ITD er tilfreds med EU-domstolens afgørelse om 25-timers reglen

Del

EU-domstolen fastslår i sin afgørelse i dag, at den danske regel om at lastbiler maksimalt må opholde sig 25 timer på rastepladser i Danmark kan fortsætte. Dermed bliver EU-Kommissionens klage over den danske regel altså afvist af domstolen. ITD hilser domstolens afgørelse velkommen. Dommen var forudsigelig, dog har det ringe værdi i praksis, hvis det fortsat ikke er muligt at håndhæve reglerne overfor udenlandske vognmænd.

Stefan K. Schou. adm. direktør, ITD International Transport Danmark
Stefan K. Schou. adm. direktør, ITD International Transport Danmark

Forhistorien for dagens afgørelse ved EU-domstolen er, at Danmark i sommeren 2018 indførte, at lastbiler maksimalt måtte holde i 25 timer på statsejede rastepladser. Men den går ikke, mente EU-Kommissionen, der derfor i 2022 indbragte Danmark for EU-domstolen med krav om at fjerne 25-timersreglen.  

Kommissionens primære argument i klagen var, at begrænsningen ramte udenlandske transportvirksomheder langt mere end deres danske kollegaer, og dermed var den danske regel i strid med EU’s regler om fri bevægelighed for tjenesteydelser hen over grænsen. EU-domstolen anerkender i sin afgørelse, at 25-timersreglen er til større gene for udenlandske end for danske virksomheder, men i sin afgørelse siger domstolen, at EU-Kommissionen ikke har formået at fremlægge beviser for, at den ekstra parkeringskapacitet, som den private sektor stiller til rådighed, ikke er tilstrækkelig i forhold til hvil over 25 timer 

I ITD er man godt tilfreds med, at Danmark forsat selv kan regulere brugen af parkeringsfaciliteter efter EU-Domstolens afgørelse. Dog udestår der stadig det væsentlige problem, at udenlandske vognmænd bare kan lade være med at betale deres parkeringsafgifter, uden det har nogen konsekvenser. Ifølge tal fra Færdselsstyrelsen er der i perioden 1. januar 2019 og frem til 2. maj 2023 udstedt godt 11.000 bøder til udenlandske køretøjer, der var parkeret ulovligt – af dem er godt 7000 ubetalte. 

”Det er helt afgørende for Danmark som retssamfund, at de love og regler, vi bygger vores land på, kan håndhæves og sanktioneres. Vi er i ITD godt tilfredse med EU-domstolens afgørelse. Tidsbegrænsningen er et redskab til at sikre, at ingen chauffører og vognmænd kan bruge danske rastepladser til langtidsparkering. Når det især har ramt udenlandske chauffører og vognmænd, er det, fordi det er dem, der har brugt de danske rastepladser til langtidsparkering”, fortæller Stefan K. Schou, der er adm. direktør for ITD.  

Problematikken med at udenlandske vognmænd ikke betaler de bøder, de får i Danmark, er ikke ny og har været italesat flere gange af ITD. Men med EU-domstolens godkendelse af 25-timersreglen bør de danske myndigheder nu komme i gang med at finde løsninger på, hvordan man får de udenlandske vognmænd til at betale deres bøder. 

“Spørgsmålet er så principielt, at alle EU-lande hurtigt burde kunne finde sammen om regler for inddrivelse afgifter. Hvis det ikke er tilfældet, bliver vi nødt til at blæse på proportionerne. Så skal køretøjet tilbageholdes, hvis der så at sige er ‘afgifts-gæld’ i bilen, indtil afgiften er betalt,” siger Stefan K. Schou, adm. direktør, ITD.  

Kontakter

Billeder

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati15.4.2024 10:30:44 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye