Det Obelske Familiefond støtter Aarhus Symfoniorkester med to millioner til arbejdet med ny chefdirigent

Aarhus Symfoniorkester kan med glæde meddele, at Det Obelske Familiefond har valgt at støtte ansættelsen af orkestrets nye chefdirigent Dmitry Matvienko med 1.958.000 kr. Bevillingen sikrer et solidt fundament for Matvienkos virke i Aarhus over de næste tre sæsoner, hvor han indtager en central rolle for orkestret og byens kulturliv.

Ny Chefdirigent Dmitry Matvienko Daniil Rabovsky

Da Aarhus Symfoniorkester i oktober 2023 kunne annoncere en netop underskrevet kontrakt med stortalentet og Malko-vinderen Dmitry Matvienko i rollen som ny chefdirigent for de kommende tre sæsoner, var det med store ambitioner om ikke blot at styrke orkestrets kunstneriske profil, men også udvikle på det kulturpolitiske engagement i regionen og den nationale talentpleje.

Med støtten fra Det Obelske Familiefond på 1.958.000 kr. over de næste tre år, er det økonomiske fundament sikret for Matvienkos virke, og Aarhus Symfoniorkester kan koncentrere sig om den fortsatte udvikling af chefdirigentens opgaveportefølje og kommende koncertrækkee.

”Jeg er utrolig glad for, at Det Obelske Familiefond gennem sin støtte anerkender den enorme betydning, det har for Aarhus Symfoniorkester – og for Aarhus som regional hovedstad – at få tilknyttet en kommende superstjerne som Matvienko. Støtten giver os samtidig den nødvendige økonomiske ballast til at tænke ud over den almindelige drift – og på den måde udnytte vores nye chefdirigents mange talenter i de tre år, vi indtil videre er så heldige at have ham ansat”, udtaler musikchef for Aarhus Symfoniorkester Jesper Nordin.

Områdechef for Samtidskunst og Klassisk Musik i Det Obelske Familiefond, Agnete Braad, supplerer: ” Det har stor betydning for et orkester at få nye ører på musikken og sammenspillet, ligesom det kan være meget udviklende at veksle i repertoiret og gøre ting på nye måder. I Det Obelske Familiefond er vi derfor utrolig glade for at kunne støtte Aarhus Symfoniorkesters samarbejde med Dmitry Marvienko.”

Dmitry Matvienko dirigerer sin første koncert som chefdirigent for Aarhus Symfoniorkester 12. september 2024 i Symfonisk Sal, Musikhuset Aahus – men publikum kan allerede opleve ham sammen med orkestret den 21. marts, hvor de opfører Gustav Mahlers fænomenale 5. symfoni samt Richard Strauss’ Vier Letzte Lieder.

Biografi | Dmitry Matvienko

Dmitry Matvienko vandt i 2021 den prestigefyldte Malko dirigentkonkurrence i København, og har tidligere vundet flere priser ved en anden stor international dirigentkonkurrence, Premio Guido Cantelli i 2020.

Matvienko er uddannet fra konservatorierne i Skt. Petersborg og Moskva, og har fungeret som assisterende dirigent for en række markante dirigenter, herunder Vasily Petrenko og Vladimir Jurowski.

Siden sejren i Malko konkurrencen er Matvienkos karriere skudt afsted med raketfart, og han har efterfølgende fået engagementer ved en række internationalt anerkendte orkestre, herunder DR Symfoniorkestret, Orchestra Philharmonique de Monte Carlo, Dallas Symphony, Gulbenkian orkestret, Det Italienske Radioorkester, Orchestra de Lille, Tokyo Symphony, Bergen Filharmonikerne, Orchestra del Teatro La Fenice og mange andre. I maj 2023 debuterede han ved Teatro dell’Opera i Rom til en perlerække af gode anmeldelser som dirigent på Janacek’s opera ”From the house of the dead”.

I oktober 2024 skrev Matvienko en 3-årig kontrakt med Aarhus Symfoniorkester som orkestrets nye chefdirigent for sæsonerne 2024-25, 2025-26 og 2026-27.

Biografi | Aarhus Symfoniorkester

Aarhus Symfoniorkester blev grundlagt i 1935 og har til huse i Musikhuset Aarhus, hvor det råder over sit helt eget koncertsted; den prisbelønnede Symfonisk Sal. Orkestret består af 67 fastansatte musikere med den legendariske Leif Segerstam i rollen som æresdirigent. Tidligere chefdirigenter inkluderer Marc Soustrot, Giancarlo Andretta, James Loughran and Jorma Panula.

Orkestret varetager en social og kulturel funktion for byen, med særlige koncerter for udsatte borgere samt mere end 100 skolekoncerter om året. I 2018 lancerede orkestret Musikkens Børn – et ambitiøst familieprojekt, der henvender sig til før-skolebørn og deres forældre.

I 2021 lancerede orkestret en række nye koncertformer – KonTAKT, VelLyd og Fyraftenskoncerten – som hver især udvider koncertoplevelsen og sætter publikum i centrum ved henholdsvis at tilbyde direkte interaktion med orkestret og musikken, et musikalsk rum med plads til ro og fordybelse, og endelig koncerter, der prioriterer socialt samvær og fredagshygge.

Ny Chefdirigent Dmitry Matvienko
Musikchef Jesper Nordin
Logo (RGB) - Det Obelske Familiefond

Aarhus Symfoniorkester blev grundlagt i 1935 og har til huse i Musikhuset Aarhus, hvor det råder over sit helt eget koncertsted; den prisbelønnede Symfonisk Sal. Orkestret består af 66 fastansatte musikere med den legendariske Leif Segerstam i rollen som æresdirigent.

Orkesterchef fundet til nyoprettet stilling30.11.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Aarhus Symfoniorkester ansætter Martin Reinhardt i en nyoprettet stilling som Orkesterchef fra 1. januar 2024. Martin kommer fra en baggrund som basbasunist i Staatskapelle Berlin samt Copenhagen Phil, hvor han siden 2018 desuden har fungeret som tillidsrepræsentant, medarbejderrepræsentant i bestyrelsen samt formand for musikerne. I stillingen som Orkesterchef i Aarhus Symfoniorkester vil Martin varetage personaleledelse og udvikling af orkestrets musikere – med direkte reference til Musikchef Jesper Nordin.

Venneforening stifter ny talentpris – og offentliggør første modtager.13.11.2023 07:45:00 CET | Pressemeddelelse

Aarhus Symfoniorkesters Venner (ASOV) indstifter en ny talentpris – ASOVs Talentpris – som uddeles årligt til en ung, særligt talentfuld klassisk musiker/musikstuderende. Modtageren indstilles af en jury bestående af medlemmer fra Aarhus Symfoniorkester, Det Jyske Musikkonservatorium og venneforeningen. Prisen er på 10.000 kr. og uddeles for første gang den 16. november i forbindelse med koncerten Klare drømme med Aarhus Symfoniorkester. Prismodtageren er den 17-årige violinist Antonia Fuglsang, som modtager hæderen til koncerten.