4 år i Kirppu Sønderborg – kom og skål med

Lørdag d. 3. februar er der kæmpe fødselsdagsfest i Kirppu Sønderborg. Butikken bliver nemlig 4 år, og det fejres på traditionel vis med lidt godt til ganen og et særligt tilbud på standleje.

Kirppu Sønderborg fejrer 4 år med fødselsdagsfest og et godt tilbud på standleje. Kirppu Group ApS

På Grundtvigs Allé 202 lyser Kirppu Sønderborg op med sin genkendelige, grønne facade. På lørdag vil flag desuden pryde indgangen, når butikken åbner dørene kl. 10 til en festlig fødselsdag for hele familien. Her vil der blive serveret gratis fadøl og sodavand til alle gæsterne, og butikkens maskot, Loppen Louie, kommer med højt humør og deler krammere og slikkepinde ud til børnene. Der vil desuden være et særligt standleje-tilbud, som kan bookes eksklusivt i fødselsdagsdagene d. 3.-5. februar 2023.

Mere end bare en fødselsdag

Freja Chmiel er butikschef i Sønderborg, og det er første gang, at hun er med til at fejre fødselsdag i butikken. Hun glæder sig til at opleve den store dag:

"Jeg har hørt så meget godt om fødselsdagene i de andre Kirppu-butikker, og hvordan dagen er meget mere end en fødselsdag. Det handler nemlig også om mødet mellem os og de potentielt nye kunder, som er nysgerrige efter, hvad Kirppu er for noget. Og så er det en dag, hvor mange af vores faste standlejere kommer forbi, og vi mærker det stærke bånd, som er blevet skabt imellem os. Jeg glæder mig helt vildt meget til at opleve stemningen og se alle velkendte og nye ansigter."

En af de trofaste standlejere i Kirppu Sønderborg, er Linda, som har været med siden maj 2021. Hun bor selv i Sønderborg og lærte butikken at kende gennem en veninde, der allerede havde en stand. Linda syntes det lød som et godt koncept, og da hun skulle flytte fra en 4-værelses-lejlighed ned i noget mindre, var det oplagt at få solgt ud af gemmerne. Indtil videre går de optjente penge til ferier og forkælelse af hende og børnene og ikke mindst deres elskede kæledyr.

For Linda er Kirppu vejen frem, når vi skal tænke på vores fremtid:

"Det er fantastisk, at man kan sælge sine brugte ting videre og give dem nyt liv hos nogle andre. Dét er en ting, jeg altid prøver at lære mine børn; at man skal tænke over sit forbrug og de valg, man træffer. Og så bliver man jo lige så glad for noget brugt, som hvis det var nyt."

Genbrugstrenden har ramt sønderjyderne og tyskerne

2023 blev året, hvor Kirppu Sønderborg for alvor kunne mærke, at sønderjyderne tog genbrugstrenden til sig. Butikken bugner af lækre loppefund, og sidste år var butikkens stande været fuldt udlejede, og i lange perioder har der været ventetid på at kunne leje en stand. Gennemsnitsalderen for standlejere er også faldet, fordi de unge har fået øjnene op for at leje en stand og få solgt ud af deres ting.

Hver uge kommer der desuden rigtig mange tyskere forbi butikken, som også er blevet bidt af de gode priser og glæden ved at gøre noget godt for miljøet.

Kirppu Sønderborgs facade.
Freja Chmiel er butikschef i Kirppu Sønderborg og glæder sig til at være med til butikkens fødselsdag for første gang.
Maskotten, Loppen Louie, kommer og deler slikkepinde og krammere ud på fødselsdagen.
I Kirppu Sønderborg kan du gøre lækre loppefund 361 dage om året.
Lindas stand bugner af lækre loppefund, som hun og hendes døtre har fundet frem fra gemmerne.

Kirppu er stiftet af Morten Bøjland og Claus Andreassen, der for syv år siden introducerede danskerne for loppesupermarkedskonceptet. Den første Kirppu-butik åbnede på Frejasvej i Hillerød i august 2014, og den seneste butik åbnede i Viborg d. 30. september i år (2023).

• Kirppu betyder loppe på finsk, og navnet er et venligt nik til Finland som tak for idéen
  • Kæden er landsdækkende og har 25 butikker, der ligger i Hillerød, Ringsted, Næstved, Slagelse, Herlev, Holstebro, Herning, Frederikssund, Kolding, Kalundborg, Roskilde, Dalum, Nykøbing Falster, Sønderborg, Holbæk, Aalborg, Hjørring, Horsens, Tilst, Søborg, Glostrup, Valby, Fredericia, Køge og Viborg.