Dronning Margrethe indtager andenpladsen over de stærkeste brands i Danmark i 2023
H. K. H. Kronprinsesse Mary overhaler sin mand, mens Lego lægger sig på 1. pladsen.
I den seneste Brand Asset Valuator (BAV) analyse, udarbejdet af udarbejdet af Mindshare Danmark, indtager Dronning Margrethe en imponerende andenplads på BAV Top10 listen over de stærkeste brands i Danmark i 2023. Det placerer hende kun bag det ikoniske legetøjsbrand fra Billund, Lego.
BAV Top10 – Danmarks stærkeste brands i 2023:
- Lego
- H.M. Dronning Margrethe
- IKEA
- MobilePay
- H.K.H. Kronprinsesse Mary
- H.K.H. Kronprins Frederik
- Rema 1000
- Novo Nordisk
- Apple
Dronning Margrethes imponerende position på andenpladsen markerer en betydelig anerkendelse af hendes indflydelse og popularitet blandt den danske befolkning. Hendes position på listen overgår ikke kun Kronprins Frederik, men også velkendte internationale brands som IKEA, Google, MobilePay og endda Kronprinsesse Mary. Til gengæld kan kronprinsesse Mary bryste sig med, at hun er den næst populæreste person i den royale familie.
Analysen viser, at Kronprins Frederiks lavere placering på listen kan tilskrives en lavere score inden for Relevans og Dominans sammenlignet med Dronning Margrethe (se vedhæftet powerpoint). Det indikerer, at Dronning Margrethe opfattes som mere relevant og dominerende blandt den danske befolkning.
Analysen viser også, at Dronning Margrethe bliver opfattet som Patriarken, Fighteren og Vismanden, hvilket bidrager til hendes stærke brandposition. På den anden side domineres Kronprins Frederiks arketype af Elskeren, Den Fortryllende og Den Udforskende.
Om analysen
BAV-analysen, der dækker perioden fra 15. august til 17. november 2023, er baseret på 9.915 gennemførte interviews blandt den danske befolkning på 15 år. Metode og analyse er udført af Mindshare Danmark, og feltarbejde er blevet foretaget via Kantar Gallups webpanel. Det gør analysen til en omfattende og pålidelig kilde til vurdering af styrken og positioneringen af brands på det danske marked.
Kontakter
Arnt GustafssonSenior Business PartnerMindshare Dannmark // Strategy & Analysis
Tlf:+45 31 67 44 19arnt.gustafsson@mindshareworld.comVedhæftede filer
Følg pressemeddelelser fra Mindshare
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Mindshare
Mindshare åbner fremtidens bureau i Århus4.3.2021 15:33:55 CET | Pressemeddelelse
Bureauet åbner den 1. marts med den tidligere envision og dent-su profil Anders Christiansen som grundlægger og business partner. Han får til opgave at etablere et fleksibelt og anderledes bureau i det jyske. Ambitionerne er tårnhøje og investeringen er langsigtet.
Anders Christiansen starter Mindshare op i Vest og bliver ny Business Partner.4.3.2021 15:30:00 CET | Pressemeddelelse
Fra 1. marts åbner Mindshare dørene op for deres nye kontor i Århus og dermed for en ekspansion i vest. Anders Christiansen, som er tidligere digital chef og strategisk direktør i envision og team director i Dentsu er blevet valgt som første medarbejder i det jyske.
Patrick Isaak er ny Brand Strategic Partner i Mindshare14.1.2020 10:47:43 CET | Pressemeddelelse
Mindshare har startet det nye år med at ansætte en ny kreativ strateg. Patrick Isaak skal udvikle og styrke det strategiske niveau i Mindshares kreative arbejde. Det skal sikre, at Mindshare bevarer titlen som det mest innovative bureau.
Mindshares nordiske kaptajn fylder 50 år4.1.2020 23:00:00 CET | Pressemeddelelse
Martin Ove Rasmussen, nordisk CEO for Mindshare, kan søndag den 5. januar 2020 fejre 50-års fødselsdag. Allerede som 29-årig fik han til opgave at stå i spidsen for etableringen af Mindshare i Danmark, da den globale bureaukæde planlagde det danske indtog i 1999. I dag står han stadig ved roret, ikke kun i Danmark, men i hele norden som Nordisk CEO.