Dyreværnsforening til Kong Frederik: Drop pelsen!

I et brev til H.M. Kong Frederik 10. opfordrer dyreværnsforeningen Anima nu kongen og hans familie til at stoppe brugen af pels. Kongehuset bør følge med tiden og tage afstand fra dyremishandling, lyder det fra Anima.

Danmark har fået en ny regent, og i dyreværnsorganisationen Anima håber man, at tronskiftet kan føre fornyelse med sig. I sin tale til folket søndag sagde Kong Frederik, at han håber at blive “en samlende konge af i morgen”. Og det må nødvendigvis betyde et farvel til pelsfrakkerne, mener Anima:

“Pelsfarme er helvede på jord for dyrene, og det kan en konge af i morgen selvfølgelig ikke bakke op om. Vi synes, at tronskiftet er den perfekte lejlighed for kongehuset til at signalere, at man også her følger med tiden og tager afstand fra dyremishandling ved at stoppe brugen af pels”, udtaler Mathias Madsen, kampagneleder hos Anima.

Det britiske kongehus har gjort det
I 2019 besluttede det britiske kongehus at droppe pels af hensyn til dyrevelfærd. Det betød blandt andet, at ægte pels blev erstattet af alternativer på visse af dronningens beklædningsgenstande, og at alt nyt tøj skulle være pelsfrit. Et eksempel til efterlevelse, mener Anima:

“Dronning Elizabeth viste med sin beslutning om at droppe pelsen, at selv meget traditionsbundne institutioner kan forny sig. Og hvis Kong Frederik og hans familie vil tjene som forbilleder, der følger med tiden, så er det kun naturligt, at de fremadrettet siger “nej tak” til pels”, udtaler Mathias Madsen, kampagneleder hos Anima.

Baggrund

• I de seneste år har et stort antal kendte modehuse som Versace, Gucci, Prada, Armani, Hugo Boss og Dolce & Gabbana alle stoppet brugen af pels i deres kollektioner. Se den fulde liste af pelsfri brands her.

• 20 europæiske lande har forbudt pelsavl

• I 2009 forbød Danmark rævefarme, og i den forbindelse opfordrede Anima den daværende Kronprinsesse Mary samt daværende Dronning Margrethe til at stoppe med at gå i rævepels.