Cabi

Ledere: Svært at vurdere hvornår sygemeldte kan vende tilbage

Del
Hvornår skal en stresssygemeldt medarbejder tilbage i arbejde og hvordan? Det har flere ledere svært ved at finde ud.
Hvornår skal en stresssygemeldt medarbejder tilbage i arbejde og hvordan? Det har flere ledere svært ved at finde ud.

To ud af fem ledere har svært ved at vurdere, hvornår deres stresssygemeldte medarbejdere kan vende tilbage. De oplever også at have svært ved at finde de rigtige opgaver, når medarbejderen vender tilbage, viser ny undersøgelse.

Der kan være udfordringer forbundet med at få en tidligere stresssygemeldt medarbejder tilbage på arbejdspladsen. Det oplever flere ledere ude på de danske arbejdspladser.

41 procent af lederne oplever i ”høj” eller ”meget høj grad”, at det er svært at vurdere det rigtige tidspunkt for den sygemeldtes tilbagevenden. Det fremgår af en ny undersøgelse blandt 1.018 ledere, som Lederne og Psykiatrifonden står bag.

Signe Tønnesen Bergmann, der er chefkonsulent hos Lederne, mener, dialog er altafgørende i situationer med sygemeldte medarbejdere:

”Vi oplever, at ledere er i tvivl om, hvad stressramte medarbejdere kan og ikke kan. Dialog er det vigtigste nøgleord. Lederen skal løbende være i kontakt med medarbejderen, hvor de taler om, hvad han eller hun kan,” siger hun til Lederne.

Men det er ikke kun vanskeligt for lederne at vurdere det rette tidspunkt. Det er også udfordrende for mange af dem at vurdere, hvilke opgaver medarbejderen skal vende tilbage til.

Opgaver medarbejderen kan magte

Udfordringerne forsvinder ikke, så snart medarbejderen er vendt tilbage til arbejdspladsen. Her opstår spørgsmålet om, hvilke opgaver der er rigtige at starte op med. 

Hver sjette leder giver i samme undersøgelse udtryk for, at det er vanskeligt at finde de rette opgaver til medarbejderen efter en sygemelding. 17 procent svarer, at de ”i høj grad” eller ”meget høj grad” oplever det som en udfordring.

Signe Tønnesen Bergmann mener, det skal løses i samarbejde mellem lederen og medarbejderen:

”Ledere har et ansvar for - i samarbejde med medarbejderen - at lægge en plan for, hvordan medarbejderen kommer tilbage. De skal tale om, hvilke opgaver medarbejderen kan løse. Lederen skal lytte til medarbejderen, for det er en fælles opgave at finde de rigtige opgaver.”

Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med YouGov og offentliggøres i fuld længde senere på efteråret.

Mere viden

Læs mere om undersøgelsen hos Lederne

Læs mere om, hvordan I kan komme stress til livs 

Nøgleord

Kontakter

Dorthe Lundh
Presseansvarlig
dol@cabiweb.dk
4016 3101


Ea Nielsen
Souschef
eni@cabiweb.dk
4128 4126

Om Cabi

Cabi er et landsdækkende non-profit videnshus, som arbejder målrettet for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for alle, der ønsker at fremme:

  • udsatte menneskers muligheder for job og uddannelse
  • udsatte medarbejderes muligheder for at blive i deres job
  • trivsel og forebyggelse af nedslidning på arbejdsmarkedet.

Hvert år siden 2002 har Cabi også uddelt CSR People Prize til socialt ansvarlige virksomheder. 

Udsatte unge, S'et i ESG og trivsel

Cabi bidrager til at udvikle den danske beskæftigelsesindsats, og vores mål er, at endnu flere virksomheder tager socialt ansvar. Derfor stiller vi os til rådighed for at formidle gode erfaringer, eksempler, tal og metoder til pressen for at nuancere og øge den offentlige debat om det rummelige arbejdsmarked.
Det er fx inden for temaer som: 

Følg pressemeddelelser fra Cabi

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cabi

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye