Ny Lidl-kampagne sikrer, at pris ikke er en hindring for at vælge plantebaseret
Med kampagnen 'Valget er dit’ har Lidl i de kommende måneder fuld fokus på det veganske sortiment i alle Lidl-butikker. Lidl prismatcher nemlig priserne på de veganske private-label produkter under Vemondo-mærket med sammenlignelige animalske produkter.
“Formålet med kampagnen er, at fjerne den barriere, der kan være omkring prisen, når valget om veganske eller animalske produkter træffes. Typisk er veganske produkter dyrere end sammenlignelige animalske produkter. Det er vores kunders valg, om de foretrækker animalske eller veganske produkter, men vi håber, at det vil motivere flere til at prøve de veganske alternativer,” forklarer Maria Lovecchio, indkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Kampagnen ’Valget er dit’ løber fra søndag i uge 1 til udgangen af marts.
Ifølge en ny undersøgelse fra Madkulturen vil 46 % af danskerne gerne spise mere klimavenligt, men valget af fødevarer handler også i høj grad om tryghed, smag, vaner – og mange af de retter, danskerne tyer mest til, når aftensmaden skal på bordet, indeholder kød*.
Lidl vil med kampagnen lette valget for kunderne ved at placere nogle af de veganske produkter ved siden af de animalske. Det gør det nemmere at træffe et valg mellem animalske og veganske alternativer inden for samme type retter - for eksempel pasta bolognese, burger, pølser og frikadeller – som alle er populære retter, danskerne ofte vælger til aftensmad*.
De fleste danskere vælger madvarer ud fra prisen
Selvom ønsket om at spise mere klimavenligt er til stede, spiller klimahensyn en mindre rolle, når danskerne putter varer i kurven til aftensmaden. For 62 % af danskerne er prisen afgørende, når de køber almindelige madvarer, og 55 % vælger næsten altid de billigste muligheder. Selvom der også er andre parametre, der spiller ind, så mener man hos Lidl Danmark ikke, at det skal være prisen, der afgør valget.
I Lidl Tyskland prisregulerede man i oktober størstedelen af det veganske Vemondo-sortiment, og her har man oplevet en markant stigning i salget af veganske produkter. Derfor regner man også i Lidls danske butikker med at se, at flere vil prøve de plantebaserede alternativer i perioden.
Bevidst og langsigtet strategi at profilere plantebaserede alternativer i butikkerne
”Vi kan se, at placering og pris har indflydelse på salget af plantebaserede produkter. Tid er en mangelvare for mange i hverdagen og kreativiteten er ikke altid på sit højeste, når man står i supermarkedet og skal beslutte aftensmaden. Derfor lægger vi stor vægt på produkter, der udgør helstøbte veganske hverdagsretter i vores butikker og i vores markedsføring,” udtaler Maria Lovecchio, indkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Lidl har fokus på de plantebaserede alternativer. I løbet af de seneste år har dagligvarekæden styrket og udvidet sit sortiment, og i dag omfatter det over 80 plantebaserede alternativer, som kunderne kan finde på hylderne året rundt. Af disse er 55 veganske. Mange af produkterne er fra Lidls prisvindende Vemondo-sortiment, som blev etableret i 2020 som svar på den voksende efterspørgsel efter plantebaseret mad.
I november blev Lidl også endnu engang kåret som 'Årets plantebaserede discount-supermarked' af Dansk Vegetarisk Forening. I bedømmelsen blev der lagt særlig vægt på andelen af plantebaserede produkter samt placeringen af disse ved siden af de animalske produkter.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Præstø har fået sin første Lidl18.7.2024 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen stod kunderne i kø for at besøge Præstøs nyeste butik, da dagligvarekæden Lidl åbnede dørene på Næbvej 1. Efter at have fået smurte sandwich og frisk kaffe kunne de strømme ind i butikken, få smagsprøver på Lidls produkter og gå på opdagelse i dagens gode tilbud.
Præstøeren Annika tager tøjlerne som butikschef i hjembyens første Lidl4.7.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl er nu parat med åbningsdagen for dagligvarekædens første butik i Præstø. Torsdag d.18. juli klokken 8 kan kunderne således udforske butikkens mange gode tilbud og hilse på et velkendt ansigt. Butikschef Annika Eid har nemlig boet i Præstø siden hun var 14 år og er nu opsat på at give den bedste indkøbsoplevelse i byen.
Vigtig kundeinformation vedrørende ”Farofa 400 g”3.7.2024 18:49:47 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder Farofa 400 g med Bedst før 07.10.2024 batch nr. PL 158, da produktet er harsk.
Første Lidl Innovate produkt er allerede på hylderne3.7.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I december lancerede dagligvarekæden Lidl i samarbejde med Food & Bio Cluster Lidl Innovate. Formålet er at støtte danske iværksættere og små virksomheder med innovative fødevareprodukter og give dem hyldeplads. Nu kommer de første produkter fra forløbet på hylderne. Det er produkterne fra det danske startup BRØL, som brygger øl af overskudsbrød.
Lidl og WWF indgår strategisk internationalt partnerskab27.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl og WWF har indgået et femårigt internationalt partnerskab i alle de 31 lande, hvor Lidl er repræsenteret inklusive Danmark. Det langsigtede strategiske samarbejde med WWF fokuserer på Lidls arbejde med bæredygtighed gennem hele dagligvarekædens værdikæde for at bidrage til at tackle en række globale miljøudfordringer. Målet er at gøre det lettere for Lidls kunder at vælge bæredygtigt og fremme forretningsmodeller, der tager hensyn til naturen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum