DI: Dyrere billetter i bus og tog øger uligheden

Stigningerne har været forudsigelige, men kommer på et meget kritisk punkt for den kollektive transport, fordi det vil skubbe endnu flere passagerer over i egne biler, lyder det fra Dansk Industri og Ældre Sagen

"Man bør politisk lave et modtræk til de store prisstigninger, der træder i kraft i dag," siger branchedirektør i DI Transport, Karsten Lauritzen.

Søndag hæves billetpriserne i bus og tog. Det kan give færre passagerer, som vil give en endnu dårligere økonomi i den kollektive transport, og det er kritisk, fordi der nu og i fremtiden er brug for alternativer til bilen, lyder det fra Dansk Industri (DI). Det gælder både for den tredjedel af danske familier, der ikke har adgang til en bil, og for at sikre fremkommeligheden omkring de større byer, der bliver mere og mere låste af trængsel. Kollektiv transport er en del af løsning på bedre balance mellem land og by og den stigende trængsel, særligt omkring de større byer.

- Man bør politisk lave et modtræk til de store prisstigninger, der træder i kraft i dag. Kollektiv transport er åbenlyst vigtigt for de 38 procent af danske familier, der ikke har adgang til bil. Men det drejer sig om mere end det, siger branchedirektør i DI Transport, Karsten Lauritzen

- Kollektiv transport binder landdistrikterne sammen med byområderne, provinsen med oplandet, forstæderne til de store byer. Børn og unge med deres skole og fritidsaktiviteter. Virksomheder med deres medarbejdere. Ældre med indkøb, socialliv og lægebesøg.

Busnettet er således en vital samfundsfunktion, hvilket man genkender i Ældre Sagen.

- Ældre Sagen begræder, at priserne igen stiger i den kollektive trafik. Selvom prisstigningerne er ventet, minder de om de sidste års voldsomme nedskæringer. Den kollektive trafik skrumper. Flere steder kører bussen ikke længere aften og weekend. Alle betaler mere for mindre – men særligt landdistrikterne lider, siger Bjarne Hastrup, adm. direktør i Ældre Sagen.

- Ældre mennesker, som er dybt afhængige af bussen, kommer sjældnere ud. Social interaktion er vigtigt for vores livskvalitet og ikke mindst at bekæmpe ensomhed. Vi har brug for en politisk vision for den kollektive trafik. Skal den leve eller overleve?

En analyse fra DI viser, at det for næsten syv ud af ti virksomheder har en betydning, at medarbejderne kan komme på arbejde med den kollektiv transport. Samtidig viser undersøgelser, at når først folk vælger bilen til, så er vejen tilbage til kollektiv transport meget lang. Det er et problem, bl.a. fordi vi ved, at trængslen stiger og stiger – frem mod 2035 bliver der op mod 800.000 biler.

- Vi har brug for politiske ambitioner for den kollektive transport. Sverige og Tyskland er lykkedes med at få mange passagerer over i kollektiv transport med god dækning og attraktive priser. Det kan vi også gøre i Danmark, men det kræver, at regeringen eller Folketinget får lagt en visionær plan og lader investeringerne følge med, siger Karsten Lauritzen.

Fakta
Prisstigninger skyldes øgede udgifter til brændstof samt dækning af et lavere antal passagerer efter covid-19.

I gennemsnit vil priserne blive hævet med 10,3 procent i 2024. Pendlerkort på kortere rejser op til ti zoner vil opleve prisstigninger på op til knap 14 procent.

Siden 2008 er billetpriserne steget med i alt 42,4 procent, viser tal fra Trafikstyrelsen. I samme periode er prisen for at køre i bil steget med knap 25 procent.

Dansk Industri
Branchedirektør Karsten Lauritzen: 5218 5980