.

Snart kan alle kunder i MENY vælge mere dansk, når initiativet ’Danske Madskatte’ bliver rullet ud i alle landets butikker. MENY udvælger og markerer 200 varer som en dansk madskat, hvilket indikerer, at den markerede vare er produceret i Danmark med fokus på kvalitet, godt håndværk og innovation.

I starten vil MENY introducere fire partnerskaber med udvalgte leverandører i ’Danske Madskatte’-lanceringen. Det drejer sig om Øllingegaard, Lindely Vingård, Højer Pølser og Reduced. Sidstnævnte har været at finde i MENY siden 2023, og de glæder sig til at blive en del af det nye initiativ med deres fire produkter – blandet andet deres hvidvinssauce og rødvinssauce.

”Det er et kæmpe skulderklap fra MENY. Vi er en lille virksomhed med kun fire år på bagen. Selvom vi efterhånden er kendte og anerkendte i fødevarebranchen, er det fortsat langt fra alle i den danske befolkning, som har hørt om os. Vores mission er at reducere madspild i fødevareindustrien ved at konvertere sidestrømme til naturlige, smagfulde fødevarer af høj kvalitet. Ved at blive en del af ’Danske Madskatte’, får vi mulighed for at sprede kendskabet til os, vores produkter og vores fokus på bæredygtighed. Det er vi meget taknemmelige for,” udtaler Niels Skovby, CCO i Reduced.

Ambitionen hos MENY er at manifestere sig som hele Danmarks madmarked, hvor sortimentet inden for ’Danske Madskatte’ på sigt kommer til at stige fra de 200 varer til 700. Alt dette kan kun ske igennem de nye partnerskaber med danske leverandører som Reduced, der har samme ambitioner.

”Vi glæder os til at starte ’Danske Madskatte’ op med Reduced og de andre leverandører. Reduced er en af de nye, innovative spillere i branchen, og vi er glade for at have dem med i dette initiativ. De hjælper med at mindske madspild gennem deres produkter, og de har formået at skabe produkter af højeste kvalitet. Sammen skaber vi et rum for dialog og erfaringsudveksling mellem os alle. For det er igennem vidensdeling og samarbejde, at vi kan innovere for at udvikle dansk madkultur. Vi glæder os til første skridt og til at byde mange flere partnere velkommen i fremtiden,” siger Jesper Bjerring, kommerciel direktør i MENY.

MENY har fokus på madvarer af højeste kvalitet

I MENY sigter de mod, at ’Danske Madskatte’ kommer til at skabe en national fødekæde for de danske leverandører, som bidrager til at styrke deres forretning. Ved at styrke den enkelte leverandørs forretning, vil MENY arbejde for, at der samtidig bliver endnu større mulighed for innovation og udvikling af fødevareudbuddet af danske varer.

”Vi deler MENYs værdisæt om at have fokus på gode lokale råvarer og madløsninger, og sammen med MENY, har vi mulighed for at sætte endnu mere fokus på at reducere madspild uden at gå på kompromis med kvaliteten. MENY er en kæde, som sætter fokus på madvarer af højeste kvalitet. MENY har gennem ’Danske Madskatte’ fundet et hul i markedet i en tid, hvor der er stort fokus på de billige fødevarer. Det her et fantastisk koncept og tilbud til forbrugeren, der går op i kvalitet,” fortæller Niels Skovby.

Om ’Danske Madskatte’

Fra uge 6 vil alle MENY-butikker introducere ’Danske Madskatte’, hvor 200 varer indledningsvis vil blive mærket og inkluderet i konceptet. MENY vil lancere ’Danske Madskatte’ med en større marketingindsats i butikkerne, i gadebilledet samt digitalt og på TV, hvor ’Danske Madskatte’ introduceres, og hvor de fire partnere introduceres gennem relevante fortællinger med formålet om at udvikle dansk madkultur.

Om Reduced:

Reduced ligger i København, nærmere bestemt Nordhavn, hvor de arbejder på at mindske madspild ved at udnytte birestprodukter og rester fra fødevare- og landbrugsindustrien. De sætter fokus på smag, kvalitet og bæredygtighed.

De fire Reduced-produkter i ’Danske Madskatte’:

Reduced økologiske brunsauce, Reduced økologiske hvidvinssauce, Reduced økologiske rødvinssauce og Reduced økologiske svampesauce.

Fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice leverer for andet år i træk et positivt regnskab3.4.2024 08:45:00 CEST | Pressemeddelelse

En landets største totalleverandører til professionelle køkkener – Dagrofa Foodservice - kan for andet år i træk præsentere et positivt årsregnskab med et årsresultat på 40,6 mio. kroner. I løbet af 2023 har Dagrofa Foodservice bl.a. haft fokus på at optimere virksomhedens drifts- og logistikløsninger, tiltrække nye kunder gennem faglig inspiration og at mindske mængden af madspild. 2024 kommer til at handle om at styrke kundeoplevelsen og derigennem øge omsætningen.