Danskernes tone over for butiksansatte bliver stadig grovere

Det seneste år er danskernes behandling af butiksansatte blevet dårligere. Således er antallet af indrapporterede sager fra butiksansatte i Circle K på et år næsten tredoblet fra 108 til 300. Sagerne handler om alt lige fra råben ad personalet og deciderede trusler til kasten med varer og seksuel chikane. Derfor indleder Circle K nu en kampagne, der skal styrke den gode tone.

For nyligt kom et barn ind i en Circle K butik for at købe slik, men glemte to pakker tyggegummi på disken. Kort efter dukker barnets far op og skælder medarbejderen ud og spørger i en voldsom tone, om hvor medarbejderne har gået i skole, og om han da overhovedet ikke kan regne?

Medarbejderen undskylder og vil give pengene tilbage for tyggegummiet, men faren kaster i stedet slikket så hårdt ned i disken, at posen går i stykker. Medarbejderen bliver selvsagt meget forskrækket.

”Mange vredesudbrud udløses ofte af småting såsom kø ved kassen, manglende servietter på forpladsen eller simple misforståelser. Til gengæld virker udbruddene ofte meget voldsomme på vores medarbejdere. Det kan gå ud over medarbejdernes arbejdsglæde og give psykiske men,” siger HR-direktør Thomas Galsgaard Larsen fra Circle K Danmark.

Han forklarer, at ligesom det er blevet mere almindeligt at lade sin vrede få frit løb på sociale medier, oplever Circle K også kunder, som giver den fuld gas over for personalet og glemmer at udvise almindelig respekt over for det menneske, der står bag disken.

Ny indsats skal sikre en bedre tone

Selvom langt størstedelen af kunderne hos Circle K er positive og venlige, er antallet af indrapporterede chikanesager det seneste år steget fra 108 til 300. Heraf handler 145 sager om råben, 79 om trusler og 29 om seksuel chikane.

De mange sager har fået Circle K til at reagere. Virksomheden lancerer derfor den 25. januar 2024 en kampagne med skiltning i alle landets Circle K-butikker, på medarbejdernes arbejdstøj og opslag på sociale medier under mottoet ”Tak fordi du respekterer mig”.

Derudover træner Circle K sine medarbejdere i konflikthåndtering og arbejder på at minimere de faktorer i butikkerne, der kan skabe konflikter.

Geografiske forskelle

Samtidig fastslår en intern undersøgelse, at over 20% af medarbejderne har oplevet fysisk eller psykisk chikane på deres vagt.

Problemet med chikane af Circle K’s medarbejdere er ikke ens over hele landet men varierer geografisk. Således er der flest sager i Hovedstaden, på Sydsjælland, Lolland-Falster, Vestsjælland, Fyn og i Århus. Omvendt er antallet af indrapporterede sager lavest i Midtsjælland, Sønderjylland og på Bornholm.

Fakta om kundechikane hos Circle K

• Antallet af indrapporterede tilfælde af chikane er på landsplan steget fra 108 til 300 i Circle Ks seneste regnskabsår.
  • Den mest almindelige form for chikane omfatter råb, grimt sprog, trusler og kommentarer om udseende eller køn.
  • 20% af Circle Ks medarbejdere i Danmark har oplevet en form for psykisk eller fysisk chikane fra kunder ifølge en intern undersøgelse foretaget for Circle K.

Circle K er én af de førende convenience, energi og brændstofleverandører i Danmark, og er en del af den canadiske Alimentation Couche-Tard gruppe. Gruppen har samlet mere end 14.000 butikker og stationer og ca. 122.000 ansatte i 24 forskellige lande rundt om i verden. Circle K driver i Danmark to separate brands (Circle K & INGO) på i alt 436 lokationer landet over. Vi arbejder målrettet med en bæredygtig omstilling af vores forretning og investerer massivt i lynladestandere til elbiler på vores stationer samt Power-to-X i form af e-metanol.