Minkfarmer politianmeldt efter offentliggørelsen af chokerende billeder

Dyreværnsforeningen Anima har politianmeldt en dansk minkavler for brud på dyrevelfærdslovgivningen. Anmeldelsen sker på baggrund af nye billeder fra den pågældendes farm, som afslører chokerende forhold. Landbrugsminister, Jacob Jensen, skal i dag forholde sig til billederne på et samråd, som SF har indkaldt til i forbindelse med offentliggørelsen af billederne.

Blot et år efter genetableringen af danske minkfarme har dyreværnsforeningen Anima nu politianmeldt en dansk minkavler for brud på dyrevelfærdslovgivningen. Anmeldelsen sker på baggrund af chokerende billeder, som både viser en mink med et voldsomt betændt bidsår omkring øjet, dyr indsmurt i blod fra snuden og langt ned ad maven samt dyr ude af stand til at rejse sig.

“Billederne fra farmen er helt forfærdelige, og vi regner med, at politiet vil efterforske sagen og sigte minkavleren. Men vi håber også, at dokumentationen fra minkfarmen kan genopvække den politiske debat om at forbyde pelsavl. Billederne bekræfter jo, at det var en frygtelig fejl at tillade en reetablering af minkfarmene”, udtaler Mathias Madsen, kampagneleder hos Anima.

Minister kaldt i samråd
Kort efter Animas offentliggørelse af billederne kaldte SF’s dyrevelfærdsordfører, Carl Valentin, landbrugsministeren i samråd. Samrådet finder sted d. 11. januar kl. 10.30, og her skal ministeren svare på, hvordan han vil stoppe den behandling af mink, som billederne dokumenterer. Anima forventer, at ministeren vil se med stor alvor på sagen:

“Jacob Jensen må nødvendigvis i stærke vendinger tage afstand fra forhold, som dem vi har set dokumenteret i Nordjylland, og han bør også skride til handling. Men det eneste, der kan sætte en stopper for minkenes lidelser, er et forbud mod minkavl, og så er spørgsmålet jo, om ministeren er villig til at overveje det”, udtaler Mathias Madsen, kampagneleder hos Anima.

I kølvandet på samrådet skal Folketinget behandle et beslutningsforslag om at forbyde pelsavl, som Alternativet fremsatte i november.

Baggrund
Billederne fra den danske farm stammer fra den hidtil største undersøgelse af pelsproduktion i Europa. Udover de danske billeder er der offentliggjort materiale fra farme i Finland, Polen, Spanien, Letland, Litauen.

Afsløringerne fra de mange farme kommer på et tidspunkt, hvor EU-Kommissionen har forpligtet sig til at undersøge forholdene på europæiske pelsfarme i forbindelse med borgerinitiativet Fur Free Europe. 52.178 danskere har skrevet under på initiativet, der i alt nåede 1,5 mio. underskrifter på europæisk plan.