Alkoholfri øl fortsætter sin sejrsgang

Stadigt mere øl uden procenter skummer i danskernes ølglas. I 2023 solgte bryggerierne i Bryggeriforeningen 11,5% mere alkoholfri øl end året før. Og de tilbyder flere og flere forskellige alkoholfri øl.

Et varieret udbud af alkoholfri øl er tilgængeligt for danske ølnydere

Der behøver ikke nødvendigvis at være alkohol i glasset, når man skåler i øl. Sådan synes flere og flere danske øl-nydere at mene. Sidste år fandt hele 8,3 millioner liter alkoholfri øl vej til danskernes ganer fra bryggerierne i Bryggeriforeningen, og det er 11,5% mere end i 2022.

Dermed er salget af alkoholfri øl mere end firedoblet de seneste ti år.

”Succesen for alkoholfri øl har primært to årsager. Dels er bryggerierne blevet bedre til at brygge alkoholfri øl, som er en nydelse at drikke. Dels rammer den alkoholfri øl perfekt ned en trend, hvor det gælder om at være sund uden at gå på kompromis med kvaliteten”, siger Bryggeriforeningens direktør, Nick Hækkerup.

I takt med alkoholfri øls popularitet bliver der flere forskellige øl at vælge imellem. I 2022 bryggede Bryggeriforeningens medlemmer 63 forskellige alkoholfri øl, mens antallet i 2023 steg til 68. De dækkede næste hele spektret af øltyper – lige fra Pilsner og Classic over de humleprægede typer, India Pale Ale (IPA) og Lys Ale, og til syrlige øl. Endnu skylder bryggerierne dog danskerne en alkoholfri Stout.

Langt de fleste alkoholfri øl bliver sandsynligvis nydt derhjemme. I al fald bliver 87% af de alkoholfri øl købt i butikkerne, mens 13% serveres på barer og restaurationer.

Om Bryggeriforeningen