Nivaagaards Malerisamling

Invitation til pressevisning: Da hverdagen stjal billedet i Holland og Danmark

Del
Særudstillingen fremhæver værker fra to gyldne perioder i kunsthistorien: 1600-tallets Holland og 1800-tallet i Danmark.
Særudstillingen fremhæver værker fra to gyldne perioder i kunsthistorien: 1600-tallets Holland og 1800-tallet i Danmark.

Fredag 26. januar kl. 11

  • Direktør ved Nivaagaards Malerisamling, Andrea Rygg Karberg, byder velkommen.
  • Museumsinspektør og kurator Signe Havsteen fortæller om særudstillingen.
  • Mulighed for fotografering og interviews

Nivaagaards Malerisamling præsenterer sin hidtil mest ambitiøse særudstilling: Da hverdagen stjal billedet i Holland og Danmark, som åbner for publikum søndag den 28. januar. Udstillingen sammenstiller berømmede mesterværker og glemte skatte fra to markante perioder, der med 200 års mellemrum brød med tidligere tiders fremstillinger og lod hverdagen indtage kunsten: det frodige hollandske 1600-tal og 1800-tallets danske guldalder.

Udstillingen fokuserer på genremaleriet – folkelivsskildringer, hvor anonyme mennesker spiller hovedrollen i fortællende motiver i hverdagens omgivelser. Malerierne er ofte sanselige og humoristiske, pudsige eller moraliserende, og så er de fulde af detaljer.

Som små vinduer åbner motiverne op til intime rum, vilde verdener, utæmmelige følelser, stor skønhed, begær og sult efter livet. Det er disse forsøg på at begribe det daglige liv og de følelser, det rummer, som udstillingen sætter fokus på med mere end 100 værker og indlån fra førende museer og privatsamlinger i Holland, USA, Frankrig, England, Sverige og Danmark. I mesterlige malerier og konstruerede fortællinger om det levede liv; som det kunne ses, høres, lugtes og smages.

Da hverdagen stjal billedet i Holland og Danmark åbner 28. januar og vises frem til 16. juni 2024.

Læs mere om udstillingen her.

Presse, der ønsker at deltage i pressevisningen, bedes tilmelde sig på forhånd inden 25. januar til kommunikationsansvarlig Kirsten Baltzer Kahr: kbk@nivaagaard.dk

Kontakter

Kirsten Baltzer Kahr
Kommunikationsansvarlig
kbk@nivaagaard.dk
+45 93 88 01 81

Billeder

Om Nivaagaards Malerisamling:

Nivaagaards Malerisamling er et klassisk kunstmuseum med en unik samling af 500 års verdenskunst - fra italiensk renæssance, nederlandsk barok og dansk guldalder - og skiftende særudstillinger med nyere eller moderne kunst. Museet ligger i en smuk gammel rododendronpark, der også huser det populære 'Reservat for truede ord' med omkring 100 ord, som er ved at forlade vores sprog

Følg pressemeddelelser fra Nivaagaards Malerisamling

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Nivaagaards Malerisamling

Nivaaagaards Malerisamling erhverver nyt hovedværk og præsenterer som det første danske museum Artemisia Gentileschi i sin samling5.9.2025 08:02:48 CEST | Pressemeddelelse

Nivaagaards Malerisamling har takket være en generøs donation fra Ny Carlsbergfondet og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond erhvervet værket Susanna og de ældste (1644-48), af den betydningsfulde kvindelige italienske barokmaler, Artemisia Gentileschi. Værket er den vigtigste tilføjelse siden 1908 til samlingen, der bl.a. også tæller et hovedværk af 1500-tallets kvindelige pioner i kunsthistorien, Sofonisba Anguissola.

Invitation til pressemøde: 'Janus la Cour. Stilhed'13.8.2025 08:00:00 CEST | Presseinvitation

Pressemøde fredag 22. august kl. 11 Direktør ved Nivaagaards Malerisamling, Andrea Rygg Karberg, byder velkommen. Medkurator, forfatter og kunsthistoriker Florian Illies introducerer Janus la Cours malerier Kurator og inspektør Søren K. K. Lund-Hansen præsenterer udstillingen Mulighed for interviews og fotografering Presse, der ønsker at deltage i pressemødet, bedes tilmelde sig på forhånd inden 21. august til kommunikationsansvarlig Kirsten Baltzer Kahr: kbk@nivaagaard.dk Særudstillingen kaster et nyt blik på den danske maler Janus la Cour (1837-1909). En maler, der konsekvent skildrede naturens landskaber helt tyste, uden mennesker og uden spor af modernitet. Med en næsten geologisk fascination zoomer han ind på udvalgte detaljer som en sten eller en klippe, mens han retter blikket ned imod jorden. La Cour skabte gerne hele serier af samme motiv med den rene natur i forskellige udsnit og belysninger, til tider malet med års mellemrum. Igen og igen vendte han tilbage til de samme kyst

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye