Dagrofa udvider med en MENY- og syv SPAR-butikker

Danskerne får i 2024 syv nye SPAR-butikker og en MENY. Det er et resultat af, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nu har godkendt Dagrofas køb af syv butikker af REMA 1000. En aftale, der blev indgået i 2023, og som fulgte i kølvandet på handlen mellem REMA 1000 og Aldi, da sidstnævnte trak sig ud af Danmark.

Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa, glæder sig over, at koncernen vokser med otte nye butikker.

Dagrofa tilføjer seks SPAR-butikker og en MENY til butiksnettet som en følge af handlen med Rema 1000, der har købt en række butikker af Aldi Danmark. Aftalen, som blev indgået i 2023, er nu endeligt godkendt af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Foruden de syv butikker fra Dagrofas aftale med Rema 1000, som nu er godkendt, har Dagrofa også overtaget en butik, som kom i overskud fra Salling Groups handel med Rema 1000.

Med tilføjelsen af de ialt otte nye butikker når Dagrofa på på i alt 537 butikker i Danmark.

“Styrkelsen af vores butiksnet er en vigtig brik i vores strategi #FremgangSammen. Vi fokuserer løbende på modernisering, ekspansioner og udvikling af butiksnettet, og derfor er vi glade for, at denne aftale nu er godkendt, så vi for alvor kan begynde på arbejdet med at gøre butikkerne klar til vores ideer og koncepter,” siger Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa.

”Vi oplever god vækst i koncernen i øjeblikket, og vi glæder os til at brede SPAR og MENY ud til endnu flere danskere,” fortsætter han.

Dagrofa har sammen med de selvstændige købmænd de senere år investeret mere end 1 milliard kroner i nye butikker samt inventar og moderniseringer af butikker.

Den kommende MENY-butik vil ligge i Grenå og forventes at åbne sidst på året. SPAR-butikkerne kommer til at ligge i Risskov, Esbjerg Ø, Esbjerg V, Tønder, Herning og Helsingør. Butikken i Stubbekøbing, som Dagrofa har overtaget fra Salling Group, bliver også en SPAR.

Inden åbning af butikkerne, planlægger Dagrofa at lave en gennemgribende modernisering og udskiftning af inventar i butikkerne samt muligvis også udvide af salgsarealet, hvor muligt. Med erhvervelsen bringes det totale antal butikker op på 537 i Dagrofa. Siden 2019 har Dagrofa tilføjet mere end 25 butikker i detail, senest to MENY-butikker i Kolding. Yderligere to MENY-butikker i Valby og Skovlunde kommer til i 2024.

”Vi søger fortsat vækst inden for de enkelte kæder. Der er plads til ekspansion på de rigtige adresser inden for både MENY og SPAR, og med Min Købmand er vi som bekendt parate til at støtte op om lokalsamfund, hvor borgerne involverer sig i den lokale købmand. Her oplever vi en stigende interesse og er stolte over, at vi sammen med borgerne åbnede 13 nye borgerbutikker sidste år og en del flere er allerede på vej i år,” siger Tomas Pietrangeli.

De fem af butikkerne er beliggende i relativt nybyggede tidligere Aldi-butikker, mens de to sidste er REMA 1000 butikker, da REMA 1000 på disse lokationer flytter sine eksisterende butikker og medarbejdere over i to af de opkøbte Aldi-butikker.

Flere medarbejdere

En mindre gruppe medarbejdere har også fået muligheden for at komme til Dagrofa. De bliver kontaktet i disse dage med henblik på at lægge en plan for træning og uddannelse i kædernes program og procedurer.

Proceduren for ansættelse af købmænd til butikkerne er sat i værk, men ikke alle stillinger er besat endnu. På samme måde skal Dagrofa også ansætte flere medarbejdere til både SPAR og MENY.

På nuværende tidspunkt står Dagrofa bag 114 MENY-butikker, 134 SPAR-butikker, 162 Min Købmand-butikker og 117 Let-Køb-butikker. Der er i alt ca. 14.700 medarbejdere i Dagrofa.

Butikker

MENY:

Grenå: Søndergade 10

SPAR:

Risskov: Kamma Klitgårds Gade 47

Esbjerg Ø: Strandby Kirkevej 88

Esbjerg V: Vandmandens Kvarter 3

Tønder: Kongevej 1

Herning: Lind Hovedgade 2

Helsingør: Egevænget 3

Stubbekøbing: Vestergade 32

SPAR og Ren Natur forsætter det landsdækkende samarbejde om at indsamle affald for at skabe en renere natur i Danmark22.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

For 6. år i træk støtter SPAR op om et renere lokalmiljø i samarbejde med non-profit-projektet Ren Natur, som er drevet af nonprofitorganisationen Hold Danmark Rent. Ren natur blev startet i 2018, og har siden da arrangeret ruter i hele landet, hvor lokalforeninger frivilligt melder sig til en rute i deres kommune. Igen i år kommer over 100 SPAR-købmænd til at være samlingspunkt for de lokale foreninger, der sammen indsamler affald i naturen og samtidig får en økonomisk støtte til klubkassen af SPAR og KFI Erhvervsdrivende Fond, som arbejder for at styrke selvstændige købmænds position i Danmark, ved bl.a. at stille lejemål, finansielle ydelser og uddelinger til rådighed for købmændene.

Dagrofa Foodservice lancerer for første gang et stort magasin om fødevaregrossistens CSR-indsatser14.5.2024 08:44:14 CEST | Pressemeddelelse

En af landets største totalleverandører til professionelle køkkener – Dagrofa Foodservice – lancerer nu et stort CSR-magasin med titlen ’Sammen tager vi ansvar’. Magasinet indeholder en lang række konkrete eksempler på, hvordan virksomheden arbejder med f.eks. madspildsreduktion, energiforbedringer og kulinarisk uddannelse af kunder i den ansvarlige menu.