ARKEN Museum for Samtidskunst

Stor donation fra Ny Carlsbergfondet løfter ARKENs samling med 20 nye værker

En stor donation gør det muligt at erhverve ny kunst fra den danske scene, og den styrker ARKENs position som et af landets førende museer for samtidskunst.

Benedikte Bjerre, Lisa's Chickens (Farm Life), 2016/2021. Foto: Peter Bjerke
Benedikte Bjerre, Lisa's Chickens (Farm Life), 2016/2021. Foto: Peter Bjerke Benedikte Bjerre, Lisa's Chickens (Farm Life), 2016/2021. Foto: Peter Bjerke Benedikte Bjerre, Lisa's Chickens (Farm Life), 2016/2021. Foto: Peter Bjerke

Når udstillingen Group Therapy – ny samtidskunst slår dørene op for publikum den 29. februar 2024 bliver det bl.a. med fremvisning af 20 nye værker fra den danske samtidskunstscene, som en ny betydelig donation fra Ny Carlsbergfondet ved årsskiftet har gjort mulig.

Direktør Marie Nipper er taknemmelig over den generøse støtte, som styrker ARKENs samling af samtidskunst fra 1990 og frem.

Donationen markerer en afgørende kvalificering og udvikling af ARKENs samling, og erhvervelsen af de 20 nye værker kommer også hele ’Kunstmuseum Danmark’ til gode, fordi nogle af de mest markante værker fra vores egen samtid nu bliver en del af landets kulturarv,” understreger direktør Marie Nipper.

ARKEN erhverver værker fra 12 kunstnere med tilknytning til den danske kunstscene: Nina Beier & Bob Kil, Louka Anargyros, BURN OUT (Henrik Plenge og Jes Brinch), Ismar Čirkinagić, Simone Aaberg Kærn, Peter Land, Rasmus Myrup, Tabita Rezaire, Apolonia Sokol, Jakob Kudsk Steensen og SUPERFLEX.

Vi vil gerne udvide repræsentationen af kunstnere i samlingen, så dybden af værker skabt i årene 1990-2010 bliver styrket fx med Simone Aaberg Kerns værk Open Sky (2002-2007/2024) og BURN OUTs Brændt Børnehave (1994),” fortæller direktør Marie Nipper.

Det er også en del af ARKENs strategi at følge udvalgte kunstnere, så flere facetter af deres kunstneriske praksis bliver repræsenteret samtidig med, at samlingen bliver styrket i forhold til repræsentation, udtryk og medier. Derfor er direktør Marie Nipper glad for at kunne tilføje tre nye værker af Peter Land og SUPERFLEX, som allerede indgår i museets samling – og et værk af Tabita Rezaire, som er ny i samlingen.

Vi introducerer også nye kunstnerskaber til samlingen, så den også repræsenterer nye udtryk, nye praksisser og stemmer. Det gælder fx Louka Anargyros, Nina Beier & Bob Kil, Ismar Čirkinagić, Ramus Myrup, Apolonia Sokol og Jacob Kudsk Steensen. Deres værker spejler centrale praksisser på den danske kunstscene i dag og har alle en særlig aktualitet.”

For at sikre en forbindelse til museets eksisterende samling bygger alle de nye værker på eller forholder sig kritisk til tematiske tyngdepunkter i ARKENs samling som post-pop, kroppen, post-minimalisme og 1990’ernes relationelle kunst, hvor værket kom til udtryk som en social eller mellemmenneskeligt handling.

Benedikte Bjerre, Lisa's Chickens (Farm Life), 2016/2021. Foto: Peter Bjerke
Tora Schultz: The Devil’s Contract, 2021. Foto: Jean-Baptiste Béranger.

Kunst og arkitektur i verdensklasse

ARKEN har en af Skandinaviens fineste samlinger af samtidskunst.

ARKENs samling indeholder flere end 400 værker. Det er dansk, nordisk og international samtidskunst primært fra perioden efter 1990.

Følg pressemeddelelser fra ARKEN Museum for Samtidskunst

Flere pressemeddelelser fra ARKEN Museum for Samtidskunst

Monumental verdenskunst og kritisk slagkraft på ARKEN i 202414.12.2023 14:54:14 CET | Pressemeddelelse

Publikum kan glæde sig til at opleve britisk-indiske Anish Kapoor – en af verdens førende samtidskunstnere – på ARKEN Museum for Samtidskunst i 2024. Den store soloudstilling med monumentale skulpturer og installationer er Anish Kapoors første i Skandinavien. Også den helt nye danske samtidskunst og værker i stor skala af Ursula Reuter Christiansen er på udstillingsprogrammet. Den klimakritiske fransk-schweiziske Julian Charrière vises for første gang i en solopræstation i Danmark.

ARKEN udstiller uopførte murstensskulpturer af Per Kirkeby2.10.2023 14:04:42 CEST | Pressemeddelelse

Per Kirkebys murstensskulpturer er et kapitel af kunstnerens virke, der i disse år får stor og fornyet opmærksomhed, og derfor udstiller ARKEN Museum for Samtidskunst til efteråret 13 af Kirkebys monumentale murstensskulpturer. Hovedparten har aldrig været bygget eller vist for offentligheden før. Udstillingen BRICKS – PER KIRKEBY markerer også 50-året for hans første murstensskulptur i byrummet.