Säker på skidsemestern: Förra året skadades 1000 svenskar

En skidsemester utomlands är för många svenskar årets höjdpunkt men tyvärr är det en riskabel semesterform. SOS International har stor erfarenhet av att hjälpa till när skadan är skedd – men ger också experttips för att förebygga skidskador.

När vi ger oss ut i de snöklädda pisterna är det särskilt en åldersgrupp som skadas. Var fjärde av de skadade som SOS International hjälpte förra året var i åldersgruppen 50-59 år. Foto: Pexels / Volker Meyer

Av de 1000 svenskar som fick hjälp av SOS International på skidsemestern från november 2022 till mars 2023 utgjorde åldersgruppen 50 till 59 år 25 procent.

Åldern påverkar naturligtvis vår fysiska form och därför har man en högre risk att skada sig när man har passerat 50 år. Man är ofta mycket mer fysiskt aktiv på en skidsemester än man är till vardags och då riskerar man att överbelasta kroppen, säger Sune Jauffred, läkare hos SOS International.

På andra plats av åldersgrupper med flest skador är de 20 till 29-åringar som står för var femte skidskada. Den goda nyheten är att skador bland de minsta barnen i åldersgruppen 0-9 år utgör mindre än två procent av skadorna.

Knän och axlar är utsatta
En titt i skadestatistiken visar att det särskilt är knän och underben som svenskarna skadar på skidsemestern – hälften av alla skador ligger i denna kategori.

- Knäna är särskilt utsatta när vi åker skidor och snowboard eftersom de utsätts för vridning. Utöver dem sätter vi generellt andra muskelgrupper, leder och senor i arbete än vi använder till vardags Det gör att man har stor nytta av att träna leder och muskler inför skidsemestern för att på så vis vara starkare och redo för turer på pisterna, säger Sune Jauffred.

Efter knäskador är det flest som skadar axlarna. De utgör 14 procent av alla skador, medan var tionde skidskada är en skada på armbåge eller hand.

Träna upp och kolla dina försäkringar
Om man vill vara säker på att vara i god form för vintersemestern, är det en god idé att börja sin målinriktade träning nu. Som minimum bör man vara aktiv med till exempel löpning eller cykling tre gånger i veckan. Och utöver konditionsträningen är det fördelaktigt att träna squats, skidhopp, wall sit, planka och torsorotation.

När den fysiska aktiviteten är över rekommenderar SOS International att man kontrollerar sin försäkring: Är försäkringen giltig och täcker den skidsport och hemtransport? Om man ska resa till Italien ska man dessutom ha en ansvarsförsäkring.

Notera gärna numret till larmcentralen så du har det till hands om olyckan är framme. Försäkringen täcker typiskt behandling motsvarande vad man skulle ha fått i sitt hemland. Därför är det viktigt att kontakta larmcentralen först om man skadar sig på skidsemestern och innan behandling sker.

Här skadade sig svenskar oftast på skidsemestern:

1. Italien (37 %)
  2. Österrike (31 %)
  3. Frankrike (20 %)
  4. Schweiz (6 %)
  5. Norge (4 %)

Ladda ned bild
Om man vill vara säker på att vara i god form för vintersemestern, är det en god idé att börja sin målinriktade träning nu. Foto: Unsplash / Alain Wong
Ladda ned bild

SOS Internation

SOS International erbjuder ett stort utbud av lösningar som omfattar världsomspännande sjukvård, rese- och vägassistans samt olika hälsovårdslösningar.

SOS International har ett omfattande nätverk av kompetenta leverantörer och samarbetspartners över hela världen, samt 5 strategiskt placerade kontor i områden med hög volym av ärenden. Med sina cirka 1200 anställda representerar SOS International 30 nationaliteter och tillsammans talar de anställda fler än 37 olika språk.

SOS International grundades 1961 och ägs av 11 av de största försäkringsbolagen i Norden. SOS Internationals stora antal ärenden innebär att bolaget är en av de största assistansorganisationerna i Norden.