Vigtigt med nuanceret debat om vinterdæk til lastbiler

Del

De trafikale problemer på mange af de danske veje har den seneste uge rejst en debat om obligatorisk brug af vinterdæk for lastbiler. Men faktisk kører mellem 80 og 90 procent af de danske lastbiler allerede på dæk, der lever op til den europæiske definition for et vinterdæk (3PMSF 3-Peak Mountain Snow Flake), påpeger ITD, International Transport Danmark.

Det er sjældent, at Danmark rammes af så store snemængder, som dem man har oplevet i dele af landet den seneste uges tid. Det har givet udfordringer på vejene, hvor is og sne har blokeret trafikken og sendt autohjælpsselskaberne på overarbejde.

Undervejs er der i medierne og på Christiansborg rejst en debat om, hvorvidt vinterdæk på lastbiler skal gøres obligatorisk på de danske veje. Hos interesseorganisationen ITD hilser man enhver debat om trafiksikkerhed velkommen. Men i det her tilfælde er debatten skudt over målet, påpeger John Skovrup, der er bestyrelsesformand i ITD og selvstændig vognmand og chauffør.

”Som det er i dag, kører mellem 80 og 90 procent af de danske lastbiler faktisk allerede på vinterdæk, der lever op til en EU-testordning. Så langt de fleste lastbiler anvender allerede dæk, der er beregnet til vinterbrug. Men når vi er ude i ekstreme situationer, som dem vi har oplevet den seneste uge, så gør vinterdæk bare ikke den helt store forskel”, fortæller John Skovrup.

SOS Dansk Autohjælps vagtcentraler rykkede fra den 2. til den 9. januar under det hårde vintervejr ud til 20.208 assistancer, heraf udgjorde de tunge køretøjer/lastbiler kun 291 af assistancerne. ITD-formanden opfordrer derfor til, at man ser på det samlede billede af trafikken, får nuanceret debatten om brugen af vinterdæk og fremfor alt ikke tager forhastede beslutninger, der ikke virker.

”ITD afholder hvert år vores lastbilkaravane, der kører rundt i landet og fortæller børn og unge om trafiksikkerhed. Så sikkerhed på vejene er et emne, vi går meget højt op i. Når vi ser på kørsel om vinteren, så kunne man f.eks. tale om at øge minimumsmønsterdybden på lastvognsdæk i vinterperioden og få evalueret snerydningen ude i kommunerne og på statsvejene. Men det, der er vigtigst for mig, er, at de tiltag, vi drøfter, rent faktisk også gør en forskel”, siger John Skovrup.

ITD-formanden pointerer også, at særligt egnede vinterdæk til primær kørsel på is og sne naturligvis hjælper under ekstreme forhold med is og sne på vejene. Til gengæld giver denne dæktype samtidig en række bagdele ved kørsel, når vejene ikke er belagt med is eller sne, hvilket normalt er tilfældet i langt størstedelen af vinteren. For eksempel er bremselængden for en lastbil på vinterdæk længere på både våde og tørre veje, som det normalt er tilfældet i langt størstedelen af vinterhalvåret.

Ifølge Færdselsstyrelsen ligger uheldstallet på vejene om vinteren markant lavere, end det gør i årets øvrige måneder.

Kontakter

John Skovrup, bestyrelsesformand, ITD: 4078 1611
Steffen Johannsen, chefkonsulent, ITD: 6020 8602

Links

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye