Blødere vand får særlig betydning for dem med blødgøringsanlæg

Dele af Hvidovre, Rødovre, Albertslund og Vallensbæk får snart vand med mindre kalk. Det mindsker brugen af kemikalier, sænker CO2-udledningen, og samtidig sparer kunderne penge. Har man blødgøringsanlæg, skal man huske at sikre, at anlægget er indstillet korrekt, så man ikke får for meget salt i vandet.

En stor del af vandkunderne vest for København kan se frem til at få blødere vand i hanen fra februar fra det moderniserede vandværk Værket ved Thorsbro. Det drejer sig om dele af Hvidovre, Rødovre, Albertslund og Vallensbæk. Se, hvor og hvornår, det blødere vand kommer på HOFORs hjemmeside.

Det blødere vand indeholder mindre kalk, og kunderne får i en række områder vand med en hårdhed på 10 til 12 grader (°dH). Det betyder at de, der i dag selv blødgør vandet, skal huske at indstille deres blødgøringsanlæg efter den nye hårdhedsgrad. Det fortæller områdechef Anne Scherfig fra HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab:

”Når det blødere vand kommer, er det vigtigt, at kunderne, der har egne blødgøringsanlæg, husker at indstille deres anlæg til den lavere hårdhedsgrad,” konstaterer hun.

Hvis man ikke gør det, kan man risikere, at indholdet af salt i vandet overstiger grænseværdierne i Drikkevandsbekendtgørelsen. Dette gælder også kunder, der bor i de områder, der i en periode får varierende hårdhed (se kort på hjemmesiden)

Mindre CO2-aftryk, færre kemikalier
HOFOR har siden 2017 været i gang med at modernisere en række store vandværker og er efter planen færdig i 2030. Flere af dem forsyner forskellige områder i de otte kommuner, HOFOR leverer vand til, og derfor vil kunderne i alle kommuner gradvist få blødere vand.

En del af moderniseringerne er, at vandværkerne fremover fjerner en del af kalken fra vandet og leverer blødere vand, som har en række fordele for forbrugerne. For eksempel er der mindre kalk i brusekabinen og elkedlen, og samtidig holder vaskemaskinen længere.

”Kort fortalt betyder det blødere vand, at der samlet udledes mindre CO2, blandt andet fordi apparaterne holder længere. Det blødere vand betyder også, at man ikke behøver bruge så meget vaskemiddel og færre kemikalier til afkalkning. Og så sparer man jo samtidig penge og skal bruge mindre tid på at gøre rent,” siger Anne Scherfig.

Det blødere vand kommer gradvist
Indbyggerne i resten af hovedstadsområdet får også blødere vand, men de må vente lidt længere. Omkring 75 procent af vandforsyningen vil være blødgjort med en hårdhedsgrad på 10 til 12 hårdhedsgrader i 2027, når Værket ved Regnemark efter planen åbner, og de resterende kunder følger trop i 2030, når Værket ved Islev efter planen står klar.

FAKTA: Tips til dig, der har eget blødgøringsanlæg

• Sørg for at dit anlæg indstilles til at modtage vand med den lavere hårdhed.

• Også i de områder, der får varierende hårdhed, er det vigtigt at de private blødgøringsanlæg indstilles korrekt. Find kortene på hofor.dk
  • Kontakt producenten af anlægget, hvis du er i tvivl om, hvordan anlægget skal indstilles.

FAKTA: Mere viden om blødgøringsanlæg
Find mere viden om blødgøringsanlæg på hofor.dk

Stig Søndersø
stilin@hofor.dk
2795 2077

HOFOR står for Hovedstadsområdets Forsyningsselskab. Vi forsyner byer med vand, spildevandsafledning, fjernvarme, bygas og fjernkøling og opfører vindmøller.