Det betaler sig at kontakte jobcentret tidligt, når en medarbejder mistrives eller er sygemeldt.

Mistrivsel og sygefravær koster - særligt, når de kommer drypvist eller varer flere uger, måske måneder. Tager du tidligt fat i jobcentret, kan du bedre forebygge og forkorte sygemeldinger. De kender reglerne og mulighederne i lovgivningen, og det kan give en hurtigere raskmelding.
Du kender det måske alt for godt:
Sygemeldinger koster både i kroner og ører, i slid på organisationen og i trivslen hos den sygemeldte, måske også hos kollegerne og dig som leder.
Om de er korte eller lange, så er sygemeldinger lig med omrokeringer af opgaver, udskydning af deadlines og forsinkelser på leverancer.
Få hjælp i jobcentret
Derfor kan det være en rigtig god idé at inddrage jobcentret tidligt. Jobcentret vil nemlig kende støttemuligheder, der kan gavne din virksomhed, og de kan tilbyde særlige forløb til din medarbejder, uden at medarbejderen behøver at være sygemeldt.
Cabis specialister på sygedagpengeområdet, Anne Brændbyge og Marlene Fabrin, har interviewet virksomheder og jobcentre, som har haft erfaringer med et tidligt samarbejde. En af virksomhederne fortæller, at:
”Det er mega fantastisk, at vi har én at samarbejde med i kommunen. Det gør det nemt for os og for vores medarbejdere, da vi bare skal ringe til Lis. Det er meget mere enkelt at forholde sig til.”
Marlene Fabrin understreger, at det er vigtigt at huske, at jobcentret er der for at hjælpe virksomhederne. De har den samme agenda: at medarbejderen skal komme hurtigt og godt tilbage på arbejde.
Et tidligt samarbejde giver gevinst
”Virksomheder vil typisk udarbejde en plan for optrapning af timer og opgaver, så den sygemeldte på sigt kan komme tilbage på normale arbejdstimer. Jobcentret vil typisk også gøre sig de samme overvejelser. En tidlig dialog mellem parterne kan derfor lægge grundstenen til en god og afstemt plan for, hvordan den sygemeldte kommer bedst muligt tilbage”, fortæller Anne Brændbyge.
Anne Brændbyge forklarer, at jo tidligere man rækker ud, jo bedre. Et tidligt samarbejde kan skabe et godt og koordineret forløb for den enkelte sygemeldte. Faktisk kan virksomheden række ud allerede ved tegn på mistrivsel. På samme måde bør jobcentret også række ud, lige så snart de får en sygemelding ind.
Ifølge Marlene Fabrin efterspørger virksomhederne en lettilgængelig service, hvor de nemt kan komme i kontakt med jobcentret og få vejledning til, hvad de konkret kan gøre og hvad de kan få hjælp til fra jobcenteret, hvis de har en medarbejder, der er på vej mod en sygemelding.
Centrale pointer til en styrket tidlig indsats
Skal den tidlige indsats styrkes, er der, ifølge Marlen Fabrin og Anne Brændbyge, særligt to pointer, som spiller ind:
- Fællessamtaler mellem medarbejder, virksomhed og jobcenter bør finde sted meget tidligt i forløbet og skal ske på medarbejderens arbejdsplads.
- Planen for medarbejderens tilbagevenden skal udformes, så den passer til medarbejderens behov og de muligheder og vilkår, som virksomheden har.
I efteråret arbejder Cabi videre på konkrete anbefalinger, der skal lette virksomhedernes mulighed for at få et tidligt samarbejde med jobcentret, når medarbejdere mistrives eller må sygemeldes. Blandt andet i form af how-to-videoer, der skal gøre det nemt at inddrage jobcentret tidligt og få gavn af det.
På Cabis hjemmeside kan du finde værktøjer og vejledninger, der kan lette håndteringen af medarbejdernes sygemeldinger, fx
- Optrapningsplan: Har du en sygemeldt medarbejder, kan du medbringe optrapningsplanen til jeres sygefraværssamtale, når I skal tale om medarbejderens tilbagevenden til arbejde. Optrapningsplanen kan hentes i Word, så I selv kan udfylde den her »
- Mulighedserklæring: Hvis I gerne vil sikre, at jeres plan for optrapning er helbredsmæssigt forsvarlig, kan I udfylde en mulighedserklæring og få lægens faglige vurdering af planen. Læs alt om mulighedserklæringen, og hent blanket i Word til at udfylde her »
Få hjælp hos Cabi
Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan du forebygger og forkorter sygemeldinger i din virksomhed, er du velkommen til at kontakte seniorkonsulent Marlene Fabrin på fab@cabiweb.dk eller tlf.: 2234 3965
Nøgleord
Kontakter
Dorthe Lundh
Presseansvarlig
dol@cabiweb.dk
4016 3101
Ea Nielsen
Souschef
eni@cabiweb.dk
4128 4126
Billeder
Om Cabi
Cabi er et landsdækkende non-profit videnshus, som arbejder målrettet for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for alle, der ønsker at fremme:
- udsatte menneskers muligheder for job og uddannelse
- udsatte medarbejderes muligheder for at blive i deres job
- trivsel og forebyggelse af nedslidning på arbejdsmarkedet.
Hvert år siden 2002 har Cabi også uddelt CSR People Prize til socialt ansvarlige virksomheder.
Udsatte unge, S'et i ESG og trivsel
Cabi bidrager til at udvikle den danske beskæftigelsesindsats, og vores mål er, at endnu flere virksomheder tager socialt ansvar. Derfor stiller vi os til rådighed for at formidle gode erfaringer, eksempler, tal og metoder til pressen for at nuancere og øge den offentlige debat om det rummelige arbejdsmarked.
Det er fx inden for temaer som:
Følg pressemeddelelser fra Cabi
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cabi
Ny projektkoordinator hos Cabi19.3.2025 08:33:50 CET | Pressemeddelelse
Mie Priess Loft er blevet ansat som projektkoordinator i videnshuset Cabi. Hun skal bidrage til, at Cabis projekter hjælper endnu flere virksomheder med at hente arbejdskraft blandt ledige fra kanten af arbejdsmarkedet.
Ny finansiering sikrer, at flere udsatte ledige kommer i job4.12.2024 10:05:13 CET | Pressemeddelelse
I 11. time af finanslovsforhandlingerne for 2025 kom Cabi tilbage på finansloven. Dermed kan Cabi fortsætte sit nuværende arbejde for, at flere virksomheder lykkes med at ansætte og fastholde udsatte i job – og det endda med fornyet styrke. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har nemlig besluttet at investere 88 millioner kr. i en ny treårig landsdækkende indsats. Indsatsen består af en stærk partnerkreds med Cabi i spidsen og skal understøtte, at flere virksomheder bliver socialt bæredygtige.
Her er vinderne af CSR People Prize 202414.11.2024 17:30:04 CET | Pressemeddelelse
Vinderne af årets udgave af CSR People Prize 2024 er fundet. Der blev i alt uddelt fire priser til fire virksomheder, der på hver deres måde har gjort en ekstra stor indsats for mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet
ProfilService i Brøndby vinder national CSR-pris – gør en kæmpe forskel for udsatte ledige14.11.2024 17:23:36 CET | Pressemeddelelse
ProfilService vinder CSR People Prize 2024 for deres systematiske arbejde med at ansætte udsatte ledige. Via innovative tiltag og investeringer er ProfilService lykkedes med at finde medarbejdere blandt ledige, der ellers ville have haft svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.
Stifter af Gjørtler Ejendomme modtager ildsjælepris14.11.2024 15:57:30 CET | Pressemeddelelse
Thomas Gjørtler, stifter af Gjørtler Ejendomme i Viborg, modtager ildsjælepris ved uddelingen af CSR People Prize 2024. Han får prisen for sit personlige og ekstraordinære arbejde for at give nogle af samfundets mest udsatte en chance på arbejdsmarkedet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum