365discount skærer momsen på frugt og grønt med opråb til Christiansborg

I en indsats for at fremme sundere spisevaner blandt danskerne, annoncerer 365discount et markant initiativ. Fra den 25. til den 31. januar 2024 vil kæden skære momsen på alle frugt- og grøntvarer i deres butikker over hele landet. Samtidig lyder en opfordring til Christiansborg om at sænke momssatsen på frugt og grønt permanent for at fremme sundere fødevarevalg for alle.

København, 22. januar 2024 – 365discounts beslutning om at skære momsen på frugt og grønt i en uge fra d. 25.-31. januar 2024 er truffet som en del af kædens vedvarende engagement i danskernes sundhed og som en reaktion på den stigende inflation, der påvirker forbrugernes fravalg af sundere fødevarer.

Med initiativet sender 365discount også en opfordring til Christiansborg om at sænke momssatsen på frugt og grønt permanent.

"Vi står over for en alvorlig udfordring, hvor 48% af danskerne har ændret madvaner på grund af højere priser og i stigende grad spiser mindre sundt”, udtaler Michael Tilsted, kædedirektør for 365discount, og fortsætter:

"Vores mål er at gøre sunde valg tilgængelige for alle danskerne. Ved at skære momsen på frugt og grønt, selv for en kort periode, ønsker vi at demonstrere over for politikerne på Christiansborg, hvordan prisen påvirker forbrugernes valg."

Ikke et billigt initiativ
365discount har længe haft et ønske om at se differentieret moms på frugt og grønt i Danmark. Med denne uges initiativ tager kæden et konkret skridt mod at realisere dette mål:

"Det er naturligvis en investering for os at skære momsen på frugt og grønt i en hel uge. Men vi er villige til at betale prisen for at sende et signal i forhold til folkesundheden, og for at kunne vise med data hvor stor betydning priserne har på tilvalget af sundere fødevarer," tilføjer Michael Tilsted.

I en undersøgelse fra november 2023 udarbejdet for bl.a. Kræftens Bekæmpelse, Sundhedsstyrelsen, Diabetesforeningen og Hjerteforeningen støtter 81% af respondenterne idéen om lavere priser på sunde fødevarer for at fremme et sundere liv. I 2022 skar 365discount momsen i et lignende initiativ, hvor tallene talte for sig selv.

"I 2022 købte danskerne hele 23% mere frugt og 44% mere grønt i perioden, hvor vi skar momsen fra. Samtidig kan vi se stor opbakning blandt danskerne ift. at sænke priserne på sunde fødevarer permanent. Men på den lange bane kan vi ikke gøre det alene. Det kræver en samlet indsats fra både detailhandlen og politikerne, og derfor håber vi, at denne indsats vil give os yderligere data, som vi kan bruge til at argumentere for en permanent ændring af momsreglerne," afslutter Michael Tilsted.

International hæder til 3 af Coops egne varer27.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

To Änglamark-produkter og en Coop-vare har netop modtaget den fornemste internationale hæder til kædernes egne mærker. Det er sket ved den årlige prisuddeling, PLMA 2024, som den uafhængige organisation, Private Label Manufacturers Association International, står bag. Ved årets prisuddeling var 550 forskellige produkter fra 72 forskellige kæder i 23 lande med i kapløbet om hæderen. Varerne vurderes efter deres koncept, design og i hvor høj grad de giver værdi for kunderne. De tre vindere fra Coop Danmark er: Änglmark Colour Vaskemiddel, refill Änglamark brun sæbe Coop Protein Bar choco mint Änglamark-produkterne fremhæves for at bringe plastic-reduktion til et nyt niveau og for det gode design. Coop Protein Bar roses for smag, design og koncept. ”Coop har historisk altid lagt vægt på at have stærke unikke egne varer. Derfor er det glædeligt med denne internationale anerkendelse af disse produkter, som er udviklet i vores fælles nordiske indkøbsselskab, Coop Trading,” siger kategoridire

Brugsen satser på Bededag trods tab af million-omsætning26.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Da regeringen fjernede St. Bededag som helligdag, betød det ikke blot, at mange danskere mistede en fridag. For Danmarks lokale dagligvarebutikker betød det tab af omsætning i millionklassen. For indtil i år var St. Bededag en af de helligdage, hvor kun de mindre butikker måtte holde åbent. ”Helligdagene er ekstremt vigtige for os, og dermed for overlevelsen af lokale dagligvarebutikker. Vi har beregnet, at det koster os et pænt millionbeløb i tabt omsætning, at de store butikker nu også må holde åbent på St. Bededag,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Dagli´Brugsen / Brugsen, der omfatter ca. 275 butikker over hele Danmark. ”Heldigvis er vi inde i en generelt positiv udvikling, hvor vi oplever en flot opbakning fra borgerne i de lokalsamfund, hvor vi er. Derfor har vi da også tænkt at holde fast i vores fejring af St. Bededag med tilbud på hveder – og andre gode dagligvarer – i dag,” siger Torben B. Andersen. Sammen med de øvrige butikker i Coop Familien forventer Brugsen at sælg