Merkur takker kunderne for tålmodigheden efter pletfri redegørelse fra Finanstilsynet

Finanstilsynets seneste inspektion i Merkur Andelskasse har ikke givet anledning til reaktioner fra tilsynet. Merkurs topchef beskriver den pletfri redegørelse som ’ligesom at få 12 til en meget svær eksamen’, og takker kunderne for hjælpen

Foto af administrerende direktør i Merkur Andelskasse Charlotte Skovgaard
Adm. dir. i Merkur Andelskasse Charlotte Skovgaard Malene Nelting

I en ny redegørelse konkluderer Finanstilsynet på den seneste inspektion i Merkur Andelskasse, der havde havde fokus på Merkurs anti-hvidvaskarbejde. I redegørelsen skriver Finanstilsynet, at inspektionen ’ikke har givet anledning til tilsynsreaktioner’, hvilket kan oversættes til, at der er orden i penalhuset i Merkur.

Redegørelsen er kulminationen på flere års målrettet indsats for at stramme op på processer, for at sikre, at den værdibaserede bank ikke uforvarende bliver misbrugt til kriminalitet. Derfor er det en tilfreds topchef, der kvitterer for den pletfri redegørelse:

• Det er ingen hemmelighed, at Merkur har haft svære perioder. Derfor vil jeg gerne sende en stor ros og anerkendelse til alle de kolleger, der gennem de senere år har arbejdet med at bringe orden i penalhuset, siger administrerende direktør i Merkur Charlotte Skovgaard.

Charlotte Skovgaard sender også en meget venlig tanke til alle de kunder, der har været underlagt den stramme kontrol og det merarbejde, der følger med at skulle dokumentere ned i de mindste detaljer, når indgående kundekendskab er nødvendigt for at imødekomme de stigende krav fra lovgivningen.

• Vi er godt klar over, at det kan være tungt med al den dokumentation, så jeg vil faktisk gerne sige tak til vores kunder for hjælpen og tålmodigheden, lyder det fra direktøren.

Dokumentationskrav = flere nærgående spørgsmål

Det er fx. Merkurs mange kunder i NGO-sektoren, der har skulle forklare sig overfor banken, fordi hjælpeorganisationer ofte har et stort behov for at overføre penge til bl.a. tredjeverdenslande.

Det betyder mange nærgående spørgsmål, forklarer Merkurs compliance- og hvidvaskansvarlige Pernille Müller:

• Som pengeinstitut skal vi spørge til, og have dokumentation for, fx formålet med transaktioner. Altså, hvor kommer pengene fra, og hvad er relationen mellem afsender og modtager. De spørgsmål skal vi stille til alle – selvom vi kender kunden godt nok til at vide, at de med al sandsynlighed har helt rent mel i posen, siger hvidvaskchefen.

Det kan virke besværligt og unødvendigt, især overfor kunder Merkur har kendt gennem mange år, anerkender Charlotte Skovgaard. Men formålet med det hele, nemlig at forhindre alvorlig kriminalitet, er vigtigt, og heldigvis forstår kunderne oftest også den ekstra kontrol, det indebærer, siger hun:

• Vores rådgivere har haft en god og tæt dialog med kunderne om, hvordan vi bedst muligt kan imødekomme de stigende krav til dokumentation. Vi ved, at det kan virke voldsomt for alle de mange kunder, som ingen dårlige intentioner har, når vi beder om detaljeret information og dokumentation, men heldigvis er langt de fleste fuldt ud forstående, siger Charlotte Skovgaard.

Finanstilsynet vurderer, at Merkurs mange NGO-kunder giver en risiko, der er mellem til høj for hvidvask og høj i forhold til finansiering af terrorisme.

Eksamen bestået – denne gang

Inspektionen var en del af det løbende tilsyn, der bliver gennemført i alle pengeinstitutter og som skal sikre, at alle banker, mv., er bedst muligt rustet til at bekæmpe forsøg på hvidvask og terrorfinansiering. For år tilbage har tilsynsbesøgene udløst nogle påbud og skærpede solvenskrav mod andelskassen, så det er en lettet administrerende direktør, der denne gang kan høste resultaterne af flere års målrettet fokus:

• Denne her redegørelse føles som at få 12 til en meget svær eksamen. Jeg er selvfølgelig meget, meget tilfreds med, at det grundige arbejde, vi her i Merkur gennem de senere år har lagt i at gennemgå og sikre processer, nu bærer frugt med den pletfri redegørelse fra Finanstilsynet, siger Charlotte Skovgaard.

De seneste års fokus har ikke bare handlet om kontrol, men også på at ændre kulturen og opmærksomheden blandt andelskassens medarbejdere. Det er lykkedes, og derfor er Charlotte Skovgaard overbevist om, at Merkur i dag står et langt bedre sted end tidligere .

Alligevel vil hun ikke garantere, at der fremover aldrig vil komme påbud fra Finanstilsynet til Merkur, for det er, som hun siger, aldrig helt til at forudse, selvom man har gjort alt, hvad man kunne.

Foto af administrerende direktør i Merkur Andelskasse Charlotte Skovgaard
Adm. dir. i Merkur Andelskasse Charlotte Skovgaard

Merkur Andelskasse er det eneste større pengeinstitut herhjemme, hvor forretningsmodellen er helt og holdent bygget op omkring bæredygtighed og social ansvarlighed. Merkur er B Corp, samt medstifter af Global Alliance for Banking on Values (GABV), som består af mere end 60 værdibaserede banker på alle kontinenter.