MENY vælger københavnske Reduced som partner i ny satsning, der skal fremme dansk madkultur
I uge 6 lancerer MENY sit initiativ ’Danske Madskatte’, hvor kæden indledningsvis introducerer fire leverandører og partnere. En af de fire producenter er den københavnske madspildsvirksomhed Reduced, som nu får mere synlighed i alle MENYs butikker.

Snart kan alle kunder i MENY vælge mere dansk, når initiativet ’Danske Madskatte’ bliver rullet ud i alle landets butikker. MENY udvælger og markerer 200 varer som en dansk madskat, hvilket indikerer, at den markerede vare er produceret i Danmark med fokus på kvalitet, godt håndværk og innovation.
I starten vil MENY introducere fire partnerskaber med udvalgte leverandører i ’Danske Madskatte’-lanceringen. Det drejer sig om Øllingegaard, Lindely Vingård, Højer Pølser og Reduced. Sidstnævnte har været at finde i MENY siden 2023, og de glæder sig til at blive en del af det nye initiativ med deres fire produkter – blandet andet deres hvidvinssauce og rødvinssauce.
”Det er et kæmpe skulderklap fra MENY. Vi er en lille virksomhed med kun fire år på bagen. Selvom vi efterhånden er kendte og anerkendte i fødevarebranchen, er det fortsat langt fra alle i den danske befolkning, som har hørt om os. Vores mission er at reducere madspild i fødevareindustrien ved at konvertere sidestrømme til naturlige, smagfulde fødevarer af høj kvalitet. Ved at blive en del af ’Danske Madskatte’, får vi mulighed for at sprede kendskabet til os, vores produkter og vores fokus på bæredygtighed. Det er vi meget taknemmelige for,” udtaler Niels Skovby, CCO i Reduced.
Ambitionen hos MENY er at manifestere sig som hele Danmarks madmarked, hvor sortimentet inden for ’Danske Madskatte’ på sigt kommer til at stige fra de 200 varer til 700. Alt dette kan kun ske igennem de nye partnerskaber med danske leverandører som Reduced, der har samme ambitioner.
”Vi glæder os til at starte ’Danske Madskatte’ op med Reduced og de andre leverandører. Reduced er en af de nye, innovative spillere i branchen, og vi er glade for at have dem med i dette initiativ. De hjælper med at mindske madspild gennem deres produkter, og de har formået at skabe produkter af højeste kvalitet. Sammen skaber vi et rum for dialog og erfaringsudveksling mellem os alle. For det er igennem vidensdeling og samarbejde, at vi kan innovere for at udvikle dansk madkultur. Vi glæder os til første skridt og til at byde mange flere partnere velkommen i fremtiden,” siger Jesper Bjerring, kommerciel direktør i MENY.
MENY har fokus på madvarer af højeste kvalitet
I MENY sigter de mod, at ’Danske Madskatte’ kommer til at skabe en national fødekæde for de danske leverandører, som bidrager til at styrke deres forretning. Ved at styrke den enkelte leverandørs forretning, vil MENY arbejde for, at der samtidig bliver endnu større mulighed for innovation og udvikling af fødevareudbuddet af danske varer.
”Vi deler MENYs værdisæt om at have fokus på gode lokale råvarer og madløsninger, og sammen med MENY, har vi mulighed for at sætte endnu mere fokus på at reducere madspild uden at gå på kompromis med kvaliteten. MENY er en kæde, som sætter fokus på madvarer af højeste kvalitet. MENY har gennem ’Danske Madskatte’ fundet et hul i markedet i en tid, hvor der er stort fokus på de billige fødevarer. Det her et fantastisk koncept og tilbud til forbrugeren, der går op i kvalitet,” fortæller Niels Skovby.
Om ’Danske Madskatte’
Fra uge 6 vil alle MENY-butikker introducere ’Danske Madskatte’, hvor 200 varer indledningsvis vil blive mærket og inkluderet i konceptet. MENY vil lancere ’Danske Madskatte’ med en større marketingindsats i butikkerne, i gadebilledet samt digitalt og på TV, hvor ’Danske Madskatte’ introduceres, og hvor de fire partnere introduceres gennem relevante fortællinger med formålet om at udvikle dansk madkultur.
Om Reduced:
Reduced ligger i København, nærmere bestemt Nordhavn, hvor de arbejder på at mindske madspild ved at udnytte birestprodukter og rester fra fødevare- og landbrugsindustrien. De sætter fokus på smag, kvalitet og bæredygtighed.
De fire Reduced-produkter i ’Danske Madskatte’:
Reduced økologiske brunsauce, Reduced økologiske hvidvinssauce, Reduced økologiske rødvinssauce og Reduced økologiske svampesauce.
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkOm Dagrofa
Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Dansk frugt og grønt skal styrkes – danskerne bakker op i ny undersøgelse16.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
De danske forbrugere bakker op om dansk frugt og grønt i butikkerne. De tror, at der er mere end der i virkeligheden er, og de er i nogen grad villige til at betale mere for danske varer.
Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande15.10.2025 08:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 23. oktober inviterer fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinarisk messe under titlen ’Julens Madscene’. Arrangementet bliver afholdt hos Skandinaviens største økologiske producent Axel Månsson A/S (Grarupvej 15, 7330 Brande).
SPAR og Min Købmand udvider Mad ud af huset-koncept14.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kæderne introducerer to nye buffeter, der gør det endnu nemmere at bestille mad ud af huset – med friske råvarer og lokale leverandører i centrum. Udvidelsen kommer på baggrund af kundernes øgede efterspørgsel efter nemme færdigretter.
SPAR-købmand vinder stor branchehæder: Først og fremmest er jeg bare lokal3.10.2025 17:39:14 CEST | Pressemeddelelse
Købmand Michael Sangill modtog fredag sin branches største hæder, da han vandt Danish Retail Award ved en stor ceremoni på Axelborg i København. SPAR-købmanden hyldes for en sund vækst, lokale værdier og ledelse med mennesket i centrum.
Dagrofa Foodservice donerer 97 tons fødevarer videre til Stop Spild Lokalt i kampen mod madspild25.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et samarbejde mellem fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice og den frivillige organisation Stop Spild Lokalt har i år reddet 97 tons overskudsmad fra at ende som madspild. I stedet er fødevarerne blevet uddelt til økonomisk pressede personer og familier over hele landet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum