Ny investeringsordning giver Danmarks grønne industri tiltrængt rygstød

Green Power Denmark mener, at regeringens grønne investeringsordning er vigtig for at tiltrække fremtidige investeringer til gavn for vækst, velstand og arbejdspladser i Danmark.

Green Power Denmark har længe efterspurgt politiske initiativer fra regeringen, som kan hjælpe en grøn industri, der er hårdt presset af stigende produktionsudgifter, ordretørke og ikke mindst ulige konkurrence fra Kina og USA.

Derfor er erhvervsorganisationen begejstret over, at regeringen nu lancerer en grøn investeringsordning. Her kan virksomheder, der producerer vindmøller, komponenter til vindmøller og teknologi til Power-to-X, søge om støtte til at etablere nye produktionsfaciliteter eller udvide eksisterende.

- Diskussionen om statsstøtte er ikke nem, men den er nødvendig. Regeringen skal have stor ros for at lytte til branchen og oprette en grøn investeringsfond. Den giver et tiltrængt rygstød til vores grønne energiindustri og sikrer, at fremtidens investeringer ikke går udenom Danmark, siger Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark.

EU har midlertidigt åbnet for kassen med statsstøtte som modsvar til den grønne oprustning i Kina og USA. Det har flere medlemslande benyttet sig af – blandt andre Tyskland, Frankrig, Spanien, Holland og Polen. Det betyder, at nogle virksomheder er begyndt at vende blikket væk fra Danmark og mod de lande, når de skal investere i produktionsfaciliteter.

- I Green Power Denmark er vi af princip imod statsstøtte, men vi må ikke være blinde for, at det er et konkurrenceparameter. Hvis vi fortsat ønsker at have grønne virksomheder herhjemme, der investerer og skaber vækst, velstand og arbejdspladser, bliver vi nødt til at have en industripolitik, der kan konkurrere med vores nabolandes. Her er regeringens nye statsstøttetiltag et meget vigtigt skridt i den rigtige retning, men vi har stadig brug for en samlet grøn industristrategi, siger Kristian Jensen og understreger:

- Det her handler også om sikkerhedspolitik. Offensive industripolitiske tiltag kan sikre, at vi ikke erstatter afhængighed af olie og gas fra Mellemøsten og Rusland med afhængighed af grøn teknologi fra Kina, siger Kristian Jensen.

Green Power Denmark rejste problematikken over for regeringen tilbage i marts og lancerede i efteråret et udspil, der efterlyser en national strategi for den grønne energiindustri, som man kender det fra life sicence. Udspillet sætter fokus på en lang række indsatsområder - ikke mindst behovet for at styrke investeringsvilkårene i Danmark og udnytte mulighederne for at give forskellige former for statsstøtte til den grønne energiindustri.

Klimamålet i 2030 er indenfor rækkevidde, men vejen er stadig usikker30.4.2024 12:52:00 CEST | Pressemeddelelse

Vejen mod 2030-målet er blevet betragteligt kortere. Klimaministeret vurderer, at den såkaldte CO2-manko er nede på 1,5 millioner tons i 2030. Samtidig viser klimafremskrivningen, at el-og fjernvarmesektoren bliver den første sektor uden udledninger. Der er faktisk udsigt til negative udledninger på 0,3 tons CO2. Men selvom vejen er blevet noget kortere, er den stadig forbundet med store risici. Derfor er det vigtigt med en fokuseret indsat for at få elektrificeret det fossile energiforbrug, mener Green Power Denmark.