Socialøkonomisk café udvider forretningen

I Kaffe Fairs caféer og kantiner hjælper blandt andet flygtninge, udsatte unge og handicappede til med opgaverne i køkkenet. Og nu udvider virksomheden.

Hos Kaffé Fair tæller medarbejderne i køkkenerne både flygtninge, handicappede og udsatte unge. Målet er at få flere udsatte i job eller i uddannelse, og virksomheden bliver ved med at vokse.

De betjener kunder, laver mad og serverer på caféerne. Hos den socialøkonomiske virksomhed Kaffe Fair hjælper de i alt 84 ansatte med at drive caféer og kantiner i Aalborg og Aarhus. Til gengæld får de hjælp til at komme tættere på arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemet.

I dag driver Kaffe Fair syv kantiner, restauranter og caféer i Jyllands to største byer, og i næste måned åbner de en ny café i Aalborg. Generelt oplever afdelingsdirektør Charlotte Kragh, at flere og flere gerne vil være en del af projektet:

”Der er mange, som gerne vil være i stue med os – både på grund af det socialøkonomiske aspekt, men også fordi vi laver god mad,” siger hun til Hals Avis.

Og virksomheden har også selv et klart ønske om at udvide endnu mere. For det betyder, at de kan hjælpe flere på kanten af arbejdsmarkedet i gang med enten uddannelse eller job:

”Vi vil gerne være større, for det er jo en af bagtankerne ved at være en socialøkonomisk virksomhed,” siger hun til Hals Avis. Hun afviser ikke, at konceptet kan ende med at brede sig til andre landsdele.

I dag beskæftiger de 84 ansatte med forskellige forudsætninger og kompetencer. Nogle af de ansatte er tidligere misbrugere, andre er flygtninge, og nogle er handicappede i skånejobs. Langt de fleste af de ansatte er i oplærings- eller afklaringsforløb.

Alle kan bidrage

”Vi tror på, at alle mennesker har noget at bidrage med og har ressourcer, der kan gøre nytte i vores virksomhed. Uanset om du skal i gang med en ungdomsuddannelse på særlige vilkår (STU), er på kontanthjælp eller førtidspension, så har vi noget at tilbyde dig,” fremgår det af deres hjemmeside.

Kaffe Fair er ejet af Daghøjskolen FOKUS. De har netop modtaget fem millioner i støtte til projektet af Den Obelske Familiefond.

Læs mere her