Alle Coops egne butikker er nu fossilfri

Coop Danmark har siden 2018 udskiftet olie- og gasfyr i egne butikker. Der er kommet varmepumper, fjernvarme og elvarme i stedet, og Coop er dermed kommet i mål med at gøre egne butikker fossilfri.

Anne Mette Brasen, ESG-chef i Coop, glæder sig over, at Coops egne butikker nu er fossilfri.

Sidste år vandt Coop den internationale energipris Award of Excellence in Energy Management for sit systematiske arbejde med at sænke energiforbrug og CO2-udledning siden 2016. Og nu er der en ny milepæl at fejre:

Coop har nået sin målsætning om at gøre egne butikker til fossilfri butikker. Det vil sige, at alle Coops egne butikker nu er uden gas og olie som varmekilder.

Coop begyndte at udskifte butikkernes olie- og gasfyr i 2018, og butikkerne har i stedet fået installeret renere energiformer i form af varmepumper, fjernvarme og elvarme.

Anne Mette Brasen, ESG-chef i Coop, siger:

”Med de fossilfri butikker når vi en vigtig milepæl i Coops bæredygtighedsrejse, og vi er kommet et skridt nærmere vores 2030-målsætning om at blive klimapositiv i egen drift. Og så er konverteringen til grønnere energikilder med til at styrke den økonomiske bundlinje, og det er også positivt.”

Fokus på varmegenvinding

Ikke nok med, at Coop har lukket for olie- og gashanerne i egne butikker, så har Coop også hjulpet butikkerne med varmegenvinding. Nicki Pagh Børgesen, energichef i Coop, siger:

”Vi har installeret varmegenvindingsanlæg i flere hundrede butikker, der udnytter overskudsvarmen fra køleanlæg. Og vi har installeret varmepumpe med dertilhørende buffertank, som også er med til at udnytte den overskydende varme. Butikkerne får på den måde en stor del af deres varmeforbrug dækket af varme fra egen produktion.”

Nicki Pagh Børgesen vurderer, at butikkerne får dækket op til 80 procent af deres varmebehov om vinteren og 100 procent om sommeren via varmegenvinding. Det reducerer butikkernes energiforbrug samt varmeregning, og så er det ligeledes med til at reducere butikkernes klimabelastning.

Download
Coop har installeret varmegenvindingsanlæg i flere hundrede butikker, der udnytter overskudsvarmen fra køleanlæg, fortæller Nicki Pagh Børgesen, energichef i Coop.
Download

Ny adm. direktør for Coop6.6.2024 13:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Thor Skov Jørgensen, 42 år, tiltræder 19. juni som ny adm. direktør/CEO for Coop Danmark A/S. Han kommer fra jobbet som finansdirektør/CFO i energiselskabet OK. “Efter at vi har haft en grundig afdækning af mulige kandidater, er vi overbeviste om, at vi med Thor har fundet den helt rigtige CEO til at stå i spidsen for de omfattende forandringer, som Coop skal igennem. Jeg har haft fornøjelsen af at lære Thor at kende igennem de seneste 6 måneder og har mødt et godt menneske, en god leder og en yderst kompetent dagligvareleder. Thor vil sikre et stærkt fokus på drift og lønsomhed og samtidigt styrke Coops særkende, herunder vores kollegaers potentiale og forstærke Coops position på markedet,” siger bestyrelsesformand Jeff Gravenhorst. Coop indgik for knap to måneder siden en historisk aftale med OK, der indebærer, at OK køber en del af Coop Danmark og sammen med Coop amba tilfører selskabet to milliarder kr. i ny kapital. Med aftalen får OK bestemmende indflydelse over Coop Danmark. Lig

700 Coop-butikker holder åbent Grundlovsdag3.6.2024 08:34:48 CEST | Pressemeddelelse

Alle større butikker skal være lukkede Grundlovsdag, 5. juni. Men de mindre butikker må gerne holde åbent. Derfor kan man på onsdag handle helt som normalt i ca. 700 af Coops butikker. Det er først og fremmest Brugsen/Dagli´Brugsen og 365discount, hvor godt 630 butikker holder åbent hele Grundlovsdag. De resterende er Kvickly og SuperBrugsen, som er placeret ved havne- eller turistområder, hvor der er dispensation for lukkeloven. Man kan se åbningstiderne i den lokale butik, på butikkens hjemmeside eller i Coop appen.

International hæder til 3 af Coops egne varer27.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

To Änglamark-produkter og en Coop-vare har netop modtaget den fornemste internationale hæder til kædernes egne mærker. Det er sket ved den årlige prisuddeling, PLMA 2024, som den uafhængige organisation, Private Label Manufacturers Association International, står bag. Ved årets prisuddeling var 550 forskellige produkter fra 72 forskellige kæder i 23 lande med i kapløbet om hæderen. Varerne vurderes efter deres koncept, design og i hvor høj grad de giver værdi for kunderne. De tre vindere fra Coop Danmark er: Änglmark Colour Vaskemiddel, refill Änglamark brun sæbe Coop Protein Bar choco mint Änglamark-produkterne fremhæves for at bringe plastic-reduktion til et nyt niveau og for det gode design. Coop Protein Bar roses for smag, design og koncept. ”Coop har historisk altid lagt vægt på at have stærke unikke egne varer. Derfor er det glædeligt med denne internationale anerkendelse af disse produkter, som er udviklet i vores fælles nordiske indkøbsselskab, Coop Trading,” siger kategoridire