Det betaler sig at hjælpe virksomheder, når en medarbejder mistrives
Jobcentre kan spare penge, hvis de tidligt indleder et samarbejde med virksomheder, som har medarbejdere, der mistrives eller må sygemeldes.
Jobcentrene sidder med gode kort på hånden, når det kommer til at forebygge sygefravær.
De kender til støttemuligheder, der kan gavne virksomhederne og kan ofte tilbyde særlige forløb, uden medarbejderen behøver at være sygemeldt.
Erfaringer fra et projekt af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) viser, at hvis jobcentret tidligt kommer ud og vejleder virksomheden, vil det smitte positivt af på, hvor hurtigt og godt den sygemeldte medarbejder kommer tilbage. Det helt tidlige samarbejde virker især, når jobcentret allerede kommer ud i arbejdsgiverperioden eller før en medarbejder bliver sygemeldt. Det forebygger mange sygemeldinger og letter presset i sygedagpengeafdelingen, men det er slet ikke alle jobcentre, der kommer ud på den måde. Det fortæller Anne Brændbyge, seniorkonsulent i Cabi.
Hvad er jobcentres udfordring for at komme i mål?
De kommuner, der har succes med en tidlig indsats, peger på, at det tidlige møde ude hos virksomheden ikke er mere ressourcekrævende.
”Det tjener sig hurtigt ind at arbejde forebyggende. Men skal man i mål med en tidligere indsats, kræver det et stort og vedholdende ledelsesmæssigt fokus, hvor ressourcerne tænkes og anvendes anderledes. Det er nyt for nogle kommuner, at medarbejderne skal ud på virksomhederne og bedrive sygedagpengeindsats. Og her kan både lederne og sygedagpengemedarbejderne blive usikre på, om de har de kompetencer, det kræver”, fortæller Anne Brændbyge og fortsætter:
”Loven forhindrer ikke et tidligt samarbejde, men der kan være kulturelle barrierer. Hvordan møder jobcentret fx virksomhederne? Tilbyder de den service, virksomhederne efterspørger? De jobcentre, som yder en struktureret og virksomhedsnær service allerede inden medarbejderen sygemeldes, er dem, vi skal lade os inspirere af. De forkorter sygedagpengeperioden til glæde for virksomhederne og de sygemeldte, fordi de får tidlig hjælp til at komme godt tilbage til arbejdet”.
Tidlig indsats betaler sig økonomisk og menneskeligt
En af de kommuner, der er lykkedes med en tidlig indsats, er Ringkøbing-Skjern Kommune.
Kommunen har i august 2022 gjort udviklingsprojektet Langtidsrask permanent efter positive resultater med at forebygge sygefravær ude hos kommunens virksomheder.
Langtidsrask har siden 2018 hjulpet virksomheders medarbejdere med at bevare kontrollen over deres eget liv, når der er opstået udfordringer i arbejds- og/eller privatlivet. Konkret har projektet tilbudt medarbejdere på arbejdspladsen en anonym vejledning og nem og hurtig adgang til at få svar på spørgsmål, som kan handle om arbejds- og/eller privatlivet. Tilbuddet har været åbent for medarbejdere fra både private og offentlige virksomheder.
Videnshuset Cabi har evalueret Langtidsrask, og den endelige evalueringsrapport viser, at en tidlig indsats giver flere gevinster:
- Cabi har dykket ned i seks typiske borgerforløb og lavet økonomiske estimater på mulige besparelser. De seks borgerforløb alene estimeres til at give en kommunal besparelse mellem ca. 100.000 og op til en million kroner. Langtidsrask har i alt gennemført 485 individuelle samtaleforløb, og der er derfor potentielt opnået en del besparede midler.
- En borgercase, baseret på en virkelig case fra projektet, estimerer, at Ringkøbing-Skjern Kommune, set over en periode på 69 uger, har sparet den samlede kommunekasse for 130.000 kr.
- Det er ikke kun kommunen, der sparer penge. Virksomhederne sparer også penge på de omkostninger, som en sygemelding medfører. De undgår tab af lønkroner og produktivitet, da en sygemelding fx ville betyde omrokeringer af opgaver og udskydelse af deadlines.
Tips til at lykkes med tidlig indsats
Hvis den tidlige indsats skal lykkes, er det ifølge Anne Brændbyge vigtigt, at tre ting er på plads:
- Der skal være én indgang til jobcentret for virksomhederne – og den må gerne allerede være åben, hvis en medarbejder mistrives.
- Fællessamtaler mellem medarbejder, virksomhed og jobcenter bør finde sted meget tidligt i forløbet og kan med fordel ske på medarbejderens arbejdsplads.
- Planen for medarbejderens tilbagevenden skal udformes, så den passer til medarbejderens behov og de muligheder og vilkår, som virksomheden har.
Med Cabis kurser og andre ydelser kan jobcentermedarbejdere blive klædt på til at styrke deres arbejde med tidlig indsats med den seneste viden om lovgivningen og konkrete redskaber og metoder.
Kontakt Anne Brændbyge, seniorkonsulent, på 2063 3578 eller aby@cabiweb.dk og hør mere.
Nøgleord
Kontakter
Dorthe Lundh
Presseansvarlig
dol@cabiweb.dk
4016 3101
Ea Nielsen
Souschef
eni@cabiweb.dk
4128 4126
Billeder
Om Cabi
Cabi er et landsdækkende non-profit videnshus, som arbejder målrettet for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for alle, der ønsker at fremme:
- udsatte menneskers muligheder for job og uddannelse
- udsatte medarbejderes muligheder for at blive i deres job
- trivsel og forebyggelse af nedslidning på arbejdsmarkedet.
Hvert år siden 2002 har Cabi også uddelt CSR People Prize til socialt ansvarlige virksomheder.
Udsatte unge, S'et i ESG og trivsel
Cabi bidrager til at udvikle den danske beskæftigelsesindsats, og vores mål er, at endnu flere virksomheder tager socialt ansvar. Derfor stiller vi os til rådighed for at formidle gode erfaringer, eksempler, tal og metoder til pressen for at nuancere og øge den offentlige debat om det rummelige arbejdsmarked.
Det er fx inden for temaer som:
Følg pressemeddelelser fra Cabi
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cabi
Her er vinderne af CSR People Prize 202414.11.2024 17:30:04 CET | Pressemeddelelse
Vinderne af årets udgave af CSR People Prize 2024 er fundet. Der blev i alt uddelt fire priser til fire virksomheder, der på hver deres måde har gjort en ekstra stor indsats for mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet
ProfilService i Brøndby vinder national CSR-pris – gør en kæmpe forskel for udsatte ledige14.11.2024 17:23:36 CET | Pressemeddelelse
ProfilService vinder CSR People Prize 2024 for deres systematiske arbejde med at ansætte udsatte ledige. Via innovative tiltag og investeringer er ProfilService lykkedes med at finde medarbejdere blandt ledige, der ellers ville have haft svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.
Stifter af Gjørtler Ejendomme modtager ildsjælepris14.11.2024 15:57:30 CET | Pressemeddelelse
Thomas Gjørtler, stifter af Gjørtler Ejendomme i Viborg, modtager ildsjælepris ved uddelingen af CSR People Prize 2024. Han får prisen for sit personlige og ekstraordinære arbejde for at give nogle af samfundets mest udsatte en chance på arbejdsmarkedet.
GladTeknik vinder national CSR-pris for at gøre en forskel for unge med diagnoser14.11.2024 15:55:41 CET | Pressemeddelelse
GladTeknik A/S fra Hvidovre vinder af CSR People Prize 2024. Virksomheden har formået at skabe de bedste rammer til, at neurodivergente medarbejdere kan bruge deres superkræfter fuldt ud. Hele 80 % af GladTekniks ansatte har en eller flere diagnoser – inklusiv stifteren selv.
Kids-world vinder national CSR-pris – gør en kæmpe forskel for udsatte unge14.11.2024 14:25:41 CET | Pressemeddelelse
Kids-world i Esbjerg vinder CSR People Prize 2024, fordi de gør en kæmpe forskel for sårbare unge og for samfundet. Hele 88 % af alle virksomhedens nyansatte er unge under 25 år, og så har de gået et ekstra skridt og lavet fritidsjob til unge helt ned til 13 år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum