FOA glæder sig over udsigten til flere udenlandske kolleger

FOA er positivt stemt over for den brede politiske aftale om bedre muligheder for at rekruttere udenlandske arbejdskraft til sundheds- og ældreområdet. Men det er vigtigt, at der holdes høj standard på en række parametre: Faglighed, sprogkundskaber, kulturel forståelse og leve- og arbejdsvilkår.

Regeringen har indgået en bred aftale, der skal sikre smidigere rammer for rekruttering af udenlandske sundhedspersoner, og hos Danmarks tredjestørste fagforbund, FOA, får aftalen ros.

”Både sundheds- og ældreområdet er presset på grund af medarbejdermangel, og hvis vi kan afhjælpe en del af problemet ved at ansætte nogle flere dygtige udenlandske kolleger, er vi i FOA positivt stemt,” siger Tanja Nielsen, formand for Social- og Sundhedssektoren i FOA.

Der er dog en række ting, der er vigtige at sikre, når man rekrutterer personale, der har så meget borgerkontakt, som det er tilfældet på sundheds- og ældreområdet. Det handler for det første om, at fagligheden naturligvis skal være i orden. Derudover skal man besidde danskkundskaber på et nogenlunde niveau.

”De ældre borgere, der får hjælp i dag, kan ikke andre sprog end dansk, og derfor er plejeren nødt til også at kunne begå sig på dansk. Kommunikationen er meget, meget vigtig, når sundhedspersonalet holder øje med borgernes ve og vel, men den er også vigtig for borgerens følelse af tryghed,” siger Tanja Nielsen.

Hun tilføjer, at man desuden skal kunne læse og skrive dansk, da der dokumenteres og overleveres til kolleger på dansk. Og så skal udenlandske sundhedspersoner have en vis mængde kulturel forståelse og sikres ordentlige leve- og arbejdsvilkår.

En del af den indgåede politiske aftale handler om en udvidelse af den såkaldte positivliste, så man fremover kan få opholdstilladelse, hvis man arbejder som social- og sundhedshjælper. Det vækker stor glæde i FOA:

”Det her er noget, vi har kæmpet for i flere år, så jeg er meget glad for, at politikerne har lyttet.  Vi har set talrige sager, hvor man har sendt velintegrerede udenlandske SOSU-hjælpere ud af landet, mens man har klaget sin nød over at have haft for svært ved at rekruttere dem. Det har været temmelig tragikomisk at være vidne til,” siger Tanja Nielsen og henviser til en række artikler, Fagbladet FOA har skrevet om udviste SOSU-hjælpere.

Tanja Nielsen undrer sig dog over, at man har sat et loft på 1.000 opholds- og arbejdstilladelser.

”Behovet er langt større end 1.000, så har vi tænkt os at sige nej til nummer 1.001, hvis vedkommende har fagligheden, sprogkundskaberne og den kulturelle forståelse i orden? Det virker som et mærkeligt og uhensigtsmæssigt hjørne af et ellers godt forslag,” siger hun.

Om FOA

FOA er Danmarks tredjestørste fagforbund - med ca. 169.000 medlemmer fordelt på 32 afdelinger. Størstedelen er ansat i kommuner og regioner, og vi organiserer også privatansatte.