Nyt pres på priserne: Salling Group sænker priserne på plantebaserede varer
Netto, føtex og Bilka sænker nu prisen på 100 plantebaserede varer med minimum 10 procent, mens der gøres status på ’Priskrig’. Dermed bliver det billigere at kunne handle med tanke på klimaet, og samtidig vil Salling Group også øge antallet af plantebaserede varer og fordoble omsætningen inden udgangen af 2025.
Prisnedsættelsen er det seneste direkte angreb på priserne, efter at det med 'Priskrig' er lykkedes at skære 18 pct. i gennemsnit af prisen på flere end 100 almindelige dagligvarer i løbet af de sidste måneder, hvilket i en lang række tilfælde er et lavere niveau, end før inflationen tog fat. Missionen med ’Priskrig’ er med andre ord lykkedes, og Salling Group har foreløbig ingen planer om at hæve priserne, som kan falde yderligere, hvis markedet rykker.
Nu rettes fokus i stedet på de plantebaserede fødevarer, hvor priserne fra uge fem sænkes med minimum 10% på 100 plantebaserede fødevarer.
- Vi fortsætter vores pres på priserne og ønsker samtidig at udbygge vores position på det plantebaserede marked, fordi gode og konkurrencedygtige alternativer er vigtige i kampen for at bringe CO2-udledningen ned. Desuden har vi et ønske om i endnu højere grad at inspirere kunderne til at prøve alternativer til kødholdige retter. Det handler først og fremmest om at have attraktive varer til gode priser, hvor vi nu sætter mål om et udvidet sortimentet samt en konkret prisnedsættelse på minimum 10 pct. på 100 plantebaserede varer, siger Henrik Vinther Olesen, kommunikations- og bæredygtighedsdirektør i Salling Group.
De 100 udvalgte varer dækker over produkter, som er direkte alternativer til et animalsk af slagsen.
Fundamentet på plads
Bilka har fem år i træk vundet Dansk Vegetarisk Forenings pris som Årets planebaserede supermarked med markedets største udvalg, mens både Netto og føtex har vundet priser for udvalg, vækst og pris. Det er denne position, der nu danner grundlag for en ambition om øget vækst og et bredere sortiment.
- Vores mål er i første omgang at fordoble omsætningen inden 2025 og tage endnu flere plantebaserede fødevarer ind på vores hylder. Det vil kunderne kunne se i vores butikker i markedsføringen, men ambitionen rækker videre, og vi vil løbende følge og udfordre markedet for at drive det frem, siger Henrik Vinther Olesen og understreger, at målet ikke er at fortælle danskerne, hvad de skal og bør spise.
- Det er en del af vores klimaambition at give kunderne mulighed for at reducere deres klimaaftryk, og det kan vi netop gøre ved sikre et stort udbud af plantebaserede varer og ved at sænke priserne. Vores målsætning er at sænke klimaaftrykket fra de varer, vi sælger, så vi senest i 2050 er neutrale i hele vores forretning, siger Henrik Vinther Olesen.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comOm Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Salling Group og Starbucks bakker op om national emballageordning: Indfører genbrugskopper fra i morgen30.4.2024 12:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Borgmestrene i Danmarks tre største byer opfordrer regeringen til at indføre pant på takeaway-emballage. En ordning som Salling Group og Starbucks hilser velkommen.
Salling Group leverer rekordomsætning og udbygger positionen som markedsleder i Danmark29.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med rekordomsætning og forbedret indtjening genfandt Salling Group momentum i 2023 trods inflation og et ustabilt marked. Butikskonverteringer, nyåbninger og fokus på kunderne blev gennemgående overskrifter for dagligvarekoncernen i Danmark, Tyskland og Polen.
Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse
Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.
Hæder til Salling Group og ØGO i anerkendt bæredygtighedsundersøgelse8.3.2024 14:10:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group er bedst i sin kategori, mens Nettos varemærke ØGO stryger ind i en samlet top fire i årets Sustainable Brand Index Award™.
Salling Group sætter kurs mod grønnere varetransport4.3.2024 13:52:37 CET | Pressemeddelelse
Transport af varer til Netto, føtex og Bilka skal senest med udgangen af 2040 ske uden fossile brændstoffer. Det vil årligt reducere CO2e-udledningen med knap 50.000 ton, og allerede nu beder Salling Group vognmændene sætte mål for reduktioner.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum