Hør Niels Rønsholdt isnende og satiriske kammeropera Den Sidste Olie på nyt album

Den 12. januar udkommer en indspilning af Niels Rønsholdts kammeropera Den Sidste Olie, som på nyskabende vis, og med afsæt i barokkens operaform, skildrer menneskets udnyttelse af hinanden og vores omgivelser i jagten på vækst og velstand.

Den Sidste Olie er en banebrydende kammeropera af Niels Rønsholdt, som med afsæt i barokkens tonesprog har skabt et originalt værk, der spændes ud mellem olieudvindingens begyndelse og den klimakrise, vi ufravigeligt står over for i dag. Med den danske kolonisering af Grønland i 1721 som baggrund, skaber Rønsholdt en fængslende fortælling om den ubarmhjertige globale jagt på velstand og vækst.

Jagten på olie

Den Sidste Olie udspiller sig i 1721, året for Danmarks kolonisering af Grønland, med afsæt i et mørkt og koldt København, hvor lampeolien er sluppet op. Vi møder operaens fire karakter, Idealerne, Magten, Kynismen og Skepsis, som er inspireret af samtidens Holberg-komedier.

De fire karakterer drager nordpå i jagten på hvalolie, men da det ikke lykkes, får Idealerne en åbenbaring: selve Jordkloden er en stor hval, der svømmer rundt i universet fyldt med olie, og vi kan bare tage for os! Men i det øjeblik olien vælter op af jorden under isen, bryder fællesskabet sammen.

null
Richard Låås, Katinka Fogh Vindelev, Nana Fransiska Schottländer (foto af Tom Ingvardsen)

Evig jagt med katastrofale konsekvenser

Rønsholdt selv kalder kammeroperaen "tragikomisk fortælling" og "en pessimistisk satire over mennesket natur" og stiller i værket spørgsmål til nogle af de store udfordringer i vores samfund.

Operaen udfolder temaet om menneskets rovdrift på naturressourcer, landområder og medmennesker i den evige jagt på vækst og velstand, som har rødder tilbage i oplysningstidens Europa. Rønsholdt ønsker at kommentere på hvordan udvindelsen af ressourcer har presset vores planet til dens yderste grænser og ført til de klimaforandringer vi i dag må se i øjnene, hvor ubehageligt det end måtte være.

”Udgangspunktet er en søgen efter det, vi har brug for, men i den drift bor også destruktionen, fordi vi bliver grådige og udnytter hinanden undervejs. Vi er vant til at se tilbage på oplysningstiden som noget positivt, men der var også tanken om vækst, udvidelse og overherredømme, som vi ser katastrofale konsekvenser af i dag”, fortæller Niels Rønsholdt.

Barokopera med moderne tonesprog

Operaen havde premiere i 2022 i Østerbro Skøjtehal i København og var i bogstavelig forstand en isnende oplevelse. Publikum, som var pakket godt ind i vintertøj, sad direkte på isen i den mørke skøjtehal i en stor cirkel rundt om operaens medvirkende, og mærkede altså mørket og kulden på egen krop.

Stilmæssigt udfolder værket sig som en slags barokopera, med Rønsholdts umiskendelige moderne og nyskabende islæt, f.eks. i form af bestemte ord og stavelser som gentages, som var det en plade der kørte i samme rille.

Operaen er skrevet for fire sangere og kammerensemble, og er indspillet af sopran Katinka Fogh Vindelev, kontratenor Morten Grove Frandsen, mezzosopran Nana Bugge Rasmussen, baryton Richard Låås, Athelas Sinfonietta samt pianist og dirigent James Sherlock.

Nana Fransiska Schottländer & James Sherlock, fotograf Tom Ingvardsen
Katinka Fogh Vindelev, photo by Tom Ingvardsen