Stjernestunder vokser: Udflugter og fællesskab til endnu flere udsatte børn

Blå Kors Danmarks tilbud til udsatte børn og unge, Stjernestunder, har netop opstartet en ny gruppe i København, så endnu flere børn og unge kan få et tiltrængt afbræk fra hverdagen. ”Det kan lade sig gøre takket være dedikerede frivillige,” lyder det fra projektleder Lise Søndergård Thomsen.

Stjernestunder mødes seks weekender om året og laver alt fra fisketure og ture til forlystelsesparker til brunch og bowling. Foto: Jens Peter Engedal

Gode oplevelser og spændende udflugter er ikke en selvfølge hos børn og unge, der vokser op i familier, som står i svære livssituationer.

Men den kristne hjælpeorganisation Blå Kors Danmark vil med gratistilbuddet Stjernestunder give udsatte børn og unge et tiltrængt pusterum fra hverdagen gennem udflugter og fællesskab.

Stjernestunder begynder det nye år med en nyoprettet gruppe i København, så der nu er otte grupper for udsatte børn og unge mellem syv og 18 år fordelt rundt i flere af landets store byer som fx Aarhus, Aalborg og Odense.

"Jeg er glad for, at vi kan åbne nye Stjernestunder, så flere sårbare børn og unge kan deltage i gode aktiviteter, fællesskaber og få oplevelser sammen med andre børn og frivillige voksne. At være en del af et fællesskab på denne måde er med til at øge børnenes livsmod og håb, og det har mange af de her børn brug for,” lyder det fra Lise Søndergård Thomsen, der er projektleder for Blå Kors Danmarks Stjernestunder.

Stjernestunder mødes seks weekender om året, hvor dedikerede frivillige planlægger og afvikler alt fra fisketure og ture til forlystelsesparker til brunch og bowling.

”Det er i høj grad takket være vores meget engagerede frivillige, at vi nu kan oprette en ny gruppe i København. De er nærværende og sørger for, at alle børn bliver set og hørt. De er uundværlige,” siger Lise Søndergård Thomsen.

Det er gratis at deltage i Stjernestunder, og det er muligt at deltage hver gang eller de gange, der lige passer.

Om Blå Kors Danmark