Subtile jazzindtryk møder klassisk partiturmusik i Nikolaj Hess' violinkoncert

Dacapo Records ser frem til at præsentere det første samarbejde med den internationalt anerkendte jazzpianist og komponist Nikolaj Hess. Hans violinkoncert Melody, skrevet til violinist Cæcilie Balling, udkommer på et digitalt album den 26. januar.

Med Melody, lader Nikolaj Hess subtile indtryk fra jazzen smelte ind i et partiturværk for soloviolin og kammerensemble, som ganske usædvanligt har fået tilføjet en diskret rytmegruppe af trommer og kontrabas. Resultatet er et fascinerende værk med improviserede elementer og tidløse melodier der synes at genkalde naturens skønhed.

Melody er indspillet af violinist Cæcilie Balling, Danmarks Underholdningsorkester, trommeslager Mikkel Hess og bassist Anders ‘AC’ Christensen under ledelse af Carsten Seyer-Hansen. Indspilningen udkommer som digitalt album d. 26. januar.

Et frigørende samarbejde

Jazzpianist og komponist Nikolaj Hess og violinist Cæcilie Balling indledte deres samarbejde tilbage til 2015, så da Balling skulle debutere som solist fra Det Jyske Musikkonservatorium i 2019, spurgte hun Hess, om han ville skrive et koncertstykke til hende. Værket blev siden revideret, før det fandt sin endelige form, som det kan høres på denne udgivelse.

Melody trækker Hess på både de klassiske musikeres virtuositet og sin egen baggrund i jazz- og filmmusikken. Ved at inkludere improviserede elementer, udfordrer han de normer, der typisk præger forholdet mellem komponist og musiker, og inviterer musikerne ind i en medskabende rolle.

Rsultatet er et frugtbart møde på tværs af genrer. Cæcilie Balling uddyber: “Med Melody er det første gang, jeg er stødt på et værk i dansk sammenhæng, der er så gennemkomponeret og samtidig føles så frit i de improviserede passager. Det har en fornemmelse af frit fald over sig, hvilket passer godt til min ambition om at bidrage aktivt til frigørelsen af ‘den klassiske musiker’."

Nordisk tristesse og naturlyrik

Melody hører vi både en lysende fortælleglæde og en særlig vemodighed, når Nikolaj Hess træder ind i orkestermusikken med stor melodisk og rytmisk sensibilitet. Selv siger Nikolaj Hess: “Jeg ville gerne skabe noget nordisk med et globalt perspektiv. Både folkloren og urbane elementer skulle være en del af inspirationen.”

Naturen er til stede i bl.a. satsen Birds, som tager afsæt i en række transskriptioner af fuglestemmer og understreger med Hess' egne ord hans tilknytning til det nordiske og naturlyriske.

I satsen Waves hører vi en grundstemning af nordisk tristesse med en dragende frygisk fornemmelse i harmonikken, som kan give associationer til Grieg og Sibelius. Waves er udgivet som single og kan høres via linket her.

null
Cæcilie Balling, Danmarks Underholdningsorkester og Carsten Seyer-Hansen © Kaspar Vig

© Kaspar Vig
© Kaspar Vig