Det Danske Filminstitut

København Stumfilmfestival – 23.-28. januar

Del

Næste uge åbner femte udgave af Københavns Stumfilmfestival, der med sit unikke program og fokus på musik på kort tid er blevet en stor publikumssucces i Cinemateket.

Der er fuld smæk på de brølende 20’ere i Valdemar Andersens livlige, danske lystspil ’Dydsdragonen’ fra 1927, der netop er blevet flot restaureret og åbner dette års København Stumfilmfestival med live-musik af den britiske stumfilmmusiker Stephen Horne. Foto: Nordisk Film.
Der er fuld smæk på de brølende 20’ere i Valdemar Andersens livlige, danske lystspil ’Dydsdragonen’ fra 1927, der netop er blevet flot restaureret og åbner dette års København Stumfilmfestival med live-musik af den britiske stumfilmmusiker Stephen Horne. Foto: Nordisk Film.

Fra Benjamin Christensen, Carl Th. Dreyer og Lau Lauritzen til Buster Keaton, Lon Chaney og Charles Chaplin. Stumfilm-koryfæerne står i kø i femte udgave af København Stumfilmfestival, der fra 23.-28 januar præsenterer en varieret pallette af danske og internationale stumfilm i Cinemateket.

Festivalen byder på flere nyrestuerede danske stumfilm, sjældent viste internationale klassikere, unikke stumfilmkoncerter, spændende foredrag ved bl.a. Jakob Stegelmann, en familiedag i slapstickens tegn og meget, meget mere – og langt de fleste film bliver ledsaget af kyndige ekspertintroduktioner. Årets tema er ’lyden af stumfilm’, hvor festivalen vil genskabe den helt særlige og ofte helt unikke filmoplevelse, stumfilmen tilbød.

Stumfilm er still going strong

Festivalen er en del af Filminstituttets store arbejde med at sikre og formidle den tidlige filmarv, som også rummer forskning i stumfilm og tjenesten Stumfilm.dk. Efter et par magre år i pandemiens tegn slog sidste års udgave af København Stumfilmfestival publikumsrekord og er nu én af Cinematekets mest populære festivaler. Ifølge initiativtager og medkurator på festivalen, programredaktør Jesper Andersen fra Cinemateket, er festivalen lykkedes med at udbrede kendskabet til den stumme filmkunst:

”En række af filmhistoriens smukkeste, morsomste og visuelt mest raffinerede film blev produceret før talefilmens gennembrud, men kendskabet til ’den stumme kunst’ er ikke længere stort. Det vil vi med København Stumfilmfestival gerne være med til at ændre på, og det er mit klare indtryk, at kendskabet til og begejstringen for festivalen vokser år for år, ikke mindst på grund af kombinationen af film og live-musik.”

Fokus på lyden af stumfilm

Årets stumfilmfestival har fokus på lyden af stumfilm, hvor festivalen – foruden flere film med live-musik ved nogle af verdens dygtigste stumfilm-musikere – byder på to filmkoncerter: Den 26. januar spiller det litauiske tremands-band Sheep Got Waxed til Valdemar Psilander-filmen ’Evangeliemandens liv’ (1915), mens VETO-forsanger Troels Abrahamsen den 27. januar akkompagnerer danske Benjamin Christensens Hollywood-drama ’Revolution’ (1927). Ifølge medkurator på festivalen, programredaktør Sophie Engberg Sonne fra Cinemateket, er stumfilm på ingen måde lydløse:

”En stumfilmoplevelse er noget enestående – en liveoplevelse på linje med en koncert eller et teaterstykke. Der kan aldrig være to visninger, der er ens, når der er live-musik til. Vi forsøger med festivalen at vise, hvor forskellig en musikoplevelse med stumfilm kan lyde. Så når det kommer til at vise stumfilm, handler det ikke kun om at bevare og formidle filmen, men også om at genskabe den magiske filmoplevelse, stumfilmen tilbød.”

Festivalen får også prominent besøg af den internationalt kendte britiske stumfilm-musiker, Stephen Horne, der ledsager flere af filmene i programmet og den 25. januar holder masterclass om kunsten at spille til stumfilm, modereret af Filmarkivets museumsinspektør og medkurator af festivalen, Thomas Christensen.

Fra slapstick til forskerseminar – en festival for alle

København Stumfilmfestival vil være for alle. Fra slaptick-glade børnefamilier til dem, der interesserer sig for stumfilmforskning. Den 27. januar inviterer festivalen traditionen tro til familiedag med slapstick-ikonerne Charles Chaplin, Buster Keaton og Gøg og Gokke, mens der den 25. januar er gratis forskerseminar om sammenfiltringen af dansk og tysk stumfilmkultur med deltagelse af både danske og internationale forskere. Mød også den tyske stjerneforfatter Daniel Kehlmann den 26. januar, når han med udgangspunkt i sin nye bog om G.W. Pabst, ’Lysspil’, introducerer Pabst’ ’Mod afgrunden’ fra 1928, der kan karakteriseres som en samtidsudgave af den tyske hitserie ’Babylon Berlin’.

Det fulde program kan ses på Cinematekets hjemmeside og i festivalens trykte program, som kan afhentes fysisk i Cinematekets billetsalg. Hør desuden om dengang Danmark var Hollywood i den nyeste episode af Filminstituttets podcast, Filmstemmer.

København Stumfilmfestival 2024 er støttet af Lithuanian Culture Institute og Goethe-Institut Dänemark.

Praktisk information

København Stumfilmfestival 23.-28. januar 2024
Sted: Cinemateket, Gothersgade 55, København K
Billetbestilling: Online og tlf. 3374 3412

Kontakter

Billeder

Vedhæftede filer

Cinemateket - en del af Det Danske Filminstitut

Cinemateket præsenterer danske og internationale film i tre biografer og har til opgave at fastholde og udvikle interessen for filmkunsten i hele dens mangfoldighed. 

Følg pressemeddelelser fra Det Danske Filminstitut

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Det Danske Filminstitut

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye