Foreløbige NEKST-anbefalinger viser gode takter

Dansk Fjernvarme ser gode takter i de foreløbige anbefalinger, som NEKST har lagt frem. Men Fjernvarmepuljen bliver overset, selv om den er afgørende for fortsat udfasning af gas.

Arbejdsgruppen for "Farvel til gas i danske hjem” under NEKST har netop præsenteret sine foreløbige anbefalinger på Christiansborg, som skal bygge videre på det momentum, der er opnået omkring udfasning af gas i Danmark. Og Dansk Fjernvarme ser mange gode takter i anbefalingerne.

- Vi har set frem til arbejdsgruppens anbefalinger. Mens arbejdsgruppen har arbejdet, har der været fuld fart på udfasningen af gas i rumopvarmningen, så vi nu kun mangler 300.000 gasopvarmede boliger i Danmark, og af dem har fjernvarmeselskaberne allerede afleveret projektforslag for mere end 80.000 boliger, siger Kim Mortensen.

Der er de seneste to år blevet afkoblet mere end 100.000 boliger fra gasnettet, hvor der for to år siden var cirka 415.000 husstande med gas som opvarmningsform.

Længere afskrivningsperiode og slutdato
I forhold til de konkrete, foreløbige anbefalinger, som arbejdsgruppen har lagt frem, hæfter Dansk Fjernvarme sig særligt ved NEKST’ anbefaling om afskrivningsperiodens længde, der kan være med til at understøtte og billiggøre de allerede planlagte fjernvarmeprojekter for de kommende fjernvarmeforbrugere.

- Fjernvarmesektoren har længe ønsket, at det skulle være muligt at forlænge afskrivningsperioden på fjernvarmerør, fordi det kan bidrage til lavere og mere retvisende priser på fjernvarme. Det er nu en anbefaling fra NEKST, som foreslår, at afskrivningsperioden forlænges, siger direktør i Dansk Fjernvarme, Kim Mortensen.

- Det har en stor betydning for fjernvarmeselskabernes investeringer, føjer han til. Dansk Fjernvarme anbefaler, at NEKST forlænger afskrivningsperioden fra 30 år til 45 år.

Kim Mortensen peger også på, at NEKST anerkender behovet for en slutdato for gas til rumopvarmning.

- Dansk Fjernvarme anbefaler, ligesom NEKST arbejdsgruppen, at der fastsættes en slutdato for anvendelse af gas til rumopvarmning, og det bør de endelige NEKST anbefalinger afspejle. Denne slutdato skal kunne fastsættes af kommunerne i samarbejde med EVIDA og fjernvarmeselskaberne, når der er godkendt et fjernvarmeprojekt, og borgerne ved, hvornår fjernvarmen er på plads, siger Kim Mortensen.

Flere penge i Fjernvarmepuljen
Men der er også malurt i bægeret, mener Dansk Fjernvarme. For selv om NEKST i deres foreløbige anbefalinger anerkender, at Fjernvarmepuljen mangler tilstrækkelige midler, så er der ikke en anbefaling om flere midler i puljen, der for 2024 byder på 150 mio. kroner som en del af Finansloven.

- Fjernvarmepuljen er den sikkerhed, der skal til for, at der kan holdes tempo i udrulningen af fjernvarme i Danmark. Fjernvarmepuljen har været og er afgørende for den hastighed og det tempo, fjernvarmeselskaberne hidtil har kunnet udrulle fjernvarmen i Danmark med, siger Kim Mortensen og uddyber:

- De 150 mio. der kom fra Finansloven var vigtig for genetablering af fjernvarmepuljen og har været en vigtig start for fjernvarmepuljen i 2024. De kommende forhandlinger om udmøntningen af den grønne fond skal gerne anvise de sidste midler, der skal til for at komme helt i mål.

Dansk Fjernvarme er en af Danmarks største brancheorganisationer og er interesseorganisation for landets 354 fjernvarmeselskaber, der forsyner omkring 69 procent af alle danske boliger med grøn og effektiv varme. Hovedkontoret ligger i Fjernvarmens Hus i Kolding med en afdeling beliggende centralt i København. I dag kommer 76 procent af fjernvarmen fra vedvarende energi, og sektoren har som mål at blive CO2-klimaneutral i 2030.