Røde KorsRøde Kors

Rekord hos Julevenner: Flere ønsker at holde jul med nogen, de ikke kender

Med en uge til jul har knap 4.000 personer allerede tilmeldt sig Julevenner, hvilket er tæt på at være lige så mange som det samlede antal tilmeldte sidste år. Stigningen i tilmeldinger til Julevenner vidner om betydningen af fællesskaber i juletiden og det at række ud til hinanden i en særlig tid

Også i år viser danskerne stor interesse for at holde jul med nogen, de ikke kender i forvejen. Det ses på tilmeldingerne til Julevenner, som er et samarbejde mellem Røde Kors og Boblberg. Foto: Peter Sørensen/Røde Kors

I år er tilmeldingerne til Julevenner.dk strømmet ind langt tidligere sammenlignet med de forrige år. Allerede i august måned meldte de første juleværter og julegæster sig til Julevenner for at finde nogen at holde jul med. Det siger noget om, hvor meget julen fylder i vores hjerter og tanker. Denne tidlige interesse er en stigende tendens, der er fortsat ind i december, hvor der hver dag er stor tilstrømning af både juleværter og julegæster.

Julen er en tid, hvor vi samles med dem, som står os nært og deler glædelige øjeblikke. Men for nogle af os kan julen også være en tid, der minder os om, hvordan livet kan forandre sig, og de velkendte traditioner pludselig ikke længere eksisterer eller passer ind. Det er her, Julevenner giver en unik mulighed for at finde fællesskab og mindske ensomhed. Julevenner er nemlig for alle, der af den ene eller den anden årsag ønsker at holde en hyggelig juleaften i selskab med andre. For nogle handler det blot om at møde nye mennesker og skabe nye traditioner, men for mange benyttes Julevenner i høj grad i livets overgange. Måske står man i en situation, hvor børn og børnebørn skal holde jul et andet sted. Hos andre kan det være en skilsmisse, der gør, at man skal holde jul som en splittet familie for første gang. Og i andre tilfælde skyldes det måske at være flyttet langt væk eller manglende kontakt til familie og venner.

Flere melder sig som julegæster
De seneste år har der gennem Julevenner været et stort overtal af juleværter, der åbnede deres hjem og hjerter for andre juleaften. Igen i år er der overtal af juleværter, som viser enorm generøsitet og medmenneskelighed. Til gengæld er forskellen mellem værter og gæster mindre i år, hvor flere end tidligere har meldt sig som julegæster. At flere i år har meldt sig som gæster kan skyldes, at det er blevet mere almindeligt at åbne op om, hvorfor man måske ikke har nogen at holde jul med, og dermed er det mere acceptabelt at række ud til andre, når behovet opstår.

Og heldigvis er det muligt at være en del af Julevenner uanset hvor i landet, man bor:

”Vi ved fra tidligere år, at den geografiske placering ikke er det, der har størst betydning, men at folk faktisk gerne flytter sig over kommunegrænser for at få en hyggelig juleaften i selskab med andre”, siger Pernille Skafte, der er sektionsleder i Røde Kors og ansvarlig for Julevenner.

Ved at melde sig som juleven, bliver man en del af det store julefællesskab. Har du hjerterum til at invitere en ekstra med til julebordet i år? Eller søger du et hyggeligt sted at holde juleaften med nye mennesker? På Julevenner.dk er der plads til alle, og fælles for alle juleværter og julegæster er, at de alle har et ønske om at dele deres juleaften med andre mennesker.

OM JULEVENNER

• Tilmelding til Julevenner sker på www.julevenner.dk
  • Opret dig som julevært eller julegæst
  • Et fælles initiativ af Røde Kors og Boblberg