Brugte juletræer kan også give god energi efter julen

Der er mange måder at gøre nytte af et udtjent juletræ på. En af de bedre er at aflevere det på en genbrugsplads, der fliser det og sender det til det lokale varmeværk som brændsel. Det er en mulighed i stadig flere kommuner.

Det første juletræ i Danmark blev danset rundt om i 1808, og siden da er juletræet blevet en fast juletradition i mange danske hjem. Selvom fjernvarme også har nogle år på bagen, er det dog sjældent, at juletræer og fjernvarme ses i relation til hinanden. Men når julefreden har sænket sig, og den sidste sang sunget, er der stadig god energi i dit juletræ.

Et juletræ indeholder nok energi til to varme brusebade. Så når de cirka 1,6 millioner danske juletræer har passet på gaverne og er blevet danset om i år, kan de blive til mindst 4,2 millioner brusebade eller opvarme ca. 2.200 standardhuse i helt år.

Juletræet kan give varme hos dig
Der er en lang række fjernvarmeselskaber, der bruger biomasse fra resttræt til at producere den varme, der varmer din stue, dit køkken og dit badevand op. Derfor giver det god mening, hvis du efter juleriet vælger at tage dit juletræ på genbrugspladsen.

Juletræerne kan nemlig på lige fod med andet resttræ omsættes til varme via genbrugspladsen. Genbrugspladsen fliser det og kan sender det til dit lokale fjernvarmeselskab. Og så får både du og din familie brugt juletræet til mere end blot gaver og juledans.

- Vores juletræer giver rigtig god energi, både når det står i stuen og pynter og spreder hygge, og når man sammen med familien synger julen ind rundt om træet, men også efter julen, hvor juletræerne kan blive til fjernvarme i affaldsforbrændingsanlæg eller i de fjernvarmeanlæg, der benytter sig af flis, siger chefkonsulent Maria Dahl Hedegaard fra Dansk Fjernvarme.

Husk at vande dit juletræ
Brændværdien i nåletræ er højere end i løvtræ. Forskellen er, at løvtræ er mere kompakt og brænder mere regelmæssigt, fordi der ikke er harpiks i, hvorimod nåletræ er lettere ved samme volumen, men indeholder flere kalorier per vægtenhed netop på grund af indholdet af harpiks, som har høj brændværdi.

Derfor er brændværdien, som jo selvfølgelig skal måles per vægtenhed, højere i nåletræ. Vi taler dog om blot cirka 0,6 procent højere brændværdi i nåletræ.

Harpiksen sidder fordelt i både bark, ved og nåle, men indholdet er højt i nålene, så det er en fordel at så mange nåle som muligt kommer med ind i fyret. Det kan blandt andet gøres ved ikke at have træet i stuen alt for lang tid eller at lade juletræet stå i vand så længe som muligt.

Dansk Fjernvarme er en af Danmarks største brancheorganisationer og er interesseorganisation for landets 354 fjernvarmeselskaber, der forsyner omkring 69 procent af alle danske boliger med grøn og effektiv varme. Hovedkontoret ligger i Fjernvarmens Hus i Kolding med en afdeling beliggende centralt i København. I dag kommer 76 procent af fjernvarmen fra vedvarende energi, og sektoren har som mål at blive CO2-klimaneutral i 2030.