Digitale samtaler med ledige fortsætter året ud

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) har forlænget muligheden for, at jobcentre og a-kasser kan holde digitale og telefoniske samtaler med ledige. Det gælder året ud. For mange borgere og medarbejdere i jobcentrene er det faktisk en fordel, viser et notat fra Cabi.
KL og en række kommuner har gennem en periode presset på for at få beskæftigelsesministeren til at forlænge dispensationen af de fysiske samtaler, og de får nu deres ønske opfyldt. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Beskæftigelsesministeriet
"Corona-virusset er desværre fortsat iblandt os, og vi skal hele tiden sikre, at vi gør, hvad vi kan for at holde den nede, både nationalt og lokalt. Her er de digitale samtaler en god mulighed for at undgå fysisk kontakt, men stadig hjælpe de ledige. Det bliver nu muligt året ud, og jeg er tilfreds med, at jobcentrene fortsat har fleksibiliteten og kan vurdere, hvornår det er en fordel med en digital samtale fremfor med et fysisk møde. Det er mit indtryk, at det indtil videre har fungeret som et godt alternativ, og at både ledige og sagsbehandlere har været glade for fleksibiliteten," siger Peter Hummelgaard.
Da beskæftigelsesindsatsen var suspenderet tidligere på året holdt en lang række jobcentre telefoniske og virtuelle møder med ledige, som selv ønskede det.
På baggrund af interviews med medarbejdere i jobcentrene har Cabi udgivet et notat, som viser, at der for både borgere og medarbejdere i jobcentrene er klare fordele ved de telefoniske og virtuelle møder:
Det kommer bl.a. til udtryk ved:
- Hyppigere kontakt end normalt
- Tidsbesparende, da samtalerne er kortere
- Mere konkrete samtaler
- Borgere har mod til at fortælle langt mere end ved fysisk møde i jobcentret.
Psykisk sårbare borgere kan bedre overskue telefonmøde
Medarbejderne i jobcentrene oplever, at den telefoniske og virtuelle kontakt som tidsbesparende, da de kan nå flere samtaler på en dag end ved fysiske møder.
For borgere, som har fysiske eller psykiske vanskeligheder kan det også være en stor fordel, at mødet ikke skal gennemføres ved fysisk fremmøde. Borgere med fysiske udfordringer bruger meget af deres energi på at komme frem. Så når samtalen starter, kan de allerede være udmattede og måske bekymrede for hjemturen.
Stort set alle interviewede fortæller, at særligt de psykisk sårbare borgere, som fx lider af angst eller PTSD, bedre har kunnet overskue et telefonmøde end et fremmøde, da mange af deres kræfter allerede er brugt op alene ved at skulle møde op.
Mere information
Nøgleord
Kontakter
Dorthe Lundh
Presseansvarlig
dol@cabiweb.dk
4016 3101
Ea Nielsen
Souschef
eni@cabiweb.dk
4128 4126
Om Cabi
Cabi er et landsdækkende non-profit videnshus, som arbejder målrettet for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for alle, der ønsker at fremme:
- udsatte menneskers muligheder for job og uddannelse
- udsatte medarbejderes muligheder for at blive i deres job
- trivsel og forebyggelse af nedslidning på arbejdsmarkedet.
Hvert år siden 2002 har Cabi også uddelt CSR People Prize til socialt ansvarlige virksomheder.
Udsatte unge, S'et i ESG og trivsel
Cabi bidrager til at udvikle den danske beskæftigelsesindsats, og vores mål er, at endnu flere virksomheder tager socialt ansvar. Derfor stiller vi os til rådighed for at formidle gode erfaringer, eksempler, tal og metoder til pressen for at nuancere og øge den offentlige debat om det rummelige arbejdsmarked.
Det er fx inden for temaer som:
Følg pressemeddelelser fra Cabi
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cabi
394 unge i Viborg fik en chance – og greb den4.11.2025 10:33:34 CET | Pressemeddelelse
Når kommune, skoler og erhvervsliv arbejder sammen, kan det lykkes at få flere unge i fritidsjob. Det viser projektet Sammen om Fritidsjob, hvor 394 unge i Viborg Kommune har fået et job, og 291 af dem har fastholdt det i mindst et halvt år.
Fredericia-virksomhed har socialt ansvar som strategi – nu er de nomineret til national CSR-pris3.11.2025 10:52:37 CET | Pressemeddelelse
Byens Rens er nomineret til CSR People Prize 2025 for deres strategiske tilgang til at gøre social ansvarlighed til en central del af forretningsmodellen. Prisen uddeles af videnshuset Cabi.
Toreby-virksomhed får sårbare unge i job – nu er de nomineret til national CSR-pris3.11.2025 10:44:19 CET | Pressemeddelelse
Primatag i Toreby på Lolland er nomineret til CSR People Prize 2025 for deres strategiske tilgang, der gør social ansvarlighed til en del af løsningen på branchens rekrutteringsudfordringer. Prisen uddeles af videnshuset Cabi.
Frederiksberg-virksomhed gør en stor forskel for sårbare ledige – nu er de nomineret til national CSR-pris3.11.2025 10:33:39 CET | Pressemeddelelse
Frederiksberg Gartner- og Vejservice er nomineret til CSR People Prize 2025 for deres mangeårige og systematiske indsats med at ansætte og fastholde ledige fra kanten af arbejdsmarkedet. Prisen uddeles af videnshuset Cabi.
Randers-virksomhed skaber plads til den enkelte medarbejder – nu er de nomineret til national CSR-pris3.11.2025 10:16:33 CET | Pressemeddelelse
El Recycling er nomineret til CSR People Prize 2025, fordi de er lykkedes med at tænke social bæredygtighed ind i alle funktioner og har skabt en arbejdsplads med plads til forskellighed. Prisen uddeles af videnshuset Cabi.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum